jans

Alla inlägg den 10 maj 2022

Av Jan Sandström - 10 maj 2022 08:54

Tisdag den 10/5


Igår lagade jag Eriks framdäck till hans cykel.

Tredje gången gilt, eller blev det fjärde, första gången lappade jag ett hål och han tog hem däcket men det kom tillbaks ganska fort.

Sedan åkta han iväg med tåget till Jönköping.

Jag pumpade upp slangen men hittade inget, men luften försvann, pumpade upp och ned i vattnet i tvättstället. Inga bubblor.

Luften försvann men först efter två dagar, första dygnet höll det tydligen tätt eller så hade jag så högt tryck att jag inte märkte minskningen.

Men igår så pumpade jag upp slangen ordentligt.

 

Jag fick nästan inte ned den i tvättstället MEN där vid en lapp kom en liten bubbla, sedan en till och en till med jämna mellanrum.

Sedan var det bara att lossa lite och på med solution. Rugga upp och till slut på med en ny lapp och skruvtvingen som pressade ihop ordentligt.


Gjorde annat som att fixa med min webbsida och väderstationens data.

Har startat datorn och gjort i ordning så att gamla sidan uppdateras med vädret

En länk från nya sidan på rengard.one som ska hämta gamla sidans väder, MEN där fick jag problem.

Det vill inte fungera att öppna den i höger kolumn utan jag har fått det till att öppna i ett nytt fönster.

Förresten är det problem med uppdateringar för F5 funkar dåligt då jag laddat upp en ny sida.

Rensar cachminne och allt men likt   håller datorn kvar vid den gamla.

Men låter jag bara sidan vara öppen och gör annat så har den uppdaterats när jag kommer tillbaks, från t.ex satt tillbaka cykelslangen och pumpat däcket.


Tomas med barnen gick över till faster Maria och åt lunch, jag gjorde havregryndsgröt, min mage har varit orolig senaste dagarna men är bättre. Men får dra ned på kaffe och tänka mig för vad jag stoppar och häller i mig.

Tror inte det är stressmage men det kan det vara.

Tomas och småttingar här, datorproblem och allt annat.


Framåt eftermiddan så kom nästan hela familjen hit hem, Anders kom hem från en sväng till Norge. Maria efter jobbet, Peter och Emil kom också så bara Erik, Sara och Anna som saknades, jobb och nöjen höll dem borta men vi blev ändå 9 runt mat och fikabordet.

Som vi hade det förr i tiden när vi var 7 här hemma och så kompisar till barnen, kanske även dagbarn som Inger hade.

Att jag inte hade magsår då är ett under men man var väl ung och viril.

Nu är jag inte viril längre   


I alla fall drog klockan iväg och så även barnen, Tomas med Harry och Alex skulle med tåget hem till Jönköping igen och 19:40 skulle det avgå, då var vi redan nere på stationen.

 


Det blåste kallt så jag frös och fick ont i öronen, jag tål inte blåst i dem nu och får så ont. kanske har jag något elände.

Upplever att det slår lock i dem i tid och otid också så jag gick tillbaks till bilen innan tåget avgick men farmor stod kvar till slutet.


Samtidigt var Erik på väg hem och såg katt på tåg.

 

Den är på höger säte i andra tåget, alltså inte PÅ tåget.


Hem till lugn och ro men ack så tomt.

Påminner om när jag var skolvaktmästare på Hedlundaskolan, den där de hittade de gamla breven inne i en vägg.

Då var dagen efter skolavslutningen till sommarlovet den tristaste dagen på året.

Alla barn borta, tomt och ödsligt och rensade klassrum. Den dagen blev inte mycket gjort.

I och för sig fanns lärare där och lokalvårdarna som man pratade med och hjälpte  med ett och annat men skolan kändes död utan barnen.

Jul, höst och sportlov var inte samma ödslighet, då hängde lite kläder i korridoren, teckningar och annat satt i klassrummen, dom var bara ute tillfälligt.


Nu här hemma är det inte så ödsligt, leksaker finns kvar, fönsterbänk att sätta upp och andra spår efter de små.

Men lugnt och tyst och det kände även katterna igår för Gunnar var lite kärvänlig då jag satt i rummet och såg ett serieavsnitt.

Picard säsong 2 och en kelsjuk Gunnar låg i mitt knä

Efter det blev det St Aidans sjukhus innan det blev sängen, ljudbok och sova


Jag har då sovit gott och steg upp efter 7.

Toa och morgonsysslor nästan avklarade, har bara inte klätt på mig ännu   

Idag ska jag iväg och lämna igen bilbarnstolarna, sedan köpa en nätsladd.

Trodde jag hade en apparatsladd med vinklad kontakt men hittade ingen igår.

Har tänkt flytta min skrivare till bokhyllan bakom mig och då har Kjell & Co en så in på Avion innan jag eller vi åker till Anders.

Hjälpa till lite i köket och så hämta hem vertikalskäraren som står där, vi hade den då inte i stugan och inte här hemma.


Inger ledig och ska jobba ute idag, trädgården och jag måste tydligen hjälpa till där säger hon, men det ska vi bli två om.

Att jobba ute alltså.  


Solen skiner från en inte helblå himmel, det blåser lite och +12,6° men det ska blåsa mer senare under dagen.

Väderstationen visar   Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-10 09:30:15

Temperatur: 11,5 °C
Lufttryck: 1001,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 17 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från S,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 9,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,3 mm
Året: 33,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,6 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
12,2 °C
Klockan:
11:37
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
04:28
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
23:51
Lufttryck - Max:
1010,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1018,7 hPa
Klockan:
02:07
Lufttryck - Min:
1000,8 hPa
Klockan:
09:19
Lufttryck - Min:
1010,1 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:22
Sol upp: 03:44
Sol ned: 21:29
Skymning: 22:53
Dagsljus: 20:31 tim:min
Dag längd: 17:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:09
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är morgonbilderna.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards