jans

Alla inlägg den 13 augusti 2016

Av Jan Sandström - 13 augusti 2016 16:42

Nu är det fulla huset och det ska strax komma 2 till varav en älskar surströmming.
Men vad det är gott och jag är proppmätt nu.

Två och en halv stor färskpotatis med smör och salt är smaskens.

Av Jan Sandström - 13 augusti 2016 10:36

Gunnar är bara för mysig här i stugan.

 

Han bar står och trampar med framtssarna som kelsjuka katter gör.

 


Av Jan Sandström - 13 augusti 2016 09:49

Lördag den 13/8


 

Igår jobbade vi och städade här i stugan men först sågade jag av en skärbräda vi köpt på IKEA som Maria ska ha som underlägg till en vacker sten. Jag fräste även kanterna runda och fina men helst skulle jag ha velat göra någon vackrare form än bara fyrkantig.

Men inger säger ju att jag inte kan göra en ny då jag hittar något fint att ha som ställ under stenen,

Jag gjorde även en provbit på altanräcket.

     


Sedan blev vi avbrutna av en ordentlig hagelskur.

      fast vädret var även fint trotts att det blåste lite kallt.


Inger skulle ut i skogen för att hitta bär och jag följde med för att promenera och det blev 3890 meter både efter en skogsstig

    och grusvägen, men det tar tid om man som jag ska sparka bort alla stora stenar som ligger på vägen. Kan inte förstå varför det ska ligga sådant där för man kör ju sönder bilen och på MC kör man ju ikull om du hittar av en decimeterstor sten.

 

Inger blev klar tidigt då det inte fanns några bär att tala om, så jag blev upphämtad på väg tillbaks.


Sedn tog vi oss an och kapade upp en brädhög vi haft på gräsmattan, rester från stället där vi hade virke men nu byggt trappen upp till utsikten


Jag klippte lite gräs medan Inger målade på förådsväggarna och så gjorde vi upp eld i badtunnan för ett kvälls och ev nattbad då det är stjärnfall de här dagarna.

Men det blev bara ett kvällsbad innan middagen vid 22-tiden för som vanligt hade vi helmulet här. Likadant var det i fjol när jag var här med Erik och Maria.

      Men det blev ändå en trevlig kväll.


Jag tog ett glas rött vin som Tomas och Sara lämnat kvar och åt mat, någon kräftströmming jag inte gillar och gammal sallad som blev över från tidigare som inte heller var gott.

Men fäskpotatisen mosad i smör och lite salt var gott och det blev det nog lite för mycket av.


Vinet gjorde mig så trött att jag höll på att somna i soffan så jag gick isäng.

Gunnar som hela dagen legat och sovit ute på altanen var nu ute och sprang men kom in och var kelsjuk för att sedan springa ut igen.

Jag somnade tidigt men vid 2-tiden skulle Inger kissa och då passade även jag på, då kändes det som att jag sovit en hel natt.

Gunnar kom straxt efter in och var enormt kelsjuk, det skulle vara båda händerna på han och när jag inte orkade eller han var nöjd väckte han Inger för att få samma behandling av henne. Han mår gott här i stugan och det gör även vi.


Medicinen klockan sex men somnade om och sov till nästan halv nio. Då låg Gunnar och sov tungt vid fötterna men då vi vaknade kom han upp mot kuddarna och ville kela, vilket han fick.

Jag gjorde mina morgonrutiner, 5,9 mmol och vikten 81,5 kg. Skapligt fina siffror idag också.


Det regnade inatt och inte kunde man tro att vi renbäddade i sängen igår kväll, fullt med grus och skräp men så är det att ha en gosig kisse som springer ut och in genom det öppna fönstret och när det regnar ute.

Regnade gjorde det även tidigare i morse men nu har det slutat.

Frukosten ute för idag är det varmt och skönt, 10 grader ungefär var det i morse.

Nu är det 12,9 grader men inatt var det som kallast 7,4 jämfört med de 1,3 det var igår natt.


Senare idag blir vi invaderade av folk då det ska öppnas konservburkar med fisk här.

Surströmmingsfest med släkt och vänner men vi får se hur många som till slut dyker upp och vädret ska väl bli som det är nu, mulet och 10-12 grader men huvudsaken är att det inte blåser men det ska vara svag vind och nordlig så det passar oss bra här.


Egentligen borde jag jobba mer, skulle fått in värmekabeln i avloppet vilket jag tänkte göra igår men hann inte med.

Måste ju hinna dricka kaffe och lösa korsord också, det är minst lika viktigt.


Väderpinnen pekar nedåt och så är såg det ut för en stund sedan innan Inger gick in för att sätta en bulldeg.

   


Nu kom Inger ut med kaffe och te, Gunnar kom även ut och ser trött ut.

 


 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards