jans

Alla inlägg den 19 december 2016

Av Jan Sandström - 19 december 2016 11:38

SVT 1, 14:30--16:10 Skottet (1969)

 

Handling:
Ronny Lindberg, 18 år, gör tillsammans med Bertil "Kompis" Johansson, narkoman och nyss frigiven från ett fängelse, in- brott i ett vapenförråd. Under provskjutning av två stulna kulsprutepistoler råkar Ronny döda Kompis. Skräckslagen flyr han i kuppbilen men kör av vägen. Den enda person han kan gå till är flickvännen Len, 14 år. Hon tillämpar inte familjens, skolans och samhällets normer utan vännernas. I hennes gömmor finns p-piller och hasch. Polisen har fått fram Ronnys namn och börjar sö...Mer
 
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 19 december 2016 09:47

Måndag den 19/12


Dagens värden: 5,6 mmol och vikten 79,1 kg.

Igår: 5,4 mmol och vikten 78,8 kg och jag gick 6,09 km.


Igår tog jag en promenad till Maria som bor öst på stan och fick fika och en massa prat.

 

Det är ganska exakt 3 km enkel väg så då blir det det dubbla inna jag är hemma.


Inger hade timmar så kvällspasset tog hon bilen till jobbet så det var tur att jag inte behövde hämta Maria, dottern på bussen då hon kom hem från Hemavan.

Vädret blev eländigt igår efter vägarna med underkylt regn. Maria skickade ett mess att de bara kunde köra 30 efter E12.

Anders var också ute och körde och kring midnatt fick jag mess att han var framme och det kändes ju skönt.


Jag såg en film igår, SALT började på TV3 (den går i kväll igen på trean) men jag såg att den fanns på Netflix så då såg jag därifrån istället. Då slipper man ju reklamavbrott.

Jag tog ut nya diagrem på blodsockret och vikten och uppdaterade min webbsida.

       


Jag har sovit ganska gott inatt, bara varit upp ett par gånger för Gunnar som vanligt.


Har ändrat väckaren till ½8 men ligger kvar en halvtimme då jag kollar av nätet m.m på mobilen innan morgon med provtagning och frukost.

Idag har jag värk i höger höft eller om det är muskelvärk, det skär ända ned i benet.


Sedan ringde telefonen, en från vårdcentralen, tror hon var läkare och EN NY IGEN.  

Naturligtvis skulle hon klaga på mina mediciner som fungerat fint sedan 2006, det hade hon kollat upp och undrade om jag inte kunde tänka mig prova något annat för den här är beroendeframkallande.

Jag tror jag gjorde klart att jag inte ville byta ut och jag har provat byta tidigare men att det inte fungerat.

VARFÖR SKA JAG HÅLLA PÅ ATT EXPREMENTERA MED ANNAN MEDICIN DÅ DET JAG TAR FUNGERAR PERFEKT.  

Men de är väl köpta av läkemedelsföretagen.

Nu skulle hon skriva ut "min" medicin men jag får väl bara en omgång då hon ska träffa mig till våren.

Varför kan det inte vara som när jag var barn och dr. Löfgren kom och skötte om familjen.


Jag som tänkt åka till Anders och krypa in under huset för att kolla om det går att se några elledningar, vatten och avlopp samt om det ska gå att dra in fiberledningen under huset och upp genom golvet någonstans där han vill ha anslutningen.

Men telefonsamtalet tog bort all ork och lust hos mig. Blir bara så less på sjukvården och det bästa vore att få lägga näsan i vädret.

Lägga mig på soffan med ljudboken i lurarna men jag måste ta hand om fröautomaterna och rengöra dessa.


Det har regnat men nu är det klart och solen på väg upp. Just nu +3,8° utanför fönstret men det blåser, det lät då i köksfläkten under frukosten.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-19 10:15:11

Temperatur: 5,4 °C
Lufttryck: 1023,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 11,4 mm
Året: 418,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,3 °C
Klockan:
08:43
Temp - Max:
3,6 °C
Klockan:
19:07
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
06:39
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
04:18
Lufttryck - Max:
1023,9 hPa
Klockan:
09:39
Lufttryck - Max:
1030,8 hPa
Klockan:
08:28
Lufttryck - Min:
1021,3 hPa
Klockan:
02:52
Lufttryck - Min:
1022,3 hPa
Klockan:
23:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:11
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:51 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 46s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:02
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

Nä nu går jag och gör kaffe och så tröstäter jag något riktigt gott och sliskigt.
 Jag skiter i allt vad sköta mig är.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards