jans

Alla inlägg den 2 maj 2022

Av Jan Sandström - 2 maj 2022 08:28

Måndag och annandag förstamaj   alltså den 2/5


Igår blev det av, jag bytte till sommardäck på bil och släpvagn men trodde inte jag skulle orka det fjärde hjulet.

Det började direkt strula på det första, hissade upp och det gick fint att skruva loss men fick inte dit sommarhjulet.

Domkraften höll inte höjden utan sjönk sakta, pumpade och pumpade och till slut fick jag dit det.


Så domkraften fick in på verkstan, upp på bordet alltså där jag skruvade ur pluggen och hällde i lite olja. Lite för mycket visade det sig senare för nu håller den sig inte i nedersta läget så jag sänkt ned utan den åker upp några cm. av sig själv.

Inget problem om inte bilen var så låg att jag måste trycka ned för att få in den under sidobalken.

Men nu är det bytt och klart för den här gången.


Tomas lånade bilen en sväng och jag gjorde kaffe. 

Anders kom förbi och det blev så att vi hämtade hem hans bil som stod parkerad vid verkstan.

Men den ville inte starta, dött batteri.

 

En modern bil går mycket på el som att öppna bakluckan.

Anders fick kravla över baksätet och lyfta upp så han kom in under och få fram startkablar men bilen parkerad så att det blev svårt att komma åt med hans lånebil men till slut stod den ett par cm från backspegeln och sladdarna räckte precis.

Men jag som redan satt i hans bil kunde till slut starta och vi körde hem till oss där nu den stora bussen står parkerad.


Jag kände mig inte helt kry i den bakre delen av mig så det blev en stund på sängen i liggande läge och så tog jag det lugnt under dagen.

Kollade nätet om domännamn och webbhotell men blev inte mycket klokare.

Kanske enklast att skita i att ha egen webbsida, men än har jag inte gett upp.


Jag satt och pulade på med min hemsida http://sandstrom.vasterslatt.se/ där jag nu slog ihop de två jag haft igång i många år men på olika platser och adresser.
Nu ska de få ligga ihop OM jag nu kommer att ha kvar dem.


Det blev middag med familjen, delar av den i alla fall och de små var slutkörda av dagens lek med farmor.

Så dom slocknade redan vid 6, även Tomas gick tidigt isäng.


Så då kunde jag och Inger se på TV och det blev uppfinningen av 

25. Bergochdalbanan

Inget jag skulle åka frivilligt och dessutom betalar folk för det.

Inger gick till annat jobb och jag startade Netflix och såg en alldeles ny film man lagt upp.

Kanonerna på Navarone

Originaltitel: The Guns of Navarone som är från 1961 och 2h 36m lång.
En riktig film som det var länge sedan jag såg.

Därefter koll av världsläget och sedan sängen med ljudboken en kort stund.

Har sovit gott och länge och drömt massor.

Upp först vid 7, dusch och morgonsysslor nästan avklarade.


Idag skulle vi till Anders och barnen skulle få leka i den nya parken i Stöcksjö, MEN det flaggas för vindar på upp till 20 m/s och västliga så då blåser det rätt in i parken där och över sjön vid badet.

Så dom har ändrat planerna och åker upp till Peter och Emil istället.

Jag ska kanske hjälpa Anders med ett jobb om han nu får den beställda grejen idag.

Men jag ska fortfarande ta det lugnt med min rygg och sätesmuskel jag hade sådana problem med förra våren.

Då jag fick sådana kramper att Inger fick ringa efter ambulans två gånger och dom kom och stack en nål i rumpan så det släppte.


Det vill jag inte ha igen så nu tänker jag mig för innan jag gör något och har jag gjort något måste jag ta hand om mig efteråt.

Lagom är bäst.


Det blåser ute men än inga hårda vindar men molnen där uppe driver fort fram och det är hela +10° i skuggan.

Det här tar på sjöisarna.

I Kullberg vid Junsele där älg-TV sänds från ser det ut att blåsa och oväder på gång i vissa kameror.


Här hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-02 09:00:20

Temperatur: 10,0 °C
Lufttryck: 992,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 6,3 m/s från SW,
i byarna 8,5 m/s
Kyleffekt: 7,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 30,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,1 °C
Klockan:
08:53
Temp - Max:
11,7 °C
Klockan:
15:04
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
03:45
Temp - Min:
-2,8 °C
Klockan:
01:23
Lufttryck - Max:
1005,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1013,5 hPa
Klockan:
06:34
Lufttryck - Min:
992,5 hPa
Klockan:
08:51
Lufttryck - Min:
1005,1 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:02
Sol upp: 04:11
Sol ned: 21:04
Skymning: 22:14
Dagsljus: 19:12 tim:min
Dag längd: 16:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:41
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här såg det ut lite tidigare i morse.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards