jans

Alla inlägg den 22 maj 2022

Av Jan Sandström - 22 maj 2022 06:59

Söndag den 22/5


Fast jag kunde tro att det var fredag den trettonde. För morgon har börjat illa.


Igår däremot var det en varm dag och det blev utevistelse tills jag fick hem släpvagnen från Anders.

Då lasstade jag lite saker och åkte upp till Erik för att flytta ett träd.

Han hade en avokado som är över 2 m hög.

Krukan surrades fast på en liten vagn

 

jag har och så skruvade vi tre ribbor uppåt så att vi kunde stabilisera växten och luta ikull för att komma ut genom dörren, in i hissen där vi knappt rymdes diagonalt från golv till dörr.


Lade ikull den på släpvagnen och spände fast och sedan sakta köra från Umedalen ned till Hartan på Grisbacka där vi rullad in allt på fritidsgården där Avokadon hör hemma.

   

Det gick lättare än förväntat att flytta den och alla blad o kvistar satt kvar.


Kom hem och här påtade jag på lite här och där men mest med väderprogrammet och att kunna uppdatera till min egen domän jag skaffade.

Men det jävlas bara och allt skiter sig.

Min Raspberry Pi 400 jag skaffade begriper jag mig inte heller på så nu ligger den i sin låda, den gav jag upp med att få ordning på igår.


Skönare att då sitta ute på altanen med kaffe och korsord, jävlas det kan man slänga och ta ett nytt   

Inger kom hem och vid 19-tiden blev det middag men igår ingen TV utan vi satt ute och åt.


Senare såg jag ett avsnitt på St Aidans sjukhus medan jag   med min dator, väderstationesprogram och FTP.

Det blev dock kväll och sängdags med ljudboken och sedan sov jag gott.

Men vaknade tidigt så redan halv sex steg jag upp.


Sedan har det bara jälvats.  

Jag kommer inte åt min sida och det kanske inte heller du kan, i alla fall inte nu för av någon outgrundlig anledning kom jag in med FileZilla, det FTP-program jag har för att lägga upp filet på mina webbsidor och där blev det CTRL+A och så Delete.
Så nu raderade jag allt på rengard.one som var min domän.

Jag tror jag lägger ned den och när västerslätt läggs ned så försvinner mina hemsidor.


Idag eller snart ska jag koppla släpen och köra över den till Anders och så tar jag en vilodag med korsord och kaffe ute på altanen för att det ska bli en skaplig dag även idag.


Nu är det 11,4° med sol och svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-22 07:15:14

Temperatur: 13,2 °C
Lufttryck: 1007,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 12,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 38,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,4 °C
Klockan:
06:57
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
17:48
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
03:31
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
04:36
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
04:51
Lufttryck - Max:
1008,9 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1006,7 hPa
Klockan:
02:09
Lufttryck - Min:
1005,8 hPa
Klockan:
18:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:07
Sol ned: 22:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 3s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:41
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och så här är bilderna, ingen hare har jag heller sett idag.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards