jans

Alla inlägg under december 2019

Av Jan Sandström - 23 december 2019 19:02

Det blev en vit från IKEA men den lyste så rackarns starkt att man blev LED-bränd här inne, tur jag inte satte upp två som jag först tänkt.

Men nu har jag byggt om den lite, satte dit ett motstånd på 100 ohm över strömbrytaren så att man kan ändra från halv till helljus.

På och av sker ju med NEXA i eluttaget.


 


Av Jan Sandström - 23 december 2019 08:55

Dan före dopparedan.

Ja den 23/12 är det idag.


Igår var det däremot en blöt dag med regn som senare gick över till snöblandat regn.

Efter en förmiddag där jag egentligen inte gjorde något, inget som syns i alla fall så hämtade jag Inger efter lunch och vi åkte till Ersboda och Peter med familj för julfika, kaffe och aniskrans som Inger hade med så inget storslaget men trevligt.

Även Anders kom förbi och Emil var på strålande humör.


Inger skulle tillbaks till jobbet för kvällspasset och jag skjutsade hem henne, sedan hit hem där jag slängde upp en ljusslinga i lönnen men fick leta länge innan jag hittade en fördelare till strömmen.

Måste köpa in några sådana för dom verkar försvinna av sig själv.

Peter med familj kom och jag följde med dem till flyget och körde hem bilen hit. 


Vi har även katten Lycka här och jag tror hon håller på att bli könsmogen för det är ett jamande och skrikande här så jag tycker synd om henne. Gunnar verkar fundera vad hon håller på med och verkar mest bara irriterad på henne.

Det börjar bli dags för kastrering tror jag men då är frågan när. Det är ju helger framöver.


Värmde matlåda till middag och så såg jag ett par filmer på kvällen tills Inger kom hem, då såg vi gårdagens julkalendrar där det drar ihop sig mot slutet som är imorgon.


Gick isäng och har sovit sisådär, har haft och har värk från främst svullna knän, höger knä har varit riktigt besvärligt men hälsenan är mycket bättre, även den på höger ben. 

Lycka har varit jamig av och till men hon har jag inte blivit så störd av, då har Inger strörts med av henne.


Upp och dagen börjar gry, men nu vänder det mot ljusare tider igen fast om bara ett halvår vänder det igen   

Det ser då ut att bli en ljusare dag idag för gårdagen var verkligen mörk.

Inger ska jobba, tror jag då. Länge sedan jag hade kläm på hur hon arbetar, antingen är hon borta när jag stiger upp eller så är hon hemma och då antar jag att hon jobbar kväll.

Idag inga egentliga planer, hade tidigare tänkt ge mig på en promenad men vet inte med mitt knä, däremot måste jag ut och skotta då dom skrapat vägen. Det kanske får räcka med den motionen idag.

Eljest kan jag ju starta promenadbandet om jag tror att knät håller ihop.

Jag måste även upp till Ersboda och titta till Norton och Bella idag, det är ju katterna som ska ha lite omvårdnad och kelas med.


Nåja snöskottning innan det fryser ihop riktigt, nu har tempen sjunkit till -1,3° och det kan bli lite sol mitt på dagen.


Jo jag testade ju blodsockret idag och hamnade på 6,7 mmol.



Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2019-12-23 09:15:10

Temperatur: -0,8 °C
Lufttryck: 1010,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 533,1 mm
Året: 945,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
01:25
Temp - Max:
1,3 °C
Klockan:
02:41
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
09:10
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
18:11
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
09:06
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1005,4 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Min:
1004,5 hPa
Klockan:
20:09


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:47
Skymning: 15:04
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:20
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och dagens bilder samt nyårsvarningen.

                

Av Jan Sandström - 22 december 2019 09:14

Söndag den 22/12 och den 4:e advent


Dan före dan före dopparedan är det också men vem doppar i grytan på julafton nu.

Jo jag vill ha det.


Igår skjutsade jag Inger till jobber vid lunchtid och så fick jag tag på väninnan Maria som jag åkte hem till.

Satte fast en LED-spot vid diskbänken och så trodde jag att det skulle bli kaffe.

Men hon packade en påse och sa kom.

Så det bar iväg västerut som egentligen inte var någon överraskning men jag trodde att vi först skulle fika där hemma hos hon.

Vi körde till Baggböle en bit mot Vännäshållet och där stannade vi hos dottern Signe med två barn och hennes syster Antonia. Känd som Anty vida omkring i världen.

Signes fru Maja var ute och handlade med deras nyfödda dotter Tora och det var först meningen att Maria skulle bli upphämtad av dem men så kom ju jag in i bilden med transporten.

Maria hade sett att jag kom med på SVT-nyheterna i förrgår (20/12) då det var broinvigning, inte ont anande kom jag luffsande i blå mössa, hörlurar och reflexvästen medan dem höll på med nån intervju.

 


Det blev kaffe, lussebullar och kakor samt en massa prat.

Det är otroligt vad två fyraåringar kan hålla låda runt ett fikabord.

Senare kom till slut Maja med nytillskottet på 2½ kg och har verkligen mina barn varit så små.


Jag fick mess från Peter med frågan om det var någon hemma på Västerslätt men just då var ingen där.

Erik hade varit hemma hos oss och monterat skidhållare på takräcket men åkt hem igen så då blev det så att jag skjutsade hem Maria igen och åkte hem, det passade oss båda bra.


Straxt kom Peter med familjen och så blev det prat på WhatsApp med mina andra barn om att köpa pizza vilket nappades på så straxt kom även Erik med dottern Maria.

Det blev mat och Emil fick leka med farbror och faster.


Till slut blev jag ensam med katterna Gunnar och Lycka. Hon fick stanna här medan Anders varit borta hos en kompis och sedan låg över hemma i Stöcksjö.

Jag pysslade med lite av varje tills Inger kom hem och då såg vi julkalendrarna och åt en bit pizza, jag har kvar en bit till lunch idag.


Gick isäng och hade en sämrenatt men har änså sovit lite men tog sovmorgon.

Lycka verkar tro att det är mars för hon är så pratsam så det börjar nog bli dags för ett besök hos doktorn, det finns ju ingen kille här som duger eller är intresserad av en kattfröken som vill så mycket.


Idag ska jag hämta Inger och så blir det upp till Peter, Anna och Emil för julfika innan dom åker söderut till mormor o morfar.

Sedan jobbar Inger kväll då det är dagen med timmar idag.

Jag ska väl inte göra så mycket mer än plocka och småpyssel här och där.


Det är visst en regndag igen enligt prognoserna men det kan ju även bli blötsnö.

Nu är det +1,0° här ute och Lycka ligger och sover medan dagen gryr.

 

Tempen har stigit nån tiondels grad men det är mörkt och trist där ute.

Gunnar ligger på sängen och sover djupt efter att ha svansat ute halva natten.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2019-12-22 09:45:10

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 1006,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från NE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 531,9 mm
Året: 943,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,3 °C
Klockan:
02:41
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
04:00
Temp - Min:
0,7 °C
Klockan:
07:32
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
02:14
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
1006,0 hPa
Klockan:
06:28
Lufttryck - Min:
1006,6 hPa
Klockan:
19:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:03
Dagsljus: 06:51 tim:min
Dag längd: 04:17 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 9s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:39
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och dagens bilder.

Det är snart nyår så tänk på

     



         






Av Jan Sandström - 21 december 2019 18:43

Jag fick höra att jag var med på gårdagens nyheter om broinvigningen.

Och visst är det jag som kommer luffsande där med reflexväst och hörlurarna med ljudboken.

 

Av Jan Sandström - 21 december 2019 09:07

Lördag den 21/12


Igår blev det en lugn promenad till Lundåkern där det var broinvigning av nya G/C-bron över till Bölesholmarna eller Gröna oxen som den också heter.

 

Men det skrev jag lite om i gårdagens inlägg 

Broinvigningen igen.

              Men det var dimma och dis så sikten var lite begränsad.

Kameran hade svårt att hitta focus så många av bilderna blev inte bra. Det är nackdelen med automatkameran.

Jag vet inte om den går att ställa om till manuell focus, har i alla fall inte hittat någon sådan inställning.


Hem och en god skinkmacka till kaffet efter att ha fyllt på fröautomaterna.

Sedan blev det en stund på soffan med Gunnar på magen.


Jo jag hann ju även sätta upp en ny LED-list i hallen innan jag gick till broinvigningen.

 

Men jag skulle ha köpt den lite dyrare som man kunde ändra färg på och dimmra. Det är IKEA som säljer den här 5 m långa listen.

Jag tror inte jag behöver sätta upp en andra på motsatta väggen   Såvida vi inte vill använda hallen som solarium.


Inger kom hem och senare blev det middag med Jansons och julkalendrarna.

Anders ringde och var på väg i snöstormen men här i stan hade vi andrat väder med regn och halka.

Jag såg en Netflixfilm som heter Havsfolket

Ingen superfilm men underhållning.

Anders med kisse kom och jag tror han var trött för det blev så att han sov över här med kisse.

Hon är som ett yrväder jämfört med Gunnar och han har svårt att få vara ifred när hon vill leka.

I morse kom hon och sa gocmorgon till mig, för 17:e gången.

      Gunnar ficl kigga och sova i fönstret.


Upp och nu sitter jag här.

Hade tänkt ta en promenad till väninnan Maria idag, det är 3 km från dörr till dörr men jag tror inte jag går idag, tar iså fall bilen.

Det regnar och vägen är 

 

Så det får nog bli bilen i eftermiddag och då skippar jag glaser med skumpa, det finns ju kaffe.

Ska även passa på att ta med skruvmejsel och göra ett litet jobb hos henne.


Nu har jag +1,3° mulet och lätt regn.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2019-12-21 09:30:10

Temperatur: 1,5 °C
Lufttryck: 1009,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från SE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 2,7 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 529,2 mm
Året: 941,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
04:00
Temp - Max:
1,4 °C
Klockan:
23:53
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
02:14
Temp - Min:
-4,8 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Max:
1024,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1009,0 hPa
Klockan:
08:30
Lufttryck - Min:
1012,2 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:11
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:03
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:55
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser dagens bilder ut.

          

Av Jan Sandström - 21 december 2019 07:40

Då är det morgon och dags att se vad hon ställt till med bland julpyntet.

Anders och Lycka kom hem igår kväll och låg över.

Hon kom och sa godmorgon till mig.
Gunnar ligger och sover i fönstret.

Av Jan Sandström - 20 december 2019 15:42

Så har jag varit på broinvigningen eller jag gick sakta och kom dit en stund innan man fick gå över.
Fast folk från andra sidan hade redan gått/cyklat och stod och väntade på bron innan bandet klipptes.


4 km blev det i alla fall och hälsenan känns faktiskt riktigt bra, men så gick jag lugnt och tänkte mig för varje steg jag tog.

     


Det var ordentligt disigt men inte kallt, runt nollstrecket.

   


Bron höll då när jag gick fram och åter men så tog batteriet slut i kameran som hade problem att få focus till bilderna.

   


Så här i efterhand skulle jag ha tagit systemkameran men jag iddes inte bära på den, ska säkert gå dit när det är bättre väder

 

Av Jan Sandström - 20 december 2019 15:40

...på jägaren i grannhuset.

Han tror inte att han syns.

   


Och så hela bilden Mona ritade men Erik var och ändrade lite på, det blev luva på granen.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards