jans

Alla inlägg den 12 oktober 2016

Av Jan Sandström - 12 oktober 2016 21:38

Idag har det varit fint väder så jag fick för mig att lägga om till vinterdäck på bil och släp.

Nu är då det gjort och jag gjorde det helt själv.   


Sedan har vi haft besök av Harry o Margareta från Vännäsby och Inger gjorde Raggmunk som jag inte kallar Raggmunk, de är inte lika goda som mammas.

Raggmunk ska vara tunna av slät smet och stekas i mycket smör så att de blir frasiga i kanten.

Inger har mer grovriven potatis och gör dem tjockare så att det är som rå potatis i mitten.

Men jag åt ändå för mycket, inte som mammas men gott ändå.


Sedan blev det en kvällspromenad på en timme och 4,23 km

 


En stor kopp te och lite TV innan jag går isäng.

Av Jan Sandström - 12 oktober 2016 11:21

SVT 1, 14:10--16:10 Exit Marrakech


Exit Marrakech Poster  



Tysk långfilm från 2013. Tonåringen Ben konfronterar sin far, en berömd tysk teaterdirektör som är i Marrakech och sätter upp en föreställning, om hans förflutna och hans ansvar. Efter ett gräl går Ben ut i staden och förirrar sig snart i medinans alla gränder. Där träffar han Karima, en berberflicka, och följer med henne till hennes hemstad. I denna främmande miljö får han hjälp av Karima att reda ut sitt förhållande med sin pappa. Regi: Caroline Link. I rollerna: Samuel Schneider, Ulrich Tukur, Hafsia Herzi, Josef Bierbichler, Marie-Lou Sellem, m.fl

tvprogram.nu

Av Jan Sandström - 12 oktober 2016 09:46

Onsdag den 12/10


Solen skiner idag, i alla fall just nu.


Igår var det också skapligt väder men KALLT. Det kände jag när jag fyllde på fröautomaterna.


Eljest satt jag mest inne hela dagen och pulade på med papper och sifftor men blev långt ifrån klar med högen som halkat efter i sommar och höst.

Ibland käns det som ett hopplöst och onödigt arbete, jag kanske skulle göra som andra och bara betala räkningarna och sedan slänga dem i papperskorgen.


Maria kom förbi och skulle hämta grejor från vindan och då passade jag på att hämta ned några lysrör jag har där uppe.

Jag kom ju över en kartong med 25 rör när vi köpt huset för då skulle jag ha och den sorten användes ju både i kök, garage och senare över fågelburarna.

Nu har jag bara i garaget men det kommer upp fler, jag har ju köpt armaturer för att sätta upp i verkstan och även stugans carport.

Eller ska det bli LED där?


Nu fick jag i alla fall byta den som slocknat i garaget och har 16 nya rör kvar på vinden   


Senare kom Inger hem från jobbet och vi åt middag innan det blev en promenad tillsammans i kylan och jag provade att gå i de nyinköpta kängorna, det gick ganska bra även om jag dras med ont i höger stortå.

Jag har allt som oftast värk i den led som blev stel tidigare och den är svullen. Kanske har jag brutit upp den av allt promenerande.

Nu blev det just över 2 km runt Västerslätt.

 

Vädret var kallt klart och stjärnorna lyste där uppe men inget norrsken.


Väl hemma blev det lite fika och sedan Dicte på TV4 innan det blev sängen, muskelträning, stretching och ljudboken i lurarna.

Gunnar låg inne hos mig och Mirabell låg i mitt kontorsfönster.


Inger kom senare isäng och kröp ned till mig då Gunnar låg på andra sängen, jag tror det var därför hon kom till mig men som vanligt somnade hon direkt och jag låg och funderade på ett och annat som måste göras och inte blivit gjort.


Efter att ha smort med Voltaren på händer, knän och stortå så måste jag ändå ha somnat.


Steg upp efter åtta och morgonrutinerna som idag gav 5,5 mmol och vikten 80,5 kg vilket är bra siffror.


Frukost med tidningsläsning fast det står inte så mycket i tidningen nu för tiden, inte läsvärt i alla fall.

Men korsord finns det och ett sudoku som jag inte löste klart, det tar jag senare.


Nu sitter jag här och knappar på datorn, Time team på TV10 och Inger sitter i köket då det är helg här.

Inger är ledig idag och en av planerna är att få upp saker på vinden och ned med annat, byta sommar mot vinter. Det som inte bytts tidigare.

Men jag vet inte om det blir ut någonting fast jag borde köpa varmare handskar och kanske mössa men det finns säkert något i någon låda jag kan använda. Det blir då billigare.

Snöslungans belysning skulle jag kika på innan det kommer snö och det är nog inte så långt borta.

Lägga om däcken på bilen skulle jag också ha gjort men det kanske vi kan ta tillsammans Erik. Peter och jag samtidigt.


Idag är det soligt och fint med LL,L utanför fönstret, termometern har lagt av. Den andra visar -0,9° och den givaren sitter alldelse utmed min.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-12 10:00:10

Temperatur: 3,7 °C
Lufttryck: 1044,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 3,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 327,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
09:58
Temp - Max:
9,9 °C
Klockan:
13:13
Temp - Min:
-7,2 °C
Klockan:
06:07
Temp - Min:
-4,6 °C
Klockan:
23:46
Lufttryck - Max:
1045,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1049,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1044,3 hPa
Klockan:
04:39
Lufttryck - Min:
1045,1 hPa
Klockan:
16:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:33
Sol upp: 07:20
Sol ned: 17:29
Skymning: 18:17
Dagsljus: 11:44 tim:min
Dag längd: 10:09 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:57
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

 

Och nu blir det som vanligt mer kaffe innan inlägget om dagens matinéfilm.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards