jans

Alla inlägg den 13 maj 2022

Av Jan Sandström - 13 maj 2022 09:11

Fredag den 13/5  

Så illa började inte den här dagen.


Ser att idag fyller Gunnar Eriksson år så då säger jag 

 


Igår åkte jag iväg med släpvagnen och först lämnade jag igen en väderstation som inte uppfyllde önskemålen fullt ut.

 Det var Telldus men jag bytte till en Cotech som kanske skulle...   

Men nej, nästan lika dålig den, Telldus skickade visserligen ut data till mobil och dator men väldigt dålig i allt annat.

Cotech hade större skärm och bättre justeringsmöjligheter men bifogade program WeatherHome v 1.2 var bland det sämsta jag testat.

Kommer att visa diagram och statistik men noll justering och vad Cotech som Clas Ohlson säljer är för station i grunden kunde jag inte få reda på och de program som kan hämta data från stationen kunde inte hitta igen den alls.
Och jag är inte den enda ute i världen som sågar den.

Då ska Telldus fungera bättre men väldigt struligt att få det att fungera och begränsade data.


Efter det åkte jag förbi BYGGmax där jag lastade på 6 st. limträbalkar och åkte hem med dem.

Parkerade på gatan och så kom Anders med släpvagnen han har, lastade på bygg och kap/gersågen med stativ.

En stund senare åkte även jag till Stöcksjö men utan släp och hjälpte han lite med köket.

 

Det hade varit svårt för en ensam person att få upp högskåpen och skruva och hålla i samtidigt.


Jag åkte hem när Anders skulle kapa två skåp till överskåp på kyl och frys.

 

Men det där blev bra och löser vi bara hörnen så får du ett fint kök.


Här hemma gjorde jag middag och satt med väderstationen Cotech och rev mitt gråa hår ännu gråare.

Satte mig i rummet och kikade på melodifestivalen som inte var mycket att lyssna på.


Inger kom hem och senare efter att ha plockat ur och bort gästsängen gick jag isäng.

Har sovit gott men ont i kroppen idag.

Steg upp redan halv sju och duschade, passade på då vi hade vatten.


½10 eller därefter skulle Vakin komma och byta vattenmätare, jag hade provstängt och sett att ventilerna höll tätt.

Men lite före nio kom killen och gick direkt till jobb.

   


5 minuter senare satt nya mätaren där och mesta tiden gick åt till registrering i hans mobil.

 

Någon konsol för mätaren behöver jag inte utan det är bara de nyare med kulventiler som behöver det


Jag har bokat tid för fjärde sprutan och den 18.e får jag den,


Idag plocka bland grejor och när Inger kommer åker vi till stugan med balkarna och så ska jag göra i ordning husvagnen och så ska vi köra hem den hit.

Tror att Anders är på jobb så jag behöver inte skruva hos han idag. Fast det är så kul att hjälpa till med sånt här.


Eljest ser det ut att bli en skaplig dag idag, skapligt med sol men sydliga vindar på upp till 11 m/s i eftermiddag.

Just nu LL.L på termometern så den har nog lagt av nu då den stått så sedan igår. Men jag har fler   

13.4° visar den som sitter i närheten mot norr då. Blå himmel och nån nordvästvind.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-13 09:45:14

Temperatur: 7,4 °C
Lufttryck: 988,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från SSE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 5,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:05
Sol upp: 03:35
Sol ned: 21:39
Skymning: 23:11
Dagsljus: 21:06 tim:min
Dag längd: 18:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s more daylight tomorrow
Måne upp: 17:07
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards