jans

Alla inlägg den 17 maj 2022

Av Jan Sandström - 17 maj 2022 08:24

Tisdag den 17/5


GRATTIS Norge på er stora dag.


Igår blev inte så mycket gjort, haltade på här hemma och plockade bland några småsaker men mest blev det här vid datorn och så försökte jag med min Hallon Pi

  Jag hämtade hem programmet Cumulus till väderstationen, först den gamla version 1 som jag kör i väderdatorn men lyckades inte ens installera och inte heller öppna programmet.

Så jag installerade det i en bättre laptop, min förra som jag bytte i höstas, men jag får inte till det mot nya webbplatsen rengard.one

Provade då att ta hem nyaste versionen av Cumulus 3, som jag inte gillar layouten på men tänkte att kanske funkar det.

På min Raspberry Pi blev det som tidigare, ingen installation och jag begriper inte mycket av den datorn fast jag tycker att jag följer instruktionerna, men dem är på engelska och svårbegripliga så allt sket sig där.

Testade i min laptop och fick faktiskt in program och väderstationen men webbuppdateringen funkar bara inte.

Den står bara och stampar på

 

Värst vad dålig skärmdump det blev men den skriver längst ned Status: FTP process invoked.

Vilket datorn översätter till FTP-process anropad

Men tydligen får den inget svar fast jag tycker mig ha knappat in alla uppgifter.

NU är jag nära att ge upp och dottern Maria köper gärna min Pi. Va 17 hon nu ska ha den till.

Katterna kanske kan leka med musen.  


I alla fall pratade jag med barnen via nät och mobil, Anders gjorde sin första dag på nya jobbet, som chef för Umeå camping.

Hoppas det nu går bra för han där så att han blir fast här i stan.

Hoppas att Tomas kommer närmare oss så att det inte blir så rackarns långt att åka, det är ju ändå nästan 100 mil till Jönköping.

Men det kunde ha varit värre, våra bekanta i Örebro har son med familj i (tror jag) Singapor och andra vänner har barn i Japan dit båda visst drog iväg.

Så vi får väl vara glada att ha 4 av 5 här hemma runt oss även om dom är ute och ränner runt i landet.


Jag värmde lite kött, nått pull pork eller vad hon sa och så en råriven morot till.

Men lyxade på det efteråt med popcorn och så en glass till kaffe och film.

Såg tre avsnitt på Picard säsong 2.


Försökte men en fransk komedi men somnade under filmen så det blev Picard istället.

Lite mer dator och följa världsläget i Ukraina och så kom Inger hem från jobbet.


Gick trött och ont i kroppen isäng och slocknade ganska fort och har sovit däckad hela natten.

Upp före 7 då Inger steg upp.


Läst tidning och kollat nätet om Ukraina m.m och så sitter jag här igen.

Men idag har jag tänkt ta mig ut och skruva lite på husvagnen.

Måste ta isär draget och byta några delar, NU ringer Tomas.

Han berättade att bilen som är inne på rep ska kosta över 40 000:- att laga  

Så nu får dom sitta och leta ny bil idag. Roligare kan man ha att göra.


Då är mitt husvagnsproblem inte så mycket att prata om.


Solen skiner då och björkarna ser ut att börja med sitt elände. Jag är ju björkallergiker och bor såklart i Björkarnas stad Umeå.

Men det spelar ingen roll var man bor för sånt blåser vida omkring men nu är det nordvästliga vindar och i fjällen har inte björken kommit så långt.

+7,6° utanför fönstret och idag tror jag väderstationen och datorn snurrar på som den ska.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-17 09:00:11

Temperatur: 8,9 °C
Lufttryck: 1019,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från NW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 38,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
13,1 °C
Klockan:
10:59
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
02:19
Temp - Min:
3,0 °C
Klockan:
23:47
Lufttryck - Max:
1019,2 hPa
Klockan:
08:45
Lufttryck - Max:
1016,2 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1016,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:30
Sol upp: 03:22
Sol ned: 21:51
Skymning: 23:40
Dagsljus: 22:10 tim:min
Dag längd: 18:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 17s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 02:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


så här ser det då ut i mina morgonbilder.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards