jans

Alla inlägg den 5 maj 2022

Av Jan Sandström - 5 maj 2022 07:59

Torsdag den 5/5 


Igår åkte jag till Biltema (efter morgonsysslorna) och köpte nytt batteri till min MC men även ett till Anders bil och så några småsaker.

Väl hemma vid 10 åkte vi, jag Inger och barnbarnen Alex och Harry iväg till Anders i Stöcksjö.

Där blev det lek för barnan och Atho tycktes gilla dem och full rulle ute på åkern.


Rörmokarna var där och skulle fixa rörhärvan under diskbänken och det blev mycket snyggare och färre kranar och sidorör.

Jag började byta batteriet i bilen men jäklar som inbyggt och krångligt, det va bättre förr   

Det blev så att jag fick konsultera proffs, alltså sökte på nätet och hittade en video på Youtube som visade hur det såg ut även om det inte var rätt årsmodell.

Det såg ut som jag trodde men så trångt att man inte såg var bulten satt, först bort med plastskydd, sedan någon isolering som bara gick att ta loss om jag inte lossat polerna först.

Men jag fick loss och dit det nya och fick ihop allt. Jag hade med en nyare starkare laddare som vi kopplade in så att det blir fulladdat direkt innan han ska iväg.

Anders stekte parisare ute på altanen där vi satt och åt.

 

Och Atho var med hela tiden.


Dags att åka hem och här hemma blev det lite plock bland saker och så satt jag med nya gamla webbsidan som nu ligger på egen domän rengard.one

Men jag har inte fått till automatisk FTP-uppladdning så vädret fungerar inte där och kanske går det inte att ordna heller.

Jag får konsultera experter på området, ringa barnen för än har inte nästa generation tagit över men det är nog inte långt borta innan barnbarnen blir experter.

Dom var slutkörda igår, Inger gjorde köttbullar och Alex "brände" sig lite men hon fick ha fingret i ett glas vatten och där somnade hon med handen i glaset och huvudet på bordet.

Hon väcktes och när vi skulle äta ville inte Harry ha mat utan han gick till sovrummet där vi några minuter senare hittade han sovandes under bäddmadrassen. Då var klockan sex och han fick fortsätta sova i sängen.

Alex fick se lite barn-TV innan hon fick gå isäng.


Vi kunde senare se om uppfinningen av industriroboten på SVT.

26. Industrirobotar

Sedan fortsatte jag med webbsidan och lite annat och Inger gjorde något annat på sitt håll.

Det blev sängen och öppet fönster, vid midnatt sov nog jag.

Vaknade lite senare och kallt i sängen men gruvade mig för att stänga fönstret, det gjorde jag lite senare och sedan sov jag hela natten till 6 då jag gick upp och kissade.

Då var Harry redan uppe och grejade på, av någon anledning var det kattmat i deras sovrum och lite överallt. Men Harry visste inte hur det gått till.


Inte lönt att lägga sig så starta TV till han och jag rakade mig, Inger steg upp och jag gick till duschen.


Sitter och kollar älgar på TV, sa till Inger att 25 över, snart halv då klack det till i mig.  

Till lunch ska vi ta en promenad över till faster Maria och äta mat hos henne på A-Star

Restaurangen där hon jobbar och basar. Det är ärtsoppa med pannkaka till efterrätt.

Klassisk militärmat på torsdagarna. 


Sedan blir det väl pyssel ute och inne samt se om jag hittar info om FTP-uppladdning till webbsidan.


Nu skiner solen men det blåser en aning, vid Kullberg där älg-TV sänds är vattnet spegelblankt idag, men var är älgarna?

+7,7° just nu och väderstationen visar (på gamla sidplatsen som finns kvar) Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-05 08:30:09

Temperatur: 6,8 °C
Lufttryck: 1004,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 23 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från SSE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 4,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 32,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,8 °C
Klockan:
08:29
Temp - Max:
10,0 °C
Klockan:
12:46
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
00:44
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,4 hPa
Klockan:
10:08
Lufttryck - Min:
1004,8 hPa
Klockan:
08:28
Lufttryck - Min:
1008,1 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:48
Sol upp: 04:01
Sol ned: 21:13
Skymning: 22:27
Dagsljus: 19:39 tim:min
Dag längd: 17:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:35
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 02:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är dagens morgonbilder.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards