jans

Alla inlägg den 23 april 2021

Av Jan Sandström - 23 april 2021 10:57

Fredag den 23/4


Känner att jag måste få iväg ett inlägg idag, Det är ju begravning av en svåger idag.


Men det blev lite kort igår och jag gillar inte att skriva mycket på mobilen och sängliggande som jag var då funkade inget annat.

Jag har alltså fått en släng av Ischias eller om det är mitt gamla diskbråck som "onnes" eller jävlas på ren Svenska.


I alla fall låg jag mest då jag inte försökte eller måste komma upp på benen för toabesök eller kaffe men det var jobbiga stunder.

Kvällen fördrev jag med film på Netflix i Anders gamla sovrum i andra änden av huset.

Först Stowaway som jag gav tummen ned på.

Sedan L'amore, il sole e l'altre stelle eller på svenska Kärlek, sol och andra stjärnor som faktiskt var skapligt bra och tummen upp.

Därefter en annan rolig Italiensk film som hade några år på nacken.

Stan's snabbaste snut!!! (1977), på italienska blir det "Poliziotto sprint"

Lite småkul men jag skulle nog ha kört om dem med min Ford fast inte Ferarrin även om den var, lite liten idag men då var den säkert snabb.


Natten tillbringade jag i ett annat sovrum med hårdare säng, klockan ställd på 4 men vaknade en halvtimme innan av värk och lyckades ta mig upp för Alvedon och toabesök, bäst att passa på när man är på benen.

Sedan låg jag och stretchade, smorde, masserade så gott det gick och var sömnlös i nästan två timmar innan jag gjorde kaffe och två mackor som jag åt, kaffet drack jag visst bare litegrann av innan jag gick in till min egen säng där jag faktiskt somnade om.


Vaknade vid åtta och   ont men tog mig till duschen fast det var svårt att klara av den, trodde jag skulle svimma och började må illa där jag försökte halvsitta på en pall och tvätta håret.
Men det gick fast torka mig blev det dåligt av, på med badrocken med Ingers hjälp och så tog jag mig till sängen där jag stöp omkull helslut och kanske somnade jag eller så låg jag bara där en timme.


Inger har masserat mig och för stunden känns det skapligt bra där jag nu sitter på kanten av en köksstol.

Det blåser hos älgarna (SVTplay) och på Island är det mörkt, ingen bild från någon kamera men ids inte kolla om det är min dator eller deras utsändning som inte fungerar.


Här är det oväder med snö och blåst, +-0,0° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-04-23 11:30:09

Temperatur: 0,1 °C
Lufttryck: 997,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 5,1 m/s från NNW,
i byarna 8,2 m/s
Kyleffekt: -4,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,5 mm
Året: 44,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
02:08
Temp - Max:
10,5 °C
Klockan:
14:06
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
11:17
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
22:38
Lufttryck - Max:
997,8 hPa
Klockan:
11:21
Lufttryck - Max:
997,2 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
996,4 hPa
Klockan:
06:07
Lufttryck - Min:
990,8 hPa
Klockan:
00:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:41
Sol upp: 04:41
Sol ned: 20:36
Skymning: 21:37
Dagsljus: 17:56 tim:min
Dag längd: 15:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:09
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är mina bilder och så intar jag sängen igen innan jag får besök.

       

Jo det snöar i stugan också.


    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards