jans

Alla inlägg den 28 juli 2016

Av Jan Sandström - 28 juli 2016 20:48

Jag stod och "åt middag" när jag tittade ut genom fönstret och såg

 

Snabbt skrek jag åt Maria att komma när jag sprang och hämtade kameran.

 

Jag trodde först att hon var ute efter gråsparvarna men när jag gick ut på altanen för att filma bättre hörde jag

Skator kan vara förjälkigt illsinta mot katter och lura ut dem på svaga grenar tills de ramlar ned.

Speciellt unga katter som inte lärt sig, Gunnar har jag sett bryr sig inte ens om skatorna.


Hon satt länge där och tittade in i syrenen.

 

Jag tappade orken att stå och vänta på lösningen

 

Men till slut gav hon upp och gick tillbaks över taknocken.

Av Jan Sandström - 28 juli 2016 18:06

Jag och Erik åkte ut till IKEA-området där han köpte dataprylar och jag köpte en personvåg och en köksvåg.

Så nu kan jag väga påde personer och kök.

Men jag måste se hur olika de två visar, den nya och den gamla jag har för den tänkte jag ta till stugan.

Rubicson Personvåg med fettprocentvisning Rubicson Personvåg med fettprocentvisning. Digital personvåg Art. 48234 | Modell nr: BF811. 299:-

och

Rubicson Rund digital köksvåg Rubicson Rund digital köksvåg Cerise, Digital köksvåg med hög precision, Art. 48056

99:90
 
Till ovanstående tog vi bilen.
Men sedan efter att jag skjutsat hem Erik så fick jag åka med Peter och familjen ned till stan för att handla ett par saker hit hem.
Passade då på att ta en promenad hem i sommarvärmen.
 
Det blev svettigt och skönt med en sval dusch när jag kom hem.
 
Men vad är det med folk? Massor gick med näsan i mobilen irrande runt om hönor i en hönsgård där räven sluppit in.
En tjej gick helblind för allt mitt i bussvägen och hade det varit en Ameriansk film skulle en buss ha kommit villt signalerande för att bara meja ned henne. De saknar tydligen bromsar där borta.
 
Jag tror inte hon var medveten om sin omgivning och det var inte de andra heller. Sicket vansinne det där spelet verkar vara.
 
Jag lyssnade då på ljudboken när jag gick hem liksom på mina andra promenader men nog 17 vet jag vad som händer omkring mig och jag ser mig om i korsningar eller om jag ska byta sida på gång och cykelvägen för att se om det kommer någon bakifrån.
 
Nu har jag suttit och läst ute på altanen men det började bli kallt, det blåser regn.
Kollade extraljusrampen och den passar inte på min bil, finns inga planer på att få dit den snyggt om jag inte sågar sönder hela grilllen så den åker tillbaks till Biltema.
 
Nu ska jag gå in och se om det finns någon mat att göra i ordning eller om det blir två apelsiner och kanske en banan.
 
I kväll tror jag det blir film för mig.
 
Av Jan Sandström - 28 juli 2016 08:31

Torsdag den 28/7


Igår gjorde jag mig skuldfri, i alla fall nästan då jag betalade månadens räkningar och ekonomin gick ihop även denna månad.


Sedan tog jag och Inger hojen och åkte söderut, jag körde gamla Riks 13 via Norrmjöle ned till Sörmjöle där det blev E4 ned till Olofsfors och ficka på Café anno 1762

     

Varmt och skönt var det och de hade satt upp en ny vimpel men nog tycker jag att de kunde ha en flagga hissad när det är öppet på ett sådant där ställe. Vimpeln var då för övrigt så slarvigt hissad att det såg hemskt ut med så slaka linor efter stången.

I fjol klagade jag ju på deras vimpel.

     

Efter fikat tuffade vi på upp till Norrfors och sedan en liten grusväg över till Nyåker och upp till Agnäs men Aivy var inte hemma så det blev Bjurholm där vi köpte en supergod och stor pizza på

 

Två sallader och en läsk till den som vi åt nere vid bron över älven.

Nu har de faktiskt fått dit två bord så att det kan kallas rastplats.

Det gick att gå en bit upp på åsen så att man hade en djup brant ned till älven, inget man vill försöka sig på att gå utför eller uppför.

       

Kaffet gick vi tillbaks till borden där jag kokade vatten på gasolköket.

 


Det är vägarbete uppe vid bron och ordentligt skyltat med hastigheten 30 km/h, något som väldigt få kan ha sett för det gick både 70, 90 och ännu fortare där, nästan så att jag hoppats på att det var ett stort hål i bron så att folk körde sönder sina bilar.

  Värst var nästan timmerbilarna som kom utför bron för det var inga 80 de höll, markan skakade runt om när de kom över brokanten som märktes, det måste ha känts inne i bilarna när de körde över den.

Där skulle det ha suttit en hastighetskamera eller helst varit en kontroll för då skulle många ha saknat körkort idag.

Men så fanns det några som var laglydiga, kan det ha blivit 5 st. av ett otal fordon som saktade in. Bra gjort säger jag till er och till alla andra   


Efter mat och prat med några från en by ned mot Ö-vikshållet åkte vi hem igen.

Jag var totalt slutkörd när vi var hemma och höll på att somna vid 21-tiden ute på altan.

22 tog jag min medicin och gjorde mig i ordning för sängen, kollade glukosenn som låg på 7,9 mmol och vikten 83,8 kg.

Det blev ingen ljudbok igår. Somnade nästan direkt och ingen åska kunde ha väckt mig.

Inger tog täcket och gick ut på altanen där hon sov.


Kl 6 startade klockradion, tog min medicin och kissade, var utsövd så jag kollade mina värden igen.

5,9 mmol och vikten 83,2 kg men så har jag inte skitit ut resterna av pizzan ännu, det kommer kanske under dagen.
Blodsockret är då bra, och det är bra.
Såg att mitt medelvärde (fastevärde på morgontestningen) för juli är på 6,1 mmol/L och de tre sista dagarna ska nog inte förändra det så mycket.
 

Gunnar var nog inte in till mig inatt men han kan ju ha varit in och ätit. i morse låg han här ute och nu kom han och drack lite för att återgå till blommrabatten vid spaljen.

 

Himlen är gråtung men nyss var den blå med sol, det växlar otroligt fort. Nu kom solen igen i någon lucka i det grå.

Grannen klipper gräset och det är en helt normal morgon i ett villaområde.

 

Börjar det inte regna har jag planer på att se om jag får dit eller åtminstone kolla om det går att montera extraljusrampen jag köpte på Biltema häromdagen.

Så är det några av barnen som vill hjälpa till får ni gärna komma förbi, men inget måste.


Det var lite svalt i morse med 13 grader men det steg snabbt från att ha varit 11,4 °C Klockan: 04:10 Inger måste ha sovit skönt där ute.

Väderstationen visar nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-07-28 09:15:08

Temperatur: 23,3 °C
Lufttryck: 1020,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 23,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 61 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 28,8 mm
Året: 239,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
24,1 °C
Klockan:
08:42
Temp - Max:
25,9 °C
Klockan:
14:16
Temp - Min:
11,4 °C
Klockan:
04:10
Temp - Min:
15,3 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1022,1 hPa
Klockan:
02:36
Lufttryck - Max:
1021,9 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1020,7 hPa
Klockan:
09:04
Lufttryck - Min:
1019,9 hPa
Klockan:
05:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:06
Sol upp: 03:37
Sol ned: 21:51
Skymning: 23:26
Dagsljus: 21:20 tim:min
Dag längd: 18:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 14s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Påtår har jag tagit mig själv och det går att dricka utan mjölk fast det är lite kärvt i smaken.


Godmorgon.


Varje gång jag ska klicka på [Spara inlägget] funderar jag på vad jag glömt ta med och hur många stavfel jag gjort, men så tänker jag att vem bryr sig. Inte jag i alla fall.


Morrn igen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards