jans

Alla inlägg den 19 maj 2022

Av Jan Sandström - 19 maj 2022 08:38

Torsdag den 19/5


Igår gick (linkade, haltade) jag iväg till vårdcentralen  

men det var inte för mina knän och annat utan jag skulle få fjärde vaccinsprutan.

Gick iväg tidigt och sakta men kom ändå tidigt dit, ett äldre par framför mig som fyllde i den där lappen om man är gravid m.m

När jag gick till vaccinstället hade de äldre redan fått sprutan och jag fick direkt sätta mig på stolen.

Det tog inte många sekunder att tvätta och spruta mig och inte kändes det något heller, tror det var tredje eller andra sprutan som träffade någon nerv och det kändes.

Ingen tid att sitta och vänta efteråt utan bara lite slöprat med tjejerna om väder, vår och pollen innan jag stapplade hemåt.


Träffade kompisen då jag var nästan hemma och vi pratade en stund ute på gatan innan han hojade (trampcykel den här gången) iväg och jag gick hem till en kopp kaffe.


Sedan bilen då jag först skulle handla på Biltema, sedan ventilationskanaler i Innertavle, en säck med delar som såldes på Facebook.

För övrigt samma som jag köpte trampbilen av tidigare i vår.

Efter det iväg till Anders i Stöcksjö som fått vattenläckage.

Då han duschade så minskade vattentrycket och när han kom in i köket rann det lite vatten från vattenmätaren, där de nyss dragit nya rör.

Det var vattenläcka i Stöcksjö och när trycket försvann började det läcka vid mätaren så Anders stängde och åkte till jobbet.

Rörmokarna skulle komma och åtgärda det hela. Jag skulle bara dit med rören jag köpte och allmänt intresserad av vad som hänt.


Hem och nu grönskar det


 

Björkarna slår ut och igår var en riktig sommardag och hemma så blev det fil till lunch, satt sedan en stor del ute på altanen då Erik kom förbi med glapp i framhjulet på cykeln.

Skruvade ihop axeln lite men misstänkte något större fel och Erik hann bara hem så var det lika glapp igen så han får en remiss till riktig cykeldoktor. Tyvärr väntetid där på två veckor men nu ligger det hos Erik.


Jag kikade på min Hallon 3,1415 (Raspberry Pi) men blev ändå inte klok på den, vet inte hur jag ska göra och förstår inte instruktionerna som är skrivna av någon fjortonåring till en trettonåring, den åldern är ju datorexperter.


Men jag provar mig fram som scouterna, Lörning baj doing. 


Inger ute på något så jag stekte pannkakorna till middag och såg en film på Netflix.

Toscana som handlade om en dansk fin kock som fick ärva och åkte ned till ett sunkigt slott, och så uppstod kärlet m.m m.m etc.


Inger kom hem och så blev det sängen, svårt att somna då jag hade 1001 tankar som snurrade runt i huvudet.

Men till slut gjorde jag nog det ändå och vaknade vid 7-tiden då jag steg upp.


Idag får jag se om jag tar itu med husvagnsdraget, i alla fall kanske kikar på lite smått och lossar på några delar.

Måste nog över till Anders för att hjälpa hen med en grej.

Eljest blir det väl en ganska vanlig dag.


Inte lika fin dag som igår, gråmulet och det har kommit några regnstänk, i stugan kom just en liten skur, +9,5° 

Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-19 09:00:13

Temperatur: 8,1 °C
Lufttryck: 1014,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 24 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 6,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 38,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,1 °C
Klockan:
08:54
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
10:27
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
04:53
Temp - Min:
2,7 °C
Klockan:
01:20
Lufttryck - Max:
1015,1 hPa
Klockan:
08:21
Lufttryck - Max:
1014,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1010,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1007,9 hPa
Klockan:
18:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:10
Sol upp: 03:16
Sol ned: 21:58
Skymning: 00:01
Dagsljus: 22:51 tim:min
Dag längd: 18:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards