jans

Alla inlägg den 11 maj 2022

Av Jan Sandström - 11 maj 2022 08:21

Onsdag den 11/5


Det var tydligen melodifestival igår kväll och Ukrainas Kalush Orchestra med låten Stefania, vemodiga folkloristiska raplåt vann.

Nu såg jag inte det men det står i tidningarna och såsom världen är idag gissar jag på en solklar slutlig seger då de flesta kommer att sympatirösta på dem.

Synd bara att inte Ryssland är med så att Putin fått se dem få noll poäng.



Erik kom med tåget 08/18 men Maria kunde hämta han före sitt jobb så tog han över sin bil och jag tror hans cykeldäck håller luften.

Jag har inte kollat nu idag för han tog inte hem den igår, dom åkte aldrig förbi här hos oss på morgonen.


I övrigt igår så åkte jag ganska tidigt och lämnade igen bilbarnstolarna till Elin.

 

Lite senare på kvällen skickade jag ett mejl och så betalade jag 400:- för hyra i en vecka.

Nu kommer jag inte ihåg hennes webbadress men behöver du hyra en stol eller något så hör av dig till mig kan du få hennes mobilnummer. Efter att jag fått godkänt av henne förstås.


Efter det ringde jag Anders och han var på väg till IKEA och jag skulle också in där så vi stämde träff.

Först in till Kjell o Co där jag köpte en vinklad apparatsladd och sedan tittade jag in på HM.

Träffade Anders på IKEAs bistro och han bjöd på lunch, det blev en "Jerry" för mig, alltså tre kokta med bröd.

Han köpte även två bullar som vi tog med hem men först in på IKEA där vi gick runt uppe och nere och tittade på ett och annat och allt.

Mest köksinredningar och tänker man utanför ramarna kan man göra mycket av mycket, sådant det inte var tänkt att användas till.

Se bara på blommorna ovanför borden nere i matplatsen där vi åt. Det är bord som är upphängda upp och ned och på bordsskivan som nu är nedåt sitter LED-belysning. Borden hänger alltså i benen.


Det tog väl ett par timmar, eller åtminstone en timme att gå runt innan Anders tog ut kökisstommen till bilen och jag gick i motvind till andra sidan parkeringen där min bil stod.

Ut till Stöcksjö och där blev det kaffe och bullen vi köpte. Prat om köket och andra renoveringsprojekt.


Jag kikade på rörarbetet som gjordes och det blev ganska bra men inte perfekt.

 

Kopparröret till vänster är kanske en eller två mm för långt så det trycker in vinkeln i hörnet så att röret som går åt höger böjs över rörfästet, det vita.

Men bättre än det var tidigare.

 

Av det gamla blev det många fina kopplingar och ventiler över.

Men gör inget för funktionen och ingen lär väl se det mer än jag som kikat där och lossar rörfästet så att Anders ska kunna ta bort skåpstommeskivan som satt mot väggen.


När han skruvat ihop mya stommen som ska vara till spishäll och ugn och ställt dit så visade det sig att den är 10 cm högre, 80 cm mot de andra som är 70 cm, dessutom den ursprungliga sneda han ska ha kvar är 72 cm.

Det blir bergodalbana i köket   


Nä det blir nog så att Anders kapar av de som är för höga, ändå inget som kommer att synas till slut.

Han är duktig min som och lik mig i mångt och mycket liksom de andra barnen, är väl bara Tomas och Peter som kanske avviker och är mer lik mor sin. Fast inget fel med det. Inger är duktig på sitt sätt.


När Anders började köra kapen så gick jag ut och åkte hem igen och här hemma uppdagades det att jag ändå glömt vertikalskäraren jag skulle iväg och hämta igår


I alla fall satt jag och strulade på med min väderdator och kom ingen vart mer än att jag fick igång den som det var tidigare, hittade ett passande hyllplan 40x70 cm som jag lade på Nissehyllan då skrivaren är för stor att bara stå där direkt.

 

Hurtsen som stått där en gång men fick flytta för skrivaren fick komma tillbaks och dyna uppepå.

Den hade jag på skrivaren då katten Lycka envisats med att hoppa upp på bokhyllan och riskerade att hoppa sönder skrivaren

Ibland vill hon att jag drar ut nedersta lådan på övre hurtsen och så ålar hon sig in och ligger där innanför.


Prat med barnen över nätet om ett och annat.

Middag som bestod av, ja rester från kylen och rivna morötter och vi åt i rummet som vanligt medan vi såg om uppfinningar.
Nu var det kryssningsfartyg i avsnittet 

27. Kryssningsfartygen

Efter det någon snutt om Norge innan vi gjorde kaffe och såg ett avsnitt på Kastanjemannen, en dansk serie.

Sedan en stund till med datorn och så tittade Anders in och lämnade vertikalskäraren och ute regnade det lätt.


Det blev sängen och efter en stund sov jag och har sovit gott, upp och kissa en gång och kallt på golvet då vi sov med fönstret öppet.


Vaknade och steg upp närmare halv åtta och idag har det regnat men nu ljusnar det och klarnar upp så bilderna är inte som nu utan tidigare, sparade och laddade upp då jag satt på toa.   


I alla fall har jag nu +8,8° uppehåll och uppsprickande moln och vindstilla men det ska bli sol senare.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-11 09:15:11

Temperatur: 7,8 °C
Lufttryck: 987,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från SW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 7,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,6 mm
Dygnet: 3,6 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,8 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
13,2 °C
Klockan:
12:50
Temp - Min:
5,6 °C
Klockan:
01:44
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
04:28
Lufttryck - Max:
992,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1010,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
986,9 hPa
Klockan:
08:28
Lufttryck - Min:
992,6 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:17
Sol upp: 03:41
Sol ned: 21:32
Skymning: 22:59
Dagsljus: 20:42 tim:min
Dag längd: 17:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:47
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och så här såg det ut ungefär tjugo i åtta.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards