jans

Direktlänk till inlägg 26 maj 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 26 maj 2015 09:54

Tisdag den 26/5


Och dags att betala räkningarna igen, det är väl då själva den vad månaderna går fort nu för tiden, det börjar bli dags att köpa julklapparna.


Igår hände mycket, Erik kom hem med bilen men glömde lämna bilnyckeln, Tomas kom hem, Anders meddelade att min skruvdragare låg i hans bil (kunde han inte sagt det tidigare), fast jag hade inte frågat han, efter samtal med Sector Alarm fick jag igång mobilappen så att jag kan reglera de tre fjärrströmbrytarna var jag än befinner mig.

Jag sög upp en massa sågspån i snickeboa men ådrog mig en allergisk reaktion så jag blev helt knäpp i skallen, normaltillstånd alltså, men tog ett piller mot det.

Jag kanske inte klarar av att såga inomhus fast jag har spånsugen, den kanske inte eller den filtrerar inte det allra finsate spånet så jag får börja använda ett munskydd då jag ska greja där.

Nu ringde Anders, han med skruvdragaren och min son nummer 2, fast han är lika mycket värd som de andra. Nåja han ville ha fram takräcket till sin bil som låg i kajaken som hänger i taket i snickeboa. Så jag skickade Maria att hämta det och de andra grejorna han ville ha.

Men det där var ju dagens händelse, jag får inte hoppa i förväg.


Igår, det hände nog inget mer än att jag satt med foton och sorterade dem ett tag innan det blev sängen.

Först fick jag laga min MP3 som gått sönder efter att jag tappat den i marken, det var strömbrytaren som hoppat fel och låst sig i låst läge men enkelt åtgärdat och nu fotade och mätte jag batteriet som jag ska försöka få tag på ett nytt av.

 


Ljudboken en stund innan jag försökte somna men jag hade riktigt ont i lederna så det blev en ordentlig överdos av Voltaren innan jag somnade med Gunnar i mina knäveck.

Sedan sov jag ändå gott till i morse.


Steg upp, Tomas stack iväg, frukost och så datorn där jag lade upp Gunnar när han äter mus på Youtube

Sedan registrerade jag mig på en ny blogg, Blogger, http://janesandstrom.blogspot.se/

Men jag vet inte om jag ska flytta över dit, allt verkar så jobbigt och jag är ju inarbetad här och har mina läsare här, speciellt nu när läsarsiffrorna verkar stiga i höjden för varje dag som går.

En eventuell flytt är väl en protest mot Bloggplatsen och deras support som varken svarar på mejl eller åtgärdat problemet med att dela bloggen på Facebook.

Och nu sitter jag här och funderar på vad jag ska skriva, kanske går och hämtar en kopp kaffe.  


Jo idag har ju jag och Inger vår 36:e bröllopsdag, ska jag säga grattis eller beklagar till henne   Nä inget jag glömt för jag hissade flaggan direkt i morse.


I kväll har vägföreningen i stugan möte i Bygdegården, där vi åt palt och jag funderar på att åka upp dig för att höra vad de säger och planderna där Vattenfall ska gräva ned elledningen  i vägkanten. Kanske samläggs fiber eller rör upp till stugan.

Problemet är väl att det blir så dyrt att dra in bredband med fiber i stugan att jag inte har råd, de pengarna har vi avsatt till en stuga till som vi tänkt bygga inom kort.


Nu ska jag först börja se över räkningarna och sedan planera och räkna ut hur jag ska göra i ordning en takstege till stugan.

Stegen ligger här ute, den jag fick av en granne och mätade ut taket gjorde jag i helgen som var.

 

Till mötet i kväll funderar jag på att köra MC, Matia hjälpte mig ta ned toppboxen nyss men det kanske blir kallt och regn.


Just nu är det grått och kallt men det regnar inte, och ingen sol.

Temperaturen är på 11,7° på altan och väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-05-26 10:45:06

Temperatur: 10,7 °C
Lufttryck: 996,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från E,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 9,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 73,2 mm
Året: 271,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,1 °C
Klockan:
10:22
Temp - Max:
10,7 °C
Klockan:
15:32
Temp - Min:
7,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
6,3 °C
Klockan:
02:28
Lufttryck - Max:
996,7 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
996,8 hPa
Klockan:
21:34
Lufttryck - Min:
995,7 hPa
Klockan:
07:12
Lufttryck - Min:
994,9 hPa
Klockan:
04:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:56
Sol ned: 22:18
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:22 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 47s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:44
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 01:41

Så här inbjudande visar webbkameran vår trädgård.

 


Kaffe har jag redan, bara lite kvar men det får räcka.


Nu godmorgon och så ska jag skriva ett inlägg om återvinning, matinéfilmen och kanske något mer men det är lite intimt så jag vet inte om jag ska ta upp det eller inte.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 17 juni 08:30

Måndag den 17/6   Ja då var det ny vecka igen och någon kanske har påbörjat sin semester, men istället för sol och värme kanske det blir en vintersemester. Själv har jag inte haft semester sedan... Var det 1999 eller 2000. Ja varken lunch eller...

Av Jan Sandström - Söndag 16 juni 12:44

Men lillen fick ingen mat av besökaren.     Problemet var att örnarna har tagit eller fått med sig fiskegarn upp i boet och det kan vara illa för de små och stora.     Så nu har man klättrat upp och tagit bort det och sett till att allt är...

Av Jan Sandström - Söndag 16 juni 07:56

Söndag den 16/5   Igår rände vi omkring här i Vindelns kommun. Först åkte vi in till Vindeln och ICA där jag skulle hämta paket. Så fick vi åka tillbaks till stugan för att hämta min mobil och tillbaks till ICA där jag nu fick ut paketet med ...

Av Jan Sandström - Lördag 15 juni 08:31

Lördag den 15/6   Igår blev en fulltecknad dag. Tidigt åkte vi in till Umeå och till SVT där Inger fick gå in, genom första dörren och så kom Emil ut. Det blev ju helt ändrade planer då Ingers tandläkarbesök uteblev och då kastade vi om ordni...

Av Jan Sandström - Fredag 14 juni 06:51

Fredag den 14/6 Tänk att nu har snart halva juni gått. eller springer, rusat iväg. Snart dags att ta fram snöslungan, fast den står ju redan ute i brist på plats under tak.   Men igår blev en dag med bom och dunder. Efter att ha lyckats vara ...

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards