jans

Alla inlägg den 19 december 2019

Av Jan Sandström - 19 december 2019 09:29

Torsdag den 19/12


Igår åkte vi till Kvantum på Kronoparken och handade, först en trevlig pratstund med Aline från Rumänien som hjärtligt tackade för julklapparna vi gav till hennes barn.

Sedan in och handla och nu köpte jag skivad julskinka även om Inger protesterade, fast det var lite tam protest.

Borta mot mjölken hörde jag ett barn ropa "EN JULTOMTE" och det var jag som var det, hade ju min tomteluva på mig så det blev att växla några ord med barn och mamma samt önska God Jul.


Sedan såg jag en bortsprungen socka av mindre modell, förstod ganska direkt vad som hänt och hängde upp sockan på hantaget till mjölken så den syntes.

Därefter spanade jag runt efter den andra och halvvägs till kassorna hittade jag den på en liten fot tillhörande ett barn i kundvagnen.

Gick fram och pratade med mamman om var den andra fanns. Jo hon hade letat lite efter den och tackade så mycket för hjälpen.

Senare såg jag att båda sockarna var borta från barnets fötter så jag gissar att mamma tagit hand om dem.


Gick ut och pratade lite mer med Aline som fick en påse apelsiner och lite papper.

Eller vad gör man sedlar av idag?

Det var onsdag och hon berättade att det brukar vara bra dagar och vi önskade även henne God Jul och så vidare.


Hem och det blev en stund på soffan med Gunnar på magen.

Hann även med att slipa och lacka palldelarna igen, senare kände jag på dem och det får räcka med lack så idag ska jag montera ihop den och senare tas till stugan.

Efter lackandet gick jag ut en sväng för att djupandas och få bort lackångor ut lungorna, stod ju inne även om jag hade dörren på glänt luktade det.

 


Vi närmar ju oss snart nyårsafon så dags att börja påminna om

 


Vann en gång till på julkalendern från Triss, så nu har jag fått 75:- och man kan vinna tre gånger fast jag tvivlar på att jag får de där miljonerna.

Men 75:- är inte illa det heller och så var det 60.- på den andra lotten. 

Kanske köper en julklapp av det.


Det blev kväll och Janssons frestelse till middag och då såg vi gårdagens avsnitt på julkalendrarna, svenska och norska Snöfall.

Efter det blev det film och en julfilm av annorlunda slag, en Norsk film som heter 

Snekker Andersen og Julenissen (2016)

Riktigt småkul och det gav minnen till när våra barn var små eller mindre och dom byggde fällor till julenissen, alltså jag, ELLER?

Men fällorna här klarade vi oftast av på något sätt och dom fick sitt paket i strumpan.


Det blev kväll och jag hade värk inatt och en hiskeligt massa julgransglitter i skallen som virvlade runt runt runt.

Har alltså sovit riktigt dåligt inatt.


Men ändå upp ½8 och nu sitter jag här.

Ska idag montera pallen, åka och titta till Stöcksjö då hyresgästen är borta, eller åker bort.

Anders kommer hem så jag ska se om det är skottat och fint samt kolla postlådan vilket hyresgästen är lite dålig på att göra.

Passar väl även på att stanna och tanka bilen.


Ser i väderprognosen att inatt slår det om och blir nederböre med temperatur över nollstrecket. Så då kanske även den här snön blir till is och vatten.


Nu visar termometern på -4,0° här ute och småfåglarna svärmar runt jordnötsskålen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2019-12-19 09:45:09

Temperatur: -3,1 °C
Lufttryck: 1025,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -3,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 526,2 mm
Året: 938,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,8 °C
Klockan:
09:16
Temp - Max:
-3,6 °C
Klockan:
09:38
Temp - Min:
-5,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-9,9 °C
Klockan:
01:57
Lufttryck - Max:
1025,0 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Max:
1016,3 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1016,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1009,9 hPa
Klockan:
12:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 59s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och dagens bilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards