jans

Alla inlägg under december 2019

Av Jan Sandström - 7 december 2019 09:47

Igår kväll stod Inger och jobbade i köket när...

 

Det blev svart i delar av köket.

Stavmixern stannade med en smäll och en säkring gick.


Jag försökte öppna den men det var svårt, dessutom blev den varmare och varmare samt osade bränt.

Så jag klippte spiralsladden som jag kan använda till annat och lade ut mixern på plattorna ifall det skulle bli en total härssmälta.

Jag hittade instruktoner hur man får upp den men insåg ändå att den var utom all hjälp.

Garantin gick ut den 11/11 fast ifjol så inget vi behöver grämas över.


Däremot finns en likadan att köpa på NetOnNet men jag vet inte hur jag ska göra.

Det skulle vara praktiskt att ha samma och fler tillbehör för felet på den tror jag beror på vanlig enkel överbelastning.

Av Jan Sandström - 7 december 2019 08:44

Lördag den 7/12


Dagarna går fort, snart lucia sedan jul och så nyår och midsommar så vänder det mot mörkare tider igen   

Men jag ska väl inte gå händelserna i förväg.


Igår åkte jag och köpte den där bänkskivan som jag ska ha till skjutdörr i stugan.
Det var svårt att få den från stående i affären till liggande på sidan i kundvagnen men jag hade tur och en kille/kund kom och hjälpte till.

 

Den är tung men från vagnen till släpen gick bra.

Tankade på vägen hem men här hemma tänkte jag få hjälp att bära in den för jag insåg tidigt att det inte var lönt att åka direkt till stugan med den.

Jag skulle inte kunna bära in den.

Så jag parkerade släpen här ute och gick in för lunch och kaffe.


Sedan tänkte jag åka över till Stöcksjö för en grej jag skulle göra där men när jag kom in var det isbark överallt.

Underkylt regn hade fallit så det var tur att skivan var inplastad men på den släppte isen lätt med en gummiskrapa.

Släpen stog utanför dörren så det gick fint att jag själv lät den glida på sidan över till golvet inne.

Jag skippade Stöcksjö för det var halt ute och jag var ju inte tvungen att åka iväg.

Gick in för kaffe istället och såg klart filmen jag inte avslutade.

The Big Mouth med Jerry Lewis.

 

En stund på soffan med Gunnar på mina ben efter att han varit ute en stund.

Han hade kalla tassar och blöt päls.


Gjorde i ordning middan och så kom Inger hem.

Vi åt uppvärmd broccolisoppa, det sista och så såg vi två avsnitt på julkalendern innan jag tog bilen och åkte till väninnan Maria.


Där fixade jag 4 taklampor som jag bytte kontakter på. Hon har ju fått renoverad el i lägenheten men nog tycker jag att det var dålig renovering.

Gamla enfascentralen med smältsäkringar fanns kvar och jag tror inte dem bytt sladdarna utan bara uttag och strömbrytare.

Dessutom missat att ha till och från lika på alla men det var fort fixat att vrida om.

Sedan kaffe och en massa prat om det mesta.


Åkte hem efter nio närmare halv tio var jag väl hemme igen. Det är ju bara 3 km.

Lite dator och så kom Erik förbi vid ½12 med grejor han haft på jobbet och ville ställa av här några dagar.

Han ville inte köra ned hos Anders som ska ha tillbaks sina saker för när Erik hämtade fastnade han i backen upp med jobbilen.

Nu ska han köra dit det med sin bil som tar sig fram bättre och han ville inte stå där mitt i natten speciellt när det varit underkylt regn.


Gick isäng och har faktiskt sovit skapligt men måste ha legat konstigt för jag har ont i höger ben, höft och lårmuskel är onda.

Ingen väckning eller så har jag stängt av den för jag vaknade först åtta i morse.


Frukost och ögna igenom nätet lite.

Idag kan det bli Stöcksjö och kanske kan jag ta lite av grejorna Erik ska ta dit men då får jag väl bära dem till förrådet om det är halt i backen.

Jag ska passa på när inte hyresgästen är där, han skulle vara borta idag.

Eljest blir det väl som vanligt att jag tar det lugnt.


-5,3° utanför fönstret och jag måste nog byta batterier i flaggstången för vimpeln hänger bara rätt ned. Eller så har den frusit fast.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Väderstationen är uppe igen men det återstår att se hur länge den fungerar..
Jag får se om vindmätaren fortsätter fryser fast,
Har behandlat givarna mot fukt och frost.

Aktuella värden:
2019-12-07 09:00:09

Temperatur: -5,6 °C
Lufttryck: 997,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -5,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 497,7 mm
Året: 909,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,3 °C
Klockan:
03:26
Temp - Max:
1,4 °C
Klockan:
00:10
Temp - Min:
-6,0 °C
Klockan:
07:50
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
08:02
Lufttryck - Max:
998,2 hPa
Klockan:
02:05
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
23:34
Lufttryck - Min:
997,2 hPa
Klockan:
06:13
Lufttryck - Min:
994,1 hPa
Klockan:
04:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:55
Sol upp: 09:07
Sol ned: 13:53
Skymning: 15:05
Dagsljus: 07:10 tim:min
Dag längd: 04:46 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 50s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:38
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där ute.

          

Av Jan Sandström - 6 december 2019 08:35

Fredag den 6/12


Idag fyller min barndomskompis Krister 65 år, men pensionär är han sedan länge då han jobbat som brandman. Tror även han är lite aktiv idag och sitter/ligger inte bara på soffan.

Så ett STORT GRATTIS till Krister.


Igår skjutsade jag Inger till jobbet vid lunchtid och sedan hade jag tänkt hämta släpen och åka till K-Rauta.

Men jag iddes inte göra det utan stannade hemma och åt lunch.

Sedan borrade jag i pepparkakorna.

   

Inger ska ju ha till jobbet efter att ha spritsat namn m.m och satt snöre i dem för att kunna hänga upp.

Men det är olätt att hitta pepparkakshjärtan med hål i idag så då får man ta saken i egna händer.


Sedan bytte jag batterier i brandvarnarna, två av de fem vi har i huset. 3 är inte mina utan Sector Alarms och som behöver jag inte bry mig om.

Men inte skulle man behövt byta för de batterier som satt i hade full styrka så dom åkte i lädan för vidare användning.

9-voltarna blir till Ingers ombyggda cykellyse, jag gjorde om ett för några år sedan till henne.
De andra 06-orna eller AA som dem också kallas används till allt annat, klockor, fjärrkontroller, sexleksaker eller vad det nu kan vara som behöver dessa batterier.
Bara dumheter att slänga bort dem för det är mycket kraft kvar i dessa.


Sedan blev det värmd Broccolisoppa till middag och så film.

Jag såg först 3 Ring Circus och sedan The Big Mouth som jag inte såg klart utan jag slog över till TV6 och filmen Spy.

Inger komhem och senare blev det sängen och jag har sovit skapligt.


Upp vid 7 och morgonsysslorna snart avklarade.

Igår gjorde jag upp med väninnan Maria att komma över efter 7, i kväll alltså.

Jag ska hjälpa henne antingen skarva eller montera de nya lampkontakterna som är standard här i Sverige.

De gamla runda med två eller tre stift har utgått och nu är de sådana här som gäller.

     

Då hon fått lägenheten renoverad, dom har bytt el i hela huset så satte man in sånt här men alla lampor hon har får hon byta själv på.


Men idag kanske jag åker och köper den där bänkskivan som ska bli skjutdörr i lillstugan vi håller på med.


Det är kallt och uppehållsväder så det passar fint att köra på släpen.

Just nu -4,6° utanför fönstret och småfåglarna har vaknat i gryningen, dom svärmar runt jordnötterna här ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Väderstationen är uppe igen men det återstår att se hur länge den fungerar..
Jag får se om vindmätaren fortsätter fryser fast,
Har behandlat givarna mot fukt och frost.

Aktuella värden:
2019-12-06 09:00:09

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 994,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från N,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -4,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 497,7 mm
Året: 909,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,4 °C
Klockan:
00:10
Temp - Max:
3,6 °C
Klockan:
11:50
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
08:02
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
06:54
Lufttryck - Max:
995,6 hPa
Klockan:
01:42
Lufttryck - Max:
1004,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
994,1 hPa
Klockan:
04:39
Lufttryck - Min:
993,8 hPa
Klockan:
18:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:53
Sol upp: 09:05
Sol ned: 13:55
Skymning: 15:06
Dagsljus: 07:13 tim:min
Dag längd: 04:50 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 59s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:36
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så ska jag ta morgonbilderna.

        

Av Jan Sandström - 5 december 2019 15:42

Det sjön Bengt Sänd en gång i tiden. 1977 stod det och jag tror den ingick på skivan "Bordellmammas visor".  

Jo även skivan finns på Youtube men den får du söka efter själv   

Fast vem idag lyfter på ögonbrynen av de där låtarna men då, i forntiden.

Men riktigt så var det inte för mig då jag stod i köket och borrade...

 


...pepparkakor. Det fick fint även i år, bara två som sprack av ca: 50 st. eller det blev nog fler.


 


Nu har jag borrat och funderar på film, fast det var tidigt för det.



Av Jan Sandström - 5 december 2019 09:08

Torsdag den 5/12


Igår var en varm dag, varm för att vara den 4:e december med +8,0° som mest enligt min väderstation (här på Västerslätt i Umeå).


Efter lite förmiddaspyssel (ekonomi och låneplacering)  åkte jag och hämtade Inger på Teg och så åkte vi till IKEA där vi åt julbord.

Efter det var då jag mätt och vi gick en runda för att inhandla julklappar och annat som batterier till brandvarnarna och ett snabbt besök på Systembolaget för lite vin och ett par öl och mumma. Det gillar jag.


Hem och sova en stund. Paltkoma har man ju haft men nu blev det julbordskoma fast jag åt inte så mycket, blev bara normalt mätt men det är ju ganska mastig mat och salt.

Jag äter ju en hel del av sillen.


Fortsatte med det ekonomiska och upptäckte en diff på 7:- på vår låneskuld (S:a SKULD, 2019-12-05, 1 013 172 kr) mot banken så det blev till att leta, och redan 2013 var felet. Konstigt att jag inte upptäckt det tidigare men har väl inte jämfört de siffrorna.


Senare blev det middag och en broccolisoppa som vi åt till julkalendern.

Men så fick vi se Snøfall på SVTplay.

Den norska kalendern men inte går det se den när dom dubbat den på svenska.

Så  ett snabbt besök på NRK så fick vi se avsnitt två PÅ NORSKA och även med norsk textning.

Den verkar bara så mycket bättre än den svenska kalendern Panik i tomteverkstan.

Dessutom har Norge mycket längre avsnitt och vi såg två av dem igår kväll innan Inger gick till syrummet och jag såg en till film med Jerry Lewis.

Det blev Three on a Couch från 1966 och döptes till Alla tiders Casanova på Svenska.


Gick isäng och öppet fönster men hade ändå svårt att somna.

Det var väl all maten som satte griller i huvudet på mig men somnade ändå till slut.


Vaknade ½8 och kollade mobilen och stugans värmepumpar, kollar dem några gånger varje dag och i morse hade storstugans pump stannat igen.

Tog några skämdumpar för att ha dokumentation att skicka vidare och så skärmdump här i datorn för att se när den stannat men svårt att se exakt när det är kallt inne och vamt ute. Men någon gång efter midnatt stannade den.

 

Men det verkar som att den höjde innetemperaturen innan den stannade.

Eller den stänger av sig själv av någon anledning.

Kan vara mjukvaran med den har samma som i lillstugan så jag tror inte det är den.

Hittar ingen felaktig inställning och nu har vi flyttat den yttre enheten längre bort och den har nu stannat två gånger sedan dess så jag kan ta bort anledningen att det var korta rör.

Ska skicka vidare informationen till Norrlands kyl och värmepumpar så får dom veta och avgöra åtgärd.


Jag ska skjutsa Inger till jobbet senare idag då hon ska ha med en massa grejor dit.

Sedan vet jag inte om jag ska ta och köpa bänkskivan till stugan, den jag ska ha som skjutdörr eller om jag bara är här hemma och plockat ihop grejor jag ska ha imorgon kväll eller söndag.

Jag ska till väninnan Maria och skarva eller byta ut kontakter till fönsterlampor m.m

Hon har ju fått ny el i lägenheten då dom renoverat och nu är det nytt och hennes gamla passar inte längre.


Det är då skönt ute, ser då skönt ut och snön som föll i år har försvunnit.

+0,5° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Väderstationen är uppe igen men det återstår att se hur länge den fungerar..
Jag får se om vindmätaren fortsätter fryser fast,
Har behandlat givarna mot fukt och frost.

Aktuella värden:
2019-12-05 09:45:10

Temperatur: 1,5 °C
Lufttryck: 1002,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från SSW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: -1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 497,7 mm
Året: 909,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
8,0 °C
Klockan:
09:43
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
06:54
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1004,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1012,7 hPa
Klockan:
15:00
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
09:24
Lufttryck - Min:
1004,6 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:51
Sol upp: 09:02
Sol ned: 13:56
Skymning: 15:07
Dagsljus: 07:16 tim:min
Dag längd: 04:54 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:35
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det ut.

     

 

Det är lite mer snö i stugan.

   




Av Jan Sandström - 4 december 2019 09:17

Onsdag den 4/12


Ett stort grattis till väninnans dotter Signe som fyller år idag,

Dessutom blev hon "mamma" häromdagarna då hennes fru födde barn.

Men som smolk i bägaren så dog hennes mormor i samma veva inte fullt 90 år gammal.


I alla fall blev det en fin gårdag för mig. Jag klättrade upp på taket och skruvade fast väderstationen som nu snurrar på, tror och hoppas jag då för jag har inte kollat den nu. Mer i gårdagens inlägg Nu är jag igång igen.

Sedan skrev jag ut Ingers diplom hon ska ha på jobbet, fast där fick jag bassning senare när hon kom hem för jag hade plockatt bort ramen med stjärnor.

Så tillbaks till ritbordet och skriva ut nya. Det var ju bara 13 st i A4-format.


Det blev kväll och middag medan vi såg två avsnitt på julkalendern.

Sedan bllev det Jerry Lewis för mig och där har jag faktiskt en bild på Way Way Out

 


Sedan blev det sängen och faktiskt har jag sovit gott, kanske för att jag kunde öppna fönstret då Gunnar ville ut runt 2-tiden.


Steg upp vanlig tid och då cyklade Inger iväg men inte till vanliga jobbet utan någonting ute på Teg.

Där ska jag hämta henne vid lunchtid och så ska vi till IKEA för att äta julbord och handla lite.


Men jag får köra försiktigt då vädret inte riktigt är som det brukar i december.

Nu har jag +6,9° utanför fönstret

 

Det är någon som inte bytt batterier i almanackan.


Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Väderstationen är uppe igen men det återstår att se hur länge den fungerar..
Jag får se om vindmätaren fortsätter fryser fast,
Har behandlat givarna mot fukt och frost.

Aktuella värden:
2019-12-04 09:30:09

Temperatur: 7,6 °C
Lufttryck: 1011,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 63 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från WNW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 4,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 
Månaden:
Året: 909,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,9 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:

Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Max:

Lufttryck - Min:
1007,2 hPa
Klockan:
01:42
Lufttryck - Min:


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:49
Sol upp: 09:00
Sol ned: 13:58
Skymning: 15:08
Dagsljus: 07:19 tim:min
Dag längd: 04:58 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:33
Månfas:
First Quarter
Moon
Måne ned: 22:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut när snön försvinner

         









Av Jan Sandström - 3 december 2019 22:02

Men frågan är för hur länge.


Det är alltså väderstationen som är startad igen efter att den lade av helt för en tid sedan.

Jag plockade ned den häromdagen och efter att ha haft den ute på altanen tog jag in den och på prov/nyfikenhet satte jag in nya batterier.

 
Då fick den helt plötsligt kontakt och idag klättrade jag upp med den på taket och skruvade upp maströret.
Men först rengjorde jag kontakterna ordentligt och fick limma fast tempgivaren tillika sändarenheten då plasten bara gick i bitar.

Men med smältlim, Eltejp och buntband fick jag den att sitta fast.


Jag försökte först med bockad aluminiumplåtbitar men vågade inte borra i fästet för då hade väl allt blivit plastmjöl.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Väderstationen är uppe igen men det återstår att se hur länge den fungerar..
Jag får se om vindmätaren fortsätter fryser fast,
Har behandlat givarna mot fukt och frost.

Aktuella värden:
2019-12-03 22:00:08

Temperatur: -1,4 °C
Lufttryck: 1008,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från SE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 34 %


Bortse från regnmängderna som blivit helt galet fel.
Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 143,7 mm
Gårdagen: 353,1 mm
Månaden: 496,8 mm
Året: 908,7 mm


Likaså hade vi inte +24° idag utan det blev nog

 

när jag limmade med smältlim.

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
24,0 °C
Klockan:
11:06
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
12:10
Temp - Min:
-5,1 °C
Klockan:
06:34
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
04:10
Lufttryck - Max:
1038,9 hPa
Klockan:
14:33
Lufttryck - Max:
1038,3 hPa
Klockan:
02:40
Lufttryck - Min:
1008,6 hPa
Klockan:
21:12
Lufttryck - Min:
1013,2 hPa
Klockan:
13:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:47
Sol upp: 08:57
Sol ned: 14:00
Skymning: 15:10
Dagsljus: 07:23 tim:min
Dag längd: 05:03 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 29s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:30
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

       

Nu ska jag bara dricka upp min mugg med kaffe och så gå isäng.

 

Av Jan Sandström - 3 december 2019 08:27

Tisdag den 3/12


Igår skjutsade jag Inger till jobbet och sedan upp till Kronoparken och ICA Kvantum där jag lämnade en kasse julklappar till Rumänskan Ailine, tror hon stavar namnet så men hon har 4 barn som vi/Inger skaffat några saker till.


Sedan hem och då fick jag ett infall att sätta batterier i väderstationen för att göra en test och faktiskt startade den.

Senare fick den kontakt mellan givare och centralenhet.

 

Nu står givarna ute på altanen men jag vet inte om det är därför jag inte få utslag från vindmätaren.


Lite ett och annat pyssel här hemma innan det skulle bli matinéfilm.

Då fick jag damsällskap på te.

Inte så allvarligt men det var Harry o Margareta som tittade in på te och pratstund.

Matinéfilmen fick vara då jag startat inspelning av den. Vita frun heter den filmen.


Dom åkte hem och jag pysslade med annat innan det blev middag, lutfisk som jag värmde och så film.

Jerry Lewis och Boeing. Boeing från 1965 som är en komedi, vad annat och handlade om en tidningsman (Tony Curtis) med tre färstmöer som jobbade som flygvärdinnor på tre olika flygbolag.

Jerry Levis var en god vän som hamnade mitt i smeten när tjejerna fick andra flygrutiner.

Ja du kan ju gissa vad som hände.

Det blev en film till och då  The Family Jewels också från 1965 där Jerry spelar 7 roller och handlar om en liten tjej med mycket pengar hon ärvt och ska få en ny pappa. Någon av Jerrys rollfigurer.


Det blev sängen efter att ha försökt få ordning på en utskrift Inger ska ha.

Jag hade problem med den ifjol men kom inte tillrätta på annat sätt än att ta en skärmdump och skriva ut som bild.
Men bakgrunden blir korrupt och jag får bara inte till det på annat sätt.

Jag har sovit illa, i alla fall de första timmarna men upp vanlig tid ändå.
Nu tror jag att Gunnar kanske vill ut, hör hans klocka som han plingar på när han vill något eller ut.
Men inte nu för han sitter i fönstret och tittar på fåglarna, han kanske bara kliade sig.


Idag blir det att fixa Ingers utskrifter, väderstationen och det var något annat jag tänkte göra.

Väderstationen får jag se hur det blir med, mitt knä känns bättre men är inte helt problemfritt.

Det blir väl TV också gissar jag.


Just nu -5,1° utanför fönstret

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Väderstationen har kraschat så inget väder här på ett tag, eller tills jag hittat felet.
Siffrorna nedanför är om det finns några helt felaktiga.

Aktuella värden:
2019-12-03 09:15:08

Temperatur: -4,5 °C
Lufttryck: 1016,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -4,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 3,0 mm
Dygnet: 129,0 mm
Gårdagen: 353,1 mm
Månaden: 482,1 mm
Året: 894,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,7 °C
Klockan:
01:09
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
12:10
Temp - Min:
-5,1 °C
Klockan:
06:34
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
04:10
Lufttryck - Max:
1018,9 hPa
Klockan:
02:16
Lufttryck - Max:
1038,3 hPa
Klockan:
02:40
Lufttryck - Min:
1016,1 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Min:
1013,2 hPa
Klockan:
13:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:47
Sol upp: 08:57
Sol ned: 14:00
Skymning: 15:10
Dagsljus: 07:23 tim:min
Dag längd: 05:03 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 29s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:30
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Egentligen inte så mycket men jag har startat väderdatorn och jag måste få igång vind och regnmätarna om det ska vara lönt att sätta upp den.


Så här ser det i alla fall ut där ute.
Det blev ett litet avbrott, ringde upp Anders och surrade bort några minuter.

Men det blir ju matinéfilm även idag och då är det 

Pappa sökes

1947 • Komedi • Sverige • 75 min

Idag 15:20 - 16:35SVT1 HD

Vapenfabrikör Hallman får reda på att sonen Tom sällskapar med en manikyrist. Direktörn sänder sonen på en fjällsemester för att få bort honom från flickan. I stället tar Tom med sig flickan till Köpenhamn.


Men bilderna ser ut så här.

         



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards