jans

Alla inlägg den 10 oktober 2016

Av Jan Sandström - 10 oktober 2016 10:14

SVT 1, 14:30--16:00 Vi som går scenvägen (1938)

 

Handling:
Tage Kronwall, speditör för ett stort rederi, slår upp med sin fästmö, Dora, och får sin ring tillbaka, vilken han tankspritt stoppar i sin västficka och glömmer bort. Tage har nämligen förälskat sig i Maud, en föräldralös flicka, som är med i baletten på en av Stockholms operetteatrar (verklig plats: Vasateatern). Maud är ambitiös, vill ta sig fram och har bekymmer med hur hon skall finansiera sina sånglektioner. Bakom scenen på teatern träffar vi Loffe, som är inspicient och vet var allting ...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 10 oktober 2016 09:45

Måndag härliga måndag   den 10/10


Ja så var man endam här igen, Inger på jobbet och Anders åkte just iväg söderut och mot Sundsvall där han ska hämta ut sin nya bil och sedan upp mot Åre någonstans för att jobba.

Men han kommer "hem" igen på torsdag eller fredag.


Igår åkte jag och Inger förbi Per-Gunnar i Tavelsjö där vi fick fika och prata om planeringen av stugbygget. Sedan upp till stugan och kolla till den men vi skulle hämta hem några saker och lämna några saker.


Kom hem på eftermiddan och före middan gick jag min promenad som blev drygt 3 km på 40 minuter. En ganska normal och vanlig runda på Sandåkern, Tallparken och Rödäng.

Kom hem lagom till middan, som jag åt för mycket av men jag började med ett päron och en clementin.

Ganska mycket sallad till.


Senare på kvällen satte vi på en inspelad version av Änglar och Demoner som samtidigt gick på TV men då vi började en halvtimme efter TV var vi klar före och det tack vara reklamen vi slapp.


Gick isäng och kisse som varit ut och in under kvällen hade gått isäng, på vår säng.

Jag med ljudboken och lite sänggympa med benen och stretching, Inger lade huvudet på kudden och snarkade direkt.


Men det var en kväll jag hade svårt att komma till ro då det malde i huvudet men till slut somnade jag och sov tungt med drömmar.

Kanske inte samtidigt men jag tror jag sovit tungt, det var lite svårt att stiga upp efter åtta.


½9 lyckades jag parvla mig upp på toa.

Morgonrutinerna gav 5,8 mmol och vikten 81,2 kg och jag förvånas över vikten men det är vätsekbalans och om jag skitit eller inte.

Jag hade inte gjort det men tror även att jag har vätska för jag dras med ledvärk och det brukar vara ett samband.


Anders packade in i bilen och gav sig av och jag satte mig här vid datorn men det är Time Team på TV10 så jag fastnar lite för mycket med det programmet som är intressant. Det handlar om utgrävningar i England på gränsen mot Wales.


Eljest funderar jag på att förutom en promenad ta hojen och åka till Vännäsby med hålsågen jag hämtade i stugan.

Egentligen har jag ställt undan min MC men batteriet sitter kvar så jag behöver bara sätta tillbaks toppboxen för det ska bli en solig fin dag med lite värme, enligt YR då.

Sedan blir det ju matinéfilm i eftermiddag men den går ju att spela in.


Just nu skiner inte solen vilket den gjort tidigare och temperaturen i skuggan är +6,9°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-10 10:00:10

Temperatur: 9,1 °C
Lufttryck: 1050,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NNE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 9,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 327,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,1 °C
Klockan:
09:41
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
12:55
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
06:29
Temp - Min:
2,7 °C
Klockan:
04:44
Lufttryck - Max:
1050,7 hPa
Klockan:
09:38
Lufttryck - Max:
1051,7 hPa
Klockan:
12:06
Lufttryck - Min:
1049,8 hPa
Klockan:
01:37
Lufttryck - Min:
1049,7 hPa
Klockan:
01:25


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:27
Sol upp: 07:14
Sol ned: 17:36
Skymning: 18:23
Dagsljus: 11:56 tim:min
Dag längd: 10:22 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:15
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 23:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och en trädgårdsbild där fåglarna svärmar runt automaterna, men det kanske inte syns så tydligt.

 

Nä dags för en kopp kaffe och konsentrera mig på min TV en stund, kanske skriva om matinéfilmen.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards