jans

Alla inlägg den 12 december 2019

Av Jan Sandström - 12 december 2019 08:46

Torsdag den 12/12


Igår var en dag med regn och en del äventyr.

En normal morgon då Inger var hemma och efter att hon cyklat/gått till jobbet i ishalkan så kom Erik.

Jo det var halkigt här i Umeå igår med underkylt regn och is på vägarna.

Erik skulle köra Anders grejor till han i Stöcksjö men då han kört fast tidigare med jobbarbilen ville han köra sin egen lilla.


Jag hjälpte han lasta bilen full och så följde jag med han.

Otroligt vad mycket som ändå ryms i den lilla Suzuki Jimny.


Det var lite svajigt över Röbäcksslätten då det blåste ganska ordentligt men det gick fint.

Hos Anders körde vi ned till förrådet och där var det 1 dm halvblöt snö ovanpå gammalt högt gräs. Perfekt att testa bilen och det gick bara fint att vända och komma uppför en gräskulle.

Lastade av och stuvade in och så in med fyrhjulsdriften och jag föreslog lågväxeln uppför backen.

Sakta kröp bilen upp utan några problem. Med min bil skulle jag nog ha funderat 18 gånger innan jag gett mig på att köra ned där igår.

Hem gick också fint och här hemma blev det soffan med katt i knät.


Då ringde telefonen och jag fick åka lite akut ut till Stöcksjö igen för att hämta en sak. Dock inget vi tidigare körde dit.


Hem igen och gjorde middag som jag åt framför TVn med en nyfiken Gunnar i mitt knä.

Ris och kycklingfärs verkade lukta gott i en kattnos men han fick inget, för salt för en kattmage och så var jag hungrig.


Senare på kvällen satte jag på och såg film, 

Mission: Impossible - Fallout (2018) blev det

Intressant är scenen på slutet där de slåss på Predikstolen i Norge. fast i filmen ska det föreställa långt borta i Indien eller någonstans.

Det är bara bluff och båg i filmens värld.


Inger kom hem, i halkan och det blev kväll.

Somnade och har sovit gott, öppnade fönstret då Gunnar ville ut, ville inte störa han med att öppna tidigare då han låg och sov på fönsterbänken.


Upp redan 7, duschade och gjorde fika och väntade på telefon från teknikern hos Sector Alarm.

Till slut ringde den men från kundtjänst som ville boka om besöket.

Måste man bli sjuk just då han skulle till mig, men sjukdom rår man sällan för att drabbas av så nu är det måndag som gäller.

Jag ska ju få en ny fjärrkontroll och så byta ut en tagg som gått sönder.


Så hela dagen ledig och vad ska jag då göra. Dricka kaffe kanske men jag måste nog ut och grusa.

Kanske skulle åka till stugan och titta till, fast dit ska jag ju på söndag och det ska ändå komma mer nederbörd inatt och morgon.

Samtidigt varmgrader så det blir nog regn.


Då försvinner kanske det sista av snön här i Umeå, igen.


Imorgon är det ju Lucia så tänk på att ta det lugnt med festandet/supandet.


Just nu +2,6° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2019-12-12 09:30:10

Temperatur: 3,2 °C
Lufttryck: 1011,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 4,6 m/s från SSW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: -0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 9,9 mm
Månaden: 507,6 mm
Året: 919,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,4 °C
Klockan:
03:18
Temp - Max:
3,6 °C
Klockan:
08:18
Temp - Min:
2,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-10,7 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,9 hPa
Klockan:
00:42
Lufttryck - Max:
1020,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
05:36
Lufttryck - Min:
1004,5 hPa
Klockan:
12:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:03
Sol upp: 09:17
Sol ned: 13:48
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:59 tim:min
Dag längd: 04:31 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 47s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:21
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 08:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här fint ser det ut här ute och i stugan.

     


Jag tror inte det blir någon promenad ute idag.

 


Behöver nog inte heller åka och skotta i stugan.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards