jans

Direktlänk till inlägg 3 december 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 3 december 2019 08:27

Tisdag den 3/12


Igår skjutsade jag Inger till jobbet och sedan upp till Kronoparken och ICA Kvantum där jag lämnade en kasse julklappar till Rumänskan Ailine, tror hon stavar namnet så men hon har 4 barn som vi/Inger skaffat några saker till.


Sedan hem och då fick jag ett infall att sätta batterier i väderstationen för att göra en test och faktiskt startade den.

Senare fick den kontakt mellan givare och centralenhet.

 

Nu står givarna ute på altanen men jag vet inte om det är därför jag inte få utslag från vindmätaren.


Lite ett och annat pyssel här hemma innan det skulle bli matinéfilm.

Då fick jag damsällskap på te.

Inte så allvarligt men det var Harry o Margareta som tittade in på te och pratstund.

Matinéfilmen fick vara då jag startat inspelning av den. Vita frun heter den filmen.


Dom åkte hem och jag pysslade med annat innan det blev middag, lutfisk som jag värmde och så film.

Jerry Lewis och Boeing. Boeing från 1965 som är en komedi, vad annat och handlade om en tidningsman (Tony Curtis) med tre färstmöer som jobbade som flygvärdinnor på tre olika flygbolag.

Jerry Levis var en god vän som hamnade mitt i smeten när tjejerna fick andra flygrutiner.

Ja du kan ju gissa vad som hände.

Det blev en film till och då  The Family Jewels också från 1965 där Jerry spelar 7 roller och handlar om en liten tjej med mycket pengar hon ärvt och ska få en ny pappa. Någon av Jerrys rollfigurer.


Det blev sängen efter att ha försökt få ordning på en utskrift Inger ska ha.

Jag hade problem med den ifjol men kom inte tillrätta på annat sätt än att ta en skärmdump och skriva ut som bild.
Men bakgrunden blir korrupt och jag får bara inte till det på annat sätt.

Jag har sovit illa, i alla fall de första timmarna men upp vanlig tid ändå.
Nu tror jag att Gunnar kanske vill ut, hör hans klocka som han plingar på när han vill något eller ut.
Men inte nu för han sitter i fönstret och tittar på fåglarna, han kanske bara kliade sig.


Idag blir det att fixa Ingers utskrifter, väderstationen och det var något annat jag tänkte göra.

Väderstationen får jag se hur det blir med, mitt knä känns bättre men är inte helt problemfritt.

Det blir väl TV också gissar jag.


Just nu -5,1° utanför fönstret

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Väderstationen har kraschat så inget väder här på ett tag, eller tills jag hittat felet.
Siffrorna nedanför är om det finns några helt felaktiga.

Aktuella värden:
2019-12-03 09:15:08

Temperatur: -4,5 °C
Lufttryck: 1016,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -4,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 3,0 mm
Dygnet: 129,0 mm
Gårdagen: 353,1 mm
Månaden: 482,1 mm
Året: 894,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,7 °C
Klockan:
01:09
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
12:10
Temp - Min:
-5,1 °C
Klockan:
06:34
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
04:10
Lufttryck - Max:
1018,9 hPa
Klockan:
02:16
Lufttryck - Max:
1038,3 hPa
Klockan:
02:40
Lufttryck - Min:
1016,1 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Min:
1013,2 hPa
Klockan:
13:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:47
Sol upp: 08:57
Sol ned: 14:00
Skymning: 15:10
Dagsljus: 07:23 tim:min
Dag längd: 05:03 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 29s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:30
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Egentligen inte så mycket men jag har startat väderdatorn och jag måste få igång vind och regnmätarna om det ska vara lönt att sätta upp den.


Så här ser det i alla fall ut där ute.
Det blev ett litet avbrott, ringde upp Anders och surrade bort några minuter.

Men det blir ju matinéfilm även idag och då är det 

Pappa sökes

1947 • Komedi • Sverige • 75 min

Idag 15:20 - 16:35SVT1 HD

Vapenfabrikör Hallman får reda på att sonen Tom sällskapar med en manikyrist. Direktörn sänder sonen på en fjällsemester för att få bort honom från flickan. I stället tar Tom med sig flickan till Köpenhamn.


Men bilderna ser ut så här.

         



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 19 mars 07:24

Tisdag den 19/3 Deklarationsdagen. Idag är alltså första dagen att kunna skriva under sin deklaration, inte som förr då man väntade till sista minuten innan den lades i lådan.   Men igår så åkte vi till Vindeln och där fick vi se något fint. ...

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards