jans

Alla inlägg den 3 maj 2022

Av Jan Sandström - 3 maj 2022 18:00

Har suttit och försökt begripa mig på det här med webbhotell men det går bara runt i huvudet.

Har hittat några olika som inte verkar vara så blodigt dyra och kan uppfylla vissa villkor (önskemål) jag har.

  • Vill ha en plats för en eller två webbsidor.
  • Vill ha mejladresser, men inget krav då vi har gmail.
  • Eget domännamn skulle vara kul, bara jag kom på ett fast jag har ett som kan fungera.
  • Kanske ha bloggen på samma ställe som hemsidan.


Simply.com

 

Standard Suite

20:- /månad första året, sedan 80:- /månad och  då.

OM priset är med eller utan moms fick jag inte fram men förutsätter att moms tillkommer.


Lopia

Privat

39 kr/mån första året därefter 89 kr/mån ex moms

  • 75 GB webbutrymme
  • Fritt antal hemsidor
  • 75 GB e-postutrymme
  • Fritt antal e-postadresser
  • SSL (Let's Encrypt)
  • UNIX-hosting
  • Windows-hosting
  • Loopia Boost-hosting
  • Drivs av förnybar energi
  • Ingen uppsägningstid
  • Support alla dagar i veckan

Miss Hosting

 

Basic

Ett litet och billigt paket som passar det nystartade bolaget perfekt

59kr 9kr /månad
  • 1 hemsida
  • Obegränsad trafik
  • Gratis Let's Encrypt SSL-Certifikat
  • Gratis Sitebuilder
  • Obegränsat antal e-postadresser
  • 100 GB redundant lagring
  • 1GB/s Internetanslutning
  • 100% av 1 CPU kärnor
  • 10 MySQL anslutningar
  • 512MB PHP minne

One.com


Utforskare

Nybörjare

Det bästa för bloggar

29kr/mån*

Förnyas för 89 kr /månFaktureras årligen

Det bästa för små projekt

29kr/mån*

Förnyas för 49 kr /månFaktureras årligen

  
NyckelfunktionerNyckelfunktioner
  
  • 100 GB SSD-lagring
  • 50 GB SSD-lagring
  • 1 webbplats stöds
  • 1 webbplats stöds
  • Obegränsat med e-postkonton
  • Obegränsat med e-postkonton
  • Daglig säkerhetskopiering
  • Daglig säkerhetskopiering
  • 1-klicksinstallation av WordPress
 
  
  

 









Av Jan Sandström - 3 maj 2022 08:04

Tisdag den 3/5


Igår blev det en vanlig förmiddag, datorn, kaffe och lite plock här hemma.

Inger och barnbarnen åkte iväg till Peter och Emil (också barnbarn) där de skulle leka och äta våfflor.


Jag tog Anders lånebil, en stor VW-buss med dubbelsäte och stort bagare från företaget  3'60 Norr i Vännäs där han jobbar av och till.

Han skulle ändå ha hem den till Stöcksjö så det passade bra, men jag fick en återblick i hur det var att ha folkabuss (fast den här var lite större) och jag har ju haft två under ett antal år när barnen var mindre.


I alla fall kom jag före Anders och väntade en stund.

Atho blev glad att se mig men det blir han ju mot alla verkar det som.


Nu blev det golvläggning och det gick riktigt smidigt när plankorna är färdigkapade för det var gamla golvet som skulle tillbaks.

 


Billigt blev det också med återvinning och tanken är att det mesta ska byggas av återvunnet material såsom skåpstommar och inredning.

 

Golvvärmen som han nu låteit lägga in är ny och imorgon onsdag kommer rörmokaren och fixar vattnet som jag gissar den tidigare ägaren gjort själv.

 

Bilden från när Anders köpte huset och nu har han rivit upp för att göra om avloppet. Kanske för vi kom på en annan lösning igår.


 


I alla fall så har jag haft känning av min onda ända och igår gjorde det riktigt ont. Det började med när jag bytte däck på bilen och satt konstigt.


Anders skjutsade hem mig och vi åt middag här hemma, den vanliga maträtten rester. Något med kyckling och nudlar och de andra hade redan ätit.

De minsta gick isäng och Anders åkte hem igen.


Jag satte mig och kollade datorn och världen runt omkring innan det blev soffan och en film.

High Plains Drifter eller Mannen med oxpiskan


En western av och med  och från 1973


Efter filmen kolla datorn och 6 älgar till hade simmat över, sedan blev det sängen med ljudboken och före midnatt släckte jag.


Har sovit gott och vaknade 6 men steg upp först tjugo i 7

Morgonsysslor och 2 älgar till har simmat så nu är 11 över älven.


Idag blir det väl som vanligt, jobba och jag har inte lika ont idag.
Mycket möjligt åker jag över till Anders igen men jag vet inte om han ska jobba fast det jag tänker kika på behöver han inte vara hemma för.

Eller så finns det andra planer för dagen som jag inte vet om ännu.


Solen skiner och det blåser en aning, mer än lite men inte som igår och tempen är +3,4° utanför fönstret så KALLT.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-03 08:30:21

Temperatur: 4,2 °C
Lufttryck: 1000,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 5,4 m/s från WNW,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 0,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 32,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
12,5 °C
Klockan:
10:01
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
04:32
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1000,5 hPa
Klockan:
08:20
Lufttryck - Max:
1005,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
993,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
989,3 hPa
Klockan:
16:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:58
Sol upp: 04:07
Sol ned: 21:07
Skymning: 22:18
Dagsljus: 19:20 tim:min
Dag längd: 17:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:37
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilderna.
           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards