jans

Alla inlägg den 1 april 2024

Av Jan Sandström - Måndag 1 april 14:36

Fått besök vid fågelbordet och den har suttit där länge.

Av Jan Sandström - Måndag 1 april 08:04

Måndag och annandag påsk den 1/4


Idag blir det

 

för det är 44 år sedan vi blev ägare till stugan.


Och mycket har hänt här under de åren, 5 barn har växt upp med stugan där de lekt och härjat.

Byggt har vi gjort både ute och inne för när vi köpte den fanns bara stugan och en låda av spånskiva här bak där gräsklipparen fick plats OM man fällde ihop den.

Och då som nu var det typ en meter snö på hela tomten så det blev en överraskning när den tinade fram.


Men igår så åkte vi till Vindeln för att säga "hej då" till gästerna och efter deras lunch så gick de och Inger ut till busshållplatsen vid ICA.

Det första jag fick börja med var att skotta snö och jag tog snöslungan för att snabbare få bort den dm. snö som kommit.

När jag körde undan slungan såg jag att det var punktering på höger däck, eller om luften bara försvunnit.

Så palla upp och ta bort hjulet, pumpa och ta in för att kolla i vatten inne i duschen.

Såg då inga bubblor så ut och montera hjulet och pumpa till rätt tryck.

Kan ju ha varit jag som slarvat för det var nog länge sedan jag kollade däcktrycket på den.


Jag fortsatte med att få ordning på Google Nest som slutat fungera kvällen innan men jag fick fart på den i köket och i rummet.

Kollade Cromecasten och den fungerade till TV;n.


Så vi åkte då iväg ned till Tavelsjö för nu var det rätt födelsedag för P-G och där blev det fika.

Jag passade på att fota sängarna som vi fått förvara i deras garage.

Kollade ju tidigare vilka ben det ska vara till dem men tappat bort bilder och noteringen så jag får försöka leta igen.

 

Jag kan ha sparat någon notering i datorn men var då. 

Det löser sig som han sa han som sket i vattnet.

 


Jag fick klappa Jansson och han är så gosig, katten alltså och vi har känt en Jansson tidigare men han måste vara död sedan länge för sist var han väl 19 år och det är nog 5 år sedan.


God smörgåstårta och annat fikabröd och kaffe blev det väl 4 koppar av ned i min mage.

Klockan gick och ute började det snöa som utlovat. 

Hem körde vi genom Tavelsjö och inte närmaste vägen över Varmvattnet för vägen är inte den bästa där med potthål och annat.


Här hemma fortsatte jag återställa saker och det gick även med lilla luftvärmepumpen.

Men Google Nest gick det sämre men efter letande på nätet hittade jag hur man fabriksåterställer grejerna och då gick det bättre men tog lite tid då jag fick börja om från start igen.


Min HTPS funkar med nätsladd men ändrade även WiFi i den och Cromecast fungerade efter lite bläddrande bland menyer och installation.


Inger gjorde blöta till middag, uppblött tunnbröd och skinka, smör och inger äppelmos hade hon men det gick fint utan.

Till det såg vi om intelligenta valar och djur är nog smartare och vet mer om värden och oss än vad vi tror.


Ute snöade det ordentligt så man kunde prata om att det vräkte ned. Snöflingor stora som och allt dalade rakt ned.

Det behövdes ved så jag tänkte hämta snabbt innan det blev för mycket snö.

  

Jag tog en video på snöfallet men jag kan inte få in sådant i bloggen och ids inte lägga den på Youtube.


Trodde jag det skulle lyckas, kanske upp emot 2 dm snö kom det och en temp på närmare noll så var det blött och tungt men jag kom mig ned till snöslungan och däcket hade då tryck.

Körde undan runt stugan och parkerade i carporten igen.

Hämtade vedkorgen och då såg jag inte mina spår då jag gått efter slungan, på den stunden kom det några cm.

Bakom stugan fick jag sällskap av en liten mus som kilade framför mig och in under vedboden, faktiskt första musen jag sett här i vinter.


In med full vedkorg och så fortsatte vi titta på Scott & Bailey (TV Series 2011–2016)

Ena polisen är mörkhårig men jag tror hon är en äkta blondin eller så har hon inte alla hästar hemma.

Man kan bara inte vara så naiv och ha det jobbet men vi såg två avsnitt innan jag gick till datorn.

Inger läste i soffan och en skön brasa i kaminen och ute regnade det.


Det blev dags för sängen och en stund med ljudboken innan jag släckte och har sovit gott så det blev en tidig morgon.


Blodsockret var sisådär i morse och vågen gick i taket men det ordnar sig, hoppas jag.

Jo jag lämnade ju blod för en tid sedan för långtidssockret och svaret var att det såg jättebra ut, konstigt nog men fint att det var så.


Idag, tror jag måste försöka ta itu med de kameror som inte fungerar, struligt då jag måste trycka på kameran och så in och trycka på routern så de får kontakt igen, men det kommer att bli struligt då det är en bit att springa och så upp i soffan så jag når routern.

Men funderar på att flytta soffan och ställa dit trappstegen så då kan Inger stå där och göra det medan jag är ute och så mobilkontakt mellan oss.

Alternativet är att ta in kameran och göra det inne men vissa har jag byggt in sladden på så det blir jobbigt och så är det massor av snö där ute.
Jag får se vad det blir idag.


-2.4° utanför fönstret och det visar även väderstationen, i Vindeln är det lika kallt.

Väderstationen säger även 1,0--2,0 m/s från norr och 3,3 mm regn kom det igår eller i natt.


Morgonbilderna ser ut så här denna fina vinterdag.

              

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards