jans

Alla inlägg den 14 maj 2022

Av Jan Sandström - 14 maj 2022 23:04

fortfarande ganska ljust ute.

Husvagnen är ute och kopplad efter bilen

Carporten till viss del städad och

katterna är ute på nattjakt eller vad de nu gör.
Haren som kom här tidigare kan ingen av dem hinna ikapp.

Av Jan Sandström - 14 maj 2022 14:52

Det är ett rackarns liv på morgonen.


 

Vi hade domherrpar här ute tidigare men så kom ekorren och ville ha nötterna.

 

Lycka blev ivrig och kurre sprang uppför trappen till utsikten, den till höger på bilden och Lycka efter.
Men när kurre hoppade upp i tallen blev jag rädd att katten skulle ta språnget hon också men tydligen finns det någon hjärncell med förnuft hos henne för där tog jakten slut och hon kom tillbaks ned igen och jag gick upp med fågelautomaten som jag bara ställde på bordet där uppe.

Nu regnar det dock och vi sitter inne en stund.

Jag har suttit på loftet med den lilla TVn där och min Pi.

Fick in kanaler och datorn.

 

Av Jan Sandström - 14 maj 2022 08:37

Lördag den 14/5


Dagen började med att vi skulle få ny vattenmätare och straxt innan nio kom han och typ 5 minuter senare hade jag ny mätare.

     


Igår lämnade jag tillbaks väderstationen jag köpte/lånade på Classe då den inte uppfyllde önskemålen, det var mycket som inte stämde med det jag ville ha.

  Hem och så kaffe ute på altanen, plockade bland saker på tomten och så skulle jag köra och vända bilen.

Då krockade jag i korsningen.  MED MIG SJÄLV  

Och hur bär man sig åt då tänker du.


Jo med en släpvagn lastad med långa balkar på 6 meter var jag tvungen att ha dem ganska långt fram för att inte få bakvikt på lasten.

Då jag skulle svänga runt så var det en svacka på vägen så att bilen gungade till och bakluckan fick en buckla.

   

Men jag tror den ska gå att trycka ut igen så att det inte syns allt för mycket.

Det var ju ändå fredag den trettonde igår.


Jag har ju blivit med hallon, köpte en sådan där Raspberry Pi 400 med allt inbyggt i tangentbord.

Kopplade in hemma med HDMI till min kontors-TV men det funkade inte, det blev svart och ingen signal visades.

Kopplade om och anslöt datorskärmen och se då fungerade det igen. Kunde uppdatera och välja språk m.m. 

'  

Med släpen lastad och balkarna lite längre bakåt och jordsäckar som motvikt framtill så åkte vi hit till stugan.


Tydligen var jag sen med att ge dem mat för Gunnar var ganska snabb på att skaffa egen middag.

 


Men de här sötnosarna har jag bestämt sagt till att de inte får röra.

 


Jag kopplade in min Pi till den här TVn men det gick inte, samma fel som hemma så en fråga till Erik vad som felas.

Men han svarade inte sabbare än Google där jag sökte och fick svar.

Ut med minneskortet och sätt in i datorn.

Leta reda på en fil och öppna, skriv eller kopiera in 4 rader och flytta tillbaks minneskortet.

Funkade inte.

Gjorde om det och flyttade de fyra raderna lite i filen och se då fungerade det.

Kikade lite och tankade ned Cumulusprogrammet som är till väderstationen.


Jag hittade tidigare en likadan station som jag har där hemma ute på ett företag. expondo heter det och har massor av grejer.

Extrapris dessutom så jag beställde en sådan, men ångrar lite att jag kanske inte tog den lite större stationen som var dubbelt så dyr.


I alla fall så gick jag bet på att göra med på min Pi så jag stängde och gjorde annat.

Till slut kom Inger in efter att ha kört vertikalskäraren på gräsmattan och vi fixade lite middag medan vi såg nya avsnittet på Shetland. Efter det såg vi ett naturprogram innan det blev sängen och jag har sovit gott och tungt.


Vaknade efter 7 och steg upp.

Kisse har sprungit ute och är glada att vara här i stugan igen.


Idag har det regnat lite och som du såg ovan har vi domherrar som käkar solrosfrö och nu ligger kisse här inne och sover.


Jag ska förbereda för att dra ut husvagnen idag men även 7000 andra saker som ska eller borde göras.

Det är så rogivande här   


9.3° ute, gråmulet men lugnt.

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-14 09:30:11

Temperatur: 7,4 °C
Lufttryck: 988,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från SSE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 5,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:53
Sol upp: 03:31
Sol ned: 21:42
Skymning: 23:17
Dagsljus: 21:24 tim:min
Dag längd: 18:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:54
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards