jans

Alla inlägg den 1 maj 2022

Av Jan Sandström - 1 maj 2022 07:58

Söndag den 1/5


Igår åkte jag och hämtade sonen Tomas och barnbarnen Alex o Harry som kom upp med tåget från Jönköping där de bor. Mamma Sara har stannat hemma i lugn och ro.

 


Så som det blir med två ystra fyraåringar i huset får jag nu se mig för var jag sätter fötterna och inte är det tyst heller. 
Men roligt med liv och rörelse här hemma.


Inger har tagit semester och igår kom även Erik och Anders med Atho så de gick ut med hunden och då lade jag mig på soffan en stund.


Det blev middag men utan TV-tittande den här gången och tidigt åt vi.
Peter, Anna och Emil kom förbi och så åkte Anders och Atho hem men tog med sig brorsonen Emil hem till Stöcksjö.


Vi åkte lite senare iväg, Inger åkte med Erik och jag körde de andra till Stöcksjö där det skulle bli valborgsmässofirande vid bygdegården.

Erik parkerade först och jag parkerade in han genom att ställa mig bakom, sedan kom Peter o Anna som tagit en sväng förbi pizzerian och köpt mat.


Sist kom Anders, Emil och Ato på cykel, Anders elpackcykel.

Ingen kö till kaffebordet så de små och jag köpte fika, chokladbollar och festis till dem och jag tog en bulle o kaffe.

Allt ihop endast 60:-


Sedan prat och liv runt omkring, Hörnefors manskör sjöng men folk pratade så att dom inte hördes eller syntes där de stod i husvinkeln.

Barnbarnen hade då kul genom att klättra på altanens utsida.

       


Till slut tändes äntligen brasan.

     


Torra kvistar gav en ordentlig fart på elden och det blev lite varmare.

 

En flaggstång ska inte vara tom, då ser den död ut.

Så Tomas skötte flagghissningen.


Men jag fick gå ut och ge han bannor för sådär ska inte flaggan sitta.

Jag har ju tre hakar och han tog fel när flaggan hakades fast, det blev den inre haken till vimpeln och då hänger flaggan slakt.


Nästa gång blev det bättre och flaggan gick i topp.


Anders ringde just och undrade om jag stängt av varmvattnet hos han, och det hade jag gjort då vi monterade tvättmaskinen.

Men det var ju för en hel vecka sedan, nästan. Att han klarat sig så länge med det som fanns värmt tidigare.

Eljest funderade han på någon utflykt ut någonstans och vi får se vad det blir OM det blir.

Jag borde ta och byta däck, det har ännu inte blivit av, antingen tidsbrist, dåligt väder eller ont i min kropp som ställt till det eller bara drabbad av mask, latmasken känner du väl till.  


Det blåser en nordvästvind som det ser ut på flaggan så då får vi anpassa utflykten till det och där det kanske inte är så utsatt läge.

Men solen skiner och himlen är nästan klar och en temp ute i skuggan på +5,2°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-01 08:45:17

Temperatur: 7,0 °C
Lufttryck: 1013,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från NNW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 4,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 30,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
08:07
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
10:34
Temp - Min:
-2,8 °C
Klockan:
01:23
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1013,5 hPa
Klockan:
06:34
Lufttryck - Max:
1015,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1012,5 hPa
Klockan:
01:55
Lufttryck - Min:
1011,6 hPa
Klockan:
08:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:07
Sol upp: 04:14
Sol ned: 21:00
Skymning: 22:09
Dagsljus: 19:02 tim:min
Dag längd: 16:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:46
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 21:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och så här ser det ut den första maj 2022.


     


Vi kunde ju göra en utflykt till stugan, fast nordvästvind blåser kallt där och räkna brädor kan jag göra någon annan dag.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards