jans

Alla inlägg under mars 2016

Av Jan Sandström - 14 mars 2016 15:13

Och det blev en del att bära med mig hem.

 

Jag tog en promenad dit och hem och det blev en bit att gå.

Det blev 2840 meter och det tog totalt 37 minuter.

Men jag skulle vilja sammanfoga båda turerna men det kanske inte går i Runkeeper.

Av Jan Sandström - 14 mars 2016 10:52

Det ser man på hur han sover.


Ett par bilder för några dagar sedan.

     


Och nu på morgonen. Fast sover gör han inte direkt då han kollade in mig.

 

Innan ögonen föll ihop igen.

       

Så här sover "riktiga" kissekatter.

Gunnar och

 

Mirabell.

 


Fast de är lika fina och gosiga alla tre.

Av Jan Sandström - 14 mars 2016 09:59

Tacksamt lyckades han inte fånga någon isbjörn för vad skulle vi då ha gjort med den.


 

Tristan har blivit mer och mer nyfiken på TVn och sitter gärna där och följer med vad som försiggår på skärmen.

Jag kan förstå att han vill vånga de små isbjörnarna men att han inte blev rädd när de visade isbjörnen i närbild.

När vargflocken kom springande emot kameran reagerade han lite men satt ändå kvar.

   

Sälkött sägs ju vara gott säger de.

        


Jag är bara rädd att han har klorna ute men det verkar han inte ha.

I så fall får Maria köpa en ny TV till mig   

Av Jan Sandström - 14 mars 2016 09:55

SVT 1 14:15--15:55 Kurragömma (1963)

Tyvärr är jag inte hemma då filmen sänds men jag får chansa på att antingen fungerar datainspelningen som Erik fixade i helgen eller så sänds den på SVTplay. Eller så kan jag sitta ute på altan och dricka kaffe med ljudboken, skönt det med.

 

 

Handling:
Peter Flink, innehavare av en elegant modesalong i Stockholm, har oskyldigt hamnat på Långholmen för valutasmuggel. Hans kompanjon, den hårda affärskvinnan Lucie, är nämligen honom ovetande engagerad i en liga med förgreningar över Europa, som smugglar valuta, briljanter och aktier i eleganta Parisertoaletter. Genom ödets nyck hamnar Peter utanför fängelsemurarna, kommer Lucies hemlighet på spåren och följer efter den lockfågel hon anställt, Lena Holmes, till Paris. Men Lena är också anställd av...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 14 mars 2016 09:23

Måndag den 14/3


Pi-dagen är det idag eller mitt telefonnummerdagen men utan riktnummer då.

Så kan du Pi med 4 decimaler kan du ringa till mig, men du behöver inte göra det.


Igår var det söndag och vilodagen så då gjorde jag ingenting, en vanlig dag alltså.

Jag gick ingen promenad men Inger gick ut en sväng och tänkte tigga fika hos en väninna och det var tur att jag inte gjorde något fuffens här hemma för hon kom plötsligt hem igen då ingen var hemma.

Så vi fick fika tillsammans. Trevligt det också.


Jag installerade Win 10 på min bärbara samt HTPCn och det verkar fungera fint nu, inte som när jag köpte den bärbara i somras och lade in tian, då havererade nätverket och ingen skrivare gick att installera.


Senare på kvällen såg vi lite TV, SVTplay och några djurfilmer samt naturprogram om Alaska och Kanada på TV.

Det är skrämmande det här med uppvärmningen, om 20 år lär det inte finnas någon polaris kvar och isbjörnarna far illa av det, kanske rent utav dör ut men späckhuggarna ökar och tar över så de är den nya topppredatorn eller hur det stavas.

Det är intressanta program de där naturprogrammen och man lär sig en hel del nytt men samtidigt får man en massa frågor i skallen.


Gick isäng och sov sedan gott fram till 03:25 då Gunnar kom rusande över och på huvudet på mig.

Han var väl frustrerad att han missade tiden nu när det är Pi-dagen idag. Se tidigare inlägg.


Inger är på jobbet och jag steg upp ½8, gjort morgonsysslorna och ska kolla nätet.

Senare ska jag iväg till vårdcentralen för att träffa diabetessköterskan och idag tänker jag ta en promenad dit.

Vägde mig i morse och jag har gått ned 5 hg sedan förra lördan. Inte illa och nu hoppas jag det fortsätter så här i maklig takt.


Idag är det kanonväder, nästan för det åskar inte.

Solen skiner genom molnslöjor och det är vindstilla med en temperatur på +3,8° utanför fönstret, i skugga.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-03-14 09:30:10

Temperatur: 5,8 °C
Lufttryck: 1013,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från W,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 5,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,3 mm
Året: 52,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
08:47
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
20:50
Temp - Min:
-2,3 °C
Klockan:
04:34
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
00:27
Lufttryck - Max:
1014,2 hPa
Klockan:
09:09
Lufttryck - Max:
1015,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1011,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
18:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:13
Sol upp: 06:00
Sol ned: 17:38
Skymning: 18:25
Dagsljus: 13:12 tim:min
Dag längd: 11:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:14
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:09

och så här ser det ut.

 

Igår såg det ut såhär.

Men än har inte snösmältningen satt igång ordentligt fast senare idag syns nog skillnad där ute.

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 13 mars 2016 17:33

Har suttit och sett film men emellanåt när det blev reklam växlade jag till min HTPC.

Har försökt få igång TV-kanaler men så fastnade jag i tillägg och provade vilka som fungerade.

På SVTplay (som fungerar) kikade jag på den där melodifestivalen   


Att nu den där Frans vann kanske inte var så konstigt för ingen låt var bättre än någon annan.

Men jämfört med tidigare så skulle nog Nygammal vals med Lill Lindfors och Svante Thuresson från 1966 kunna ses som en solklar vinnare.

Du kommer väl ihåg

"Hör när jag trummelummar på min kastrull

Digga digga pop…

Tjong i medaljongen, en så’n festlig sång du trumma’ nyss, va?"

Eller lyssna här.



Eller en nyare från 1977, Forbes med Beatles.

 

Men nu är den här vinnarlåten så erbarmeligt dålig att den faktiskt kan vinna allt.

 

Ur led är tiden och musiken.

Av Jan Sandström - 13 mars 2016 09:12

Söndag den 13/3


Tiden rusar iväg men jag sitter här jag, som vanligt.


Igår gick jag och Inger en längre sväng på industriområdet här på Västerslätt.

En skön promenad i fint väder men jag fick ont i främst höger knä, men det går väl över det också.

    Sedan satt vi ute på altanen med te och kaffe och bara njöt.


Sedan blev det datorn och ljudboken i soffan men inte heller då fick jag någon kisse i knät.


Efter en god middag med olommonspäckad fläskfilé blev det film på TV, först två korta saker på SVTplay och efter det såg vi När Harry träffade Sally.

En sisådär film men scenen i restaurangen är kul, när hon visar en fejkad orgasm.

Det lär ha varit något musikprogram på ettan men det är bara skit med det nu för tiden och fel låt vann, vilken det nu än var.

Jag brukar bara se sluttävlingen på den stora tävlingen, allt annat är ointressant liksom alla andra tävlingssåpor som går på TV.


Sedan var det dags för sängen men på toa kom en ovanligt kelsjuk Mirabell som inte fick nog av kelande.

Ljudboken jag hade lyssnat på var slut så nu tog jag an mig en ny, Jag robot av Isaac Asimov som jag hört på förut, har ju hela Asimovs serie men jag får se om det blir att höra allt eller om det får räcka med den här.

Det beror på om jag hittar något annat läsvärt.


Sov gott inatt men en sak undrar jag över, varför kommer Gunnar och vädker mig 3:14 var och varannan natt?

Finns det någon undermening med att han kommer på klockslaget Pi, detsamma som vårt telefonnummer?

För det är långt ifrån en eller några nätter det sker, jag har tappat räkningen.

Men jag brydde mig inte om han utan vände bara på mig men klockan 5 eller därikring fick han gå ut och jag passade på att kissa.


Sedan fick vi ligga frammåt åtta med en kelsjuk Gunnar mellan oss.


Steg upp och Gunnar gick ut, de andra två har busat lite men nu tror jag de ligger och sover för det är tyst.

Det blir nog ingen promenad idag men det kan bli kaffe ute på altan, allt beror på vilket väder det blir och om det är sol.

Varmt ska det i alla fall bli har jag för mig att jag såg igår.


Just nu -0,5° utanför fönstret, mulet och en svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-03-13 09:30:09

Temperatur: -1,0 °C
Lufttryck: 1013,9 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från SW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -4,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,3 mm
Året: 52,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,0 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
2,9 °C
Klockan:
10:31
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
00:27
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
05:23
Lufttryck - Max:
1015,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1016,6 hPa
Klockan:
19:39
Lufttryck - Min:
1013,5 hPa
Klockan:
08:22
Lufttryck - Min:
1013,6 hPa
Klockan:
02:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:17
Sol upp: 06:03
Sol ned: 17:35
Skymning: 18:22
Dagsljus: 13:05 tim:min
Dag längd: 11:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:45
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----

och så här ser det ut.

 

Det var lite finare väder igår men nu kan vi ställa ut stolar vid förrådet om solen skiner.

 

för trallen är snöfri där borta, men vi kan ju även sitta på södersidan vid huset, mot vägen alltså.


Nu ska jag gå och installera Win 10 på min HTPC.

Sedan kanske det blir någon film att se.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 12 mars 2016 11:51

För mig riktigt lång och rask.

 

Inger följde med och det gick riktigt bra att gå då det inte var lika halt som igår men då gick vi en del på bilvägen.


Men det är så skönt väder när solen skiner och det inte har tinat riktigt.

Nu får det räcka med traskandet och imorgon tror jag det blir en vilodag men det får jag se då, kanske en liten kortare sväng för må måndag siktar jag in mig på att gå till vårdcentralen där jag har tid hos diabetessköterskan.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards