jans

Alla inlägg under december 2019

Av Jan Sandström - 2 december 2019 14:17

Väderstationen har ju krachat men nu har givarna legat inne en tid och jag fick en idé eller det är sällan jag bara ger upp så i med batterier och nu slockande sändarlampan som den skulle,

Så i med batterier i basenheten och så lät jag den ligga.
     

Den har faktiskt fått kontakt även om värden kan vara sisådär men så ligger givarna bara ute på altanen.
Jag kanske skruvar upp den igen när jag är bättre i mitt högra knä, har lindat det och är inte riktigt redo att klättra uppför stegen till skorstenen.

Av Jan Sandström - 2 december 2019 09:18

Måndag den 2/12


Jag satt och letade breda bänkskivor på nätet och hittade en bredare/djupare än 80 cm på K-Rauta som jag ska använda till skjutdörr i lillstugan, det var Erik som kom på den idén med en skiva.

Fast den blir lite tung men ska nog fungera fint, feler ät att det är ljust trä i den och jag ville ha lite mörkare (svart kanske) men det finns ju målarfärg eller bets.


Igår åkte vi till Maria och Mona på Umedalen men först en liten avstickare in på ICA Kvantum där vi handlade lite smått men Inger höll krampaktigt fast i prisscannern så att jag inte skulle köpa nått annat. Synd för den där färdigskivade julskinkan såg smarrig ut och det skulle ha varit gott med en skinkmacka igår.

Så blev det i alla fall inte, fick ta min ost som vanligt men det är gott det med.


Körde fram till porten och Maria kom ned för att bära in sandpåsar och kattmat till hissen.

När jag sedan skulle parkera fanns ingen ledig gästparkering men nån färdkänstbil stod tvärs över så att åtminstone tre P-platser blev blockerade, den stog parkerad och var inte ute för att hämta eller lämna.

Jävligt fräckt och slarvigt av den föraren.

Kanske skulle skicka in bilden till tidningen och klaga.

Så jag körde över till nästa gata men där stod en liten grön bil på Eriks parkering men gästparkeringarna var lediga och jag fick en kort promenad till Maria, där för övrigt både Erik och peter var med Anna och Emil.

Jag hade med mig det Maria ville ha.

 

Glödlampa till köket men hon fick nu 4 st på en gång.


Dom andra hade fikat och jag fick kaffe, bullar och kakor så jag blev nöjd.


Hon som blev nöjdast var nog Tårtan som Peter och andra lekte med. Hon hoppade upp och ned, från bokhyllan ned på soffan, runt runt och senare igår skicka Maria ut den här bilden på en liten slutkörd kissa på WhatsApp som familjen har.

 

Stackars lilla vännen vad hon måste ha blivit slutkörd. Men roligt tror jag hon hade och hon blev kelad med också.


Dom andra åkte hem, Erik gick och lite senare gick vi till bilen och körde hem.

Senare blev det middag, Broccolipajen med sallad då vi såg första avsnittet på julkalendern. Den kan bli bra men det återstår att se hur den artar sig. Verkar då inte vara nått trams som många andra har varit.

Fast det har redan kommit in klagomål på att man sagt att det är pappa som är utklädd till tomte hemma hos familjer.


Sedan såg vi nått annat innan jag startade Jerry Lewis och The Disorderly Orderly eller "En sån jäkel till doktor"   där Jerry verklien spelade (spårade) ut helt och hållet.

Sedan sängen med ljudboken en stund innan jag sov gott och har sovit hela natten.


Steg upp vid åtta och provade socker och vikten.

6,7 mmol och vikten 78,9 kg, men så har jag fikat i helgen och ätit gott.


Idag ska jag skjutsa Inger med en massa grejor till jobbet och sedan vet jag inte vad det blir mer av idag.

Jag har jäkligt ont i höger knä som är svullet på insidan så det kan bli binda och ta det lugnt/lugnare idag men hålla det varmt.

Borra pepparkakor kanske det blir.

Jo du läste rätt, "Borra hål i pepparkakshjärtan".

Inger ska ha dom till jobbet och så ska hon spritsa namn och annat på dem för att hänga upp och nu säljs ju inte hjärtan med hål i, eller det är lite svårt att få tag på dessa så då borrar jag hålen.


Matinéfilm i eftermiddag och det är 

5.9 IMDb 1962 • Mysterium, Thriller • Sverige • 104 min

Idag 14:50 - 16:35 på SVT1
På Stortuna slott läser man upp testamentet efter avlidne Wilhelm G:son Lundberg. Allt tillkommer hans andra hustru och hennes barn. Barnen från det första äktenskapet känner sig orättvist behandlade. Ett mord begås av en okänd gärningsman.

-3,2° ute och västlig vind enligt vimpeln.

Så här ser det ut där ute.

         



Av Jan Sandström - 1 december 2019 07:56

Söndag den 1/12

 

Första advent


Igår kom Erik förbi och jag åkte med han upp till stugan där vi lämnade några grejor och skottade lite snö innan vi tittade in i lillstugan och pratade om hur arbetet gick och hur jag tänkt det.

Erik kom med några små tips och synpunkter som jag kanske inte tänkt på tidigare.

Tog några bilder av stora granen vi har.

 


Sedan körde vi hem gnom snö upp efter "Kalles backe" alltså runt bakom laggårn där Valborg bodde en gång i tiden och där vi fikade med barnen i hennes kök på 80-talet.


Det gick bra men bilen kändes lite slingrig. Inga problem att ta sig fram på skogsbilvägen med 4-hjulsdrift fast jag hade nog kunnat köra där med min bil också, vi var ju inte första bilen som kört där. Däremot kanske det varit lättare utan tidigare hjulspår.


Kom hem och Erik åkte hem, vi åkte ut till gamla vänner på Böleäng och den här gången var dem hemma och hade även äldsta dottern (runt 40 år någonting så barn, ja dom förblir alltid barn) där med sin man och barn som vi fick träffa.

Det är många år vi firade nyår tillsammans men nu är det många år sedan det hände, livet har gått vidare.


Kom hem och jag fyllde fröautomater innan det blev lutfisk till middag och då såg vi om Natronsjön i östra Afrika.

"Området kring den ogästvänliga sjön har varit befolkat sedan urminnes tider - man har funnit förstenade fotavtryck som är över 10 000 år gamla. I dag befolkas området av massajer som skördar den mineralskorpa, trona, som bildas när vattnet avdunstar."

Det här är program du Maria S. skulle gilla.


Efter det gjorde jag kaffe och efterrätt och så såg vi en julfilm på Netflix.

The Knight Before Christmas (2019)

En inte alls märkvärdig film men lite jul och kärlek samt en massa annat. Lagom underhållande.

Efter det såg vi några avsnitt på julkalendrar och så blev det sängen efter midnatt


Har sovit sisådär, normalt alltså och steg upp runt 7.

Duscha och kolla tidningen på datorn, frukost och nu sitter jag här, Inger har just stigit upp och småfåglarna har vaknat där ute.


I eftermiddag ska vi hem till Maria och Mona för adventsfika och gosa med kisse. Vi blir nog nästan hela familjen där.

Eljest blir det väl en lugn söndag hoppas jag då på.


Ute är det inte så kallt och vindstilla.

-2,7° och tempen stiger sakta, tidigare i morse var det -5°


Så här ser bilderna ut denna första advent 2019

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards