jans

Alla inlägg under mars 2016

Av Jan Sandström - 21 mars 2016 09:43

SVT 1, 14:15--15:50 Ung man söker sällskap (1954)

Jag får se om jag ser filmen eller är ute på promenad med ljudboken i lurarna.

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 21 mars 2016 09:30

Några utvalda foton av Emil, Anna och Inger.


Han fick smaka på kex eller vad det var, hann inte se riktigt då det tydligen smakade gott.

 


Sedan fick han fast farfar, åtminstone mitt lillfinger. Tur det inte var höger tumme för det är starka nypor.

 


Det ska pratas på sitt sätt för orden kommer inte riktigt fast nog tycker jag att han kan säga "farfar"

 


Anna busade lite med Emil som skrattade gott.

 

Mamma är tokig tycker han säkert.

 


Farmor Inger fick även en pratstund med mamma Anna och Emil lekte med trasan.

 


Sedan fick han leka för sig själv en stund och det gick det också.

 


När vi andra åt middag så fick Emil bita på Findus svans vilket är hans favoritsyssla.

 


Farmor och Emil fick även en pratstund medan Anna tog hand om den bakre delen, på Emil.

 


När den främre delen tvättades undersökte Emil sina nyupptäckta fötter.

 


Och Findus fick sig en omgång när torra blöjan satt på och det började dra ihop sig för sängen.


Norton och Bella då, jo de sysslade med det katter kan bäst.

 


Sedan åkte vi hem och Emil gick isäng.

Vad Anna gjorde får hon ha för sig själv, Peter var norrut och filmade hocky någonstans.

Av Jan Sandström - 21 mars 2016 08:37

Måndag (härliga måndag) den 21/3


Igår, vaknade med en blodsockernivå på 7,0 vilket jag var nöjd med även om den var lite hög.

Sedan en normal förmiddag med bloggskrivande och småplock.

Erik kom förbi och efter en snabb lunch åkte vi tre till Anna och Emil på Ersboda, Peter var ute och jobbade.

Anna var påklädd och klar då vi kom och vi gick mot Biltema och Olsons tyger.

Tyvärr stövlade de andra iväg likt älgar (5,8 km/h såg jag senare i mobilen) så jag hade svårt att hänga med och jag började få ont i vaderna samt knäna. Runkeepers data finns utdelat på min Facebooksida.

Men jag kom fram till slut och jag hade tagit över barnvagnskörandet, farfarsrollatorn alltså.

Inger träffade på en bekant och blev stående så vi andra hann med lite annat.

Sedan vände jag och Anna mot Biltema men när jag skulle gena över vägen tog Anna över barnvagnen och gick runt borta vid rondellen och jag fick tillfälle att ta några fina bilder på dem.

       


Jag fick tag på det jag skulle ha och kunde titta på lite annat jag funderat på att köpa men avstod efter kollen.


Tillbaks mot lägenheten och när vi var nästan hemma halkade jag och tur att jag höll i barnvagnen även om jag nästan drog med den i marken men jag släppte den inte då det var en liten utförsbacke.

Jag lyckades ändå parrera och höll mig på benet, men jag slog i höger tumme på något sätt och ströckte mitt högra knä. Vad annars.

Så senare fick jag värk i tummen och knät.

Det blev den längsta turen för mig med 3840 meter + det som gicks inne på Biltema så summan blev nog 4 km gissar jag, eller däromkring.


Efter lite fika så blev det pyssel med Emil som blivit riktigt rolig.

Med digitalkameran kan man ju fota hur mycket som helst nästan men problemet kommer senare när man ska gå igenom alla bilder.

Det blev bara 73 bilder, alltså två 36-bilders filmer enligt tidigare mått.


Det blev många bilder så jag gör ett separat inlägg senare av besöket och Emil.


Eftar allt och middagen som Inger hade med upp så fick vi lov att åka hem för Gunnar ville säkert ut och Emil skulle gå isäng.


Det hade snöat lite under senare eftermiddan så allt var vitt av någon cm snö.


Väl hemma mötte Gunnar oss i dörren och ville ut för att kissa eller vad han nu ville göra.


Jag gjorde TE och en smörgås senare på kvällen då vi såg på Springfloden på TV och efter den gjorde jag slutet på datorn så den kunde stängas för natten och jag kunde gå isäng med min ljudbok.

Gunnar gick ut och in några gånger innan han lade sig att sova, tror jag i alla fall för jag hörde inte av han på lång tid.

Jag hade värk i knän ben och tumme så det blev en del Voltaren och sängen i högläge för benen.

Somnade ändå och sov framåt morgonsidan då katterna vaknade, de har en förmåga att springa på mig ibland.

Men Gunnar fick gå ut och komma in några gånger innan jag steg upp.

Tristan är bara så nyfiken på Gunnar när han vill in och ska promt springa till dörren eller fönstret men samtidigt är han så rädd för han att det blir skutt upp på någonting när han kommer för nära.


Blodsockerkoll och vägning, 6,6 och 93,3 men du förstår kanske vad som är vad.


Frukost och nu sitter jag här igen.


Idag ska jag ut och gå igen och det blir nog på förmiddan om jag inte spelar in dagens matinéfilm men då får jag ingen text-TV.

Fast jag gruvar mig lite för promenaden då jag inte är riktigt kurant i knät, det är det högra som spökar och gör mest ont.

Inger har beställt böcker på Grubbebiblioteket men de hinner nog inte dit idag.


Och det ska bli nederbörd senare i veckan men det löser sig.

Idag är det skapligt väder, solen har lyst men nu är det grått, det verkar blåsa en del och temperaturen utanför fönstret är -1,9°

Väderstationen fungerar inte ännu så inget därifrån.

Men bilderna kan jag bjuda på.

 

Gårdagen nedan.

 


Nu ska jag se om det är dags för förmiddagskaffe eller om det får vänta en stund.

Ska ju skriva ett inlägg om Emil.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 20 mars 2016 19:53

Då satt jag ute med ljudboken men så kom en traktor och då blev det svårt att höra.

Det räckte med takdroppet men gnissel av metall mot asfalten blev för mycket.


 

Av Jan Sandström - 20 mars 2016 16:03

Anna fick låna farfarsrollatorn.

Ligger och viftar med...

Nu får han smaka...

Av Jan Sandström - 20 mars 2016 14:21

Det blev en riktigt lång promenad där jag fick äran att styra barnvagnen med Emil.

3,84 km blev det men jag har ite kollat om den loggat rätt.

Blodsockret var nere på 4,9.


Biltema besöktes och Anna fick låna barnvagnen en stund.

 

Nu börjar han bli mysig lille Emil.

 


Av Jan Sandström - 20 mars 2016 09:24

Söndag den 20/3


Idag är jag glad, lite glad för blodsockret påg på 7,0 i morse   liksom de två senaste mätningarna igår vid sex och vid midnatt när jag gick isäng.

Hela gårdagen blev bra med högsta värdet på 7,9 och lägsta på 6,0. Det går sakta nedåt men vikten har avstannat på 93,6 men det händer nog något där också med tiden. Man ska inte jäkta.


I övrigt igår, satt ute en del, hackade is på uppfarten, monterade Ingers cykelstöd och tittade på min cykel och smorde lite här och där.

Däcken kanske är lite torra så jag får se hur det går men det finns ju nya.

Baklyset måste jag nog byta då det oxiderat inne i det och även om jag fått igång det slocknar det vid stötar och bara den blinkande funktionen fungerar.

Men Biltema har ett passande.

Baklykta  Baklykta med 3 st. LED-lampor.

 

Grannarna, Abrahamssons kom förbi (cyklade) och pratade en stund, Erik kikade förbi fram och åter och ville laga en högtalare, men det gick inte så han ska fortsätta ladda via USB. Det funkar men tar längre tid.

Eljest tror jag inte att jag gjorde så mycket mer under dagen.

Jo väderstationen trilskas för mig så nu får jag inget från givarna på taket, måste nog upp och kolla på den och kanske är det det där smarta jag bygge med batteridriften inifrån huset, så att jag skulle slippa upp på taket.

 

Senare på kvällen såg vi film på Netflix, Blue Jasmine och den var väl sisådär inget märkvärdig. Inget jag längtar efter att få se igen kan jag säga men underhållande på sitt sätt.

Efter den såg vi senaste avsnittet av Black Widows på TV3 innan det blev sängen kring midnatt.

Men jag lyssnade ändå en stund på boken och Gunnar sprang ut och in, Tristan är bara så ivrig på att ta emot Gunnar när han vill in men samtidigt så rädd för han.

Men samtidigt är de ganska vänliga med varandra för igår låg alla tre på våran dubbelsäng och sov.

 

Idag ska vi till Emil barnbarn och då tar jag en promenad, kanske blir det med barnvagnen för jag har tänkt gå till Biltema och Inger ska till Olsons tyger då hon behöver lite mer tyg till fåtöljerna hon syr om.

Visst blev den bra den som är klar.

 

Jag har en duktig fru.

 

Sedan blir det väl inte så mycket annat under dagen, vet att jag inte får köpa en "Jerry" (tre kokta med bröd) på Biltema och det kommer jag att sakna med mitt nya liv, eljest går det fint att avstå från godsaker för jag har väl aldrig varit någon godisgris förutom då jag haft godis hemma.

Har jag köpt lösviktsgodis så brukar jag ha satt i mig allt på en gång.

Jo Lenas goda drömmar   som jag bara älskar, har kunnat äta hela burken på en gång när jag fått.

Så nu får hon lära sig baka en lättvariant åt mig.

 

Det ska vara mulet idag men kunna krypa över nollsträcket, men senare i eftermiddag/kväll kan det komma lite nederbörd.

Just nu har jag -0,5° utanför fönstret, mulet och måttlig nordvästlig vind enligt vimpeln.

Väderstationen visar ingenting då den inte fungerar.

Men så här ser trädgårdsbilderna ut.

 

Det var finare väder igår.

 

 

Nu tror jag att Inger är tesugen så jag ska värma en kopp till henne och själv ta en kopp kaffe.

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 19 mars 2016 10:57

Nu vet jag inte om väderstationen lagt av helt såjag har stängt väderdatorn och stängt av stationen tills vidare.


Men man kan ju titta ut genom fönstret OM man nu är här hemma.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards