jans

Alla inlägg den 25 december 2016

Av Jan Sandström - 25 december 2016 21:49

Kalkon var inget för mig eller den var som en stor gammal höna.

Anders hade i alla fall inte tillagat den som min mor en gång gjorde, den smakade rent utav dåligt fast då var jag ju bara liten grabb och vad var gott på den tiden.

Inget fel på Anders tillagning fast det kan ju ha varit för att det var nytt för mig.


Vi fick då en trevlig kväll och senare gick vi omkring inne och ute och kollade på ett och annat som går att göra och inte göra.


Nu är vi hemma och straxt tar jag medicinen och går isäng.


Det blev en liten promenad tidigare i eftermiddag efter allt fika och alla besökare.


En bild från Stöcksjö.

 

Av Jan Sandström - 25 december 2016 08:55

Söndag den 25/12 och juldagsmorgon glimmar.


Dagens värden: 5,4 mmol och vikten 80,1 kg.

Igår: 5,4 mmol och vikten 80,0 kg och jag gick 3,64 km.

Bara upp ett hekto efter julaftons mat och fika.


Ja igår var det julafton och den började lungt och stilla och så blev hela dagen.

Tre av barnen kom hem och firade hos oss, Anders, Erik och Maria. De som var här i stan och vi åt mat och fikade.

Spelade något julklappsspel som var jobbigt, jag är inte mycket för sådana där saker men fick i alla fall en burk strössel.


Vi såg Kalle och det blev en tidig julklappsutdelning men inte är det som när barnen var små, det var roligare då.

Till Inger (och mig) blev det en skylt jag ska sätta upp i stugan, eller ska den sitta här i stan så att många ser den.

 

Men även en dekal att sätta på släpvagnen.

 


Till väninnan Maria blev det de här två skyltarna som jag får montera upp vid tillfälle.

 

Tyckte de skulle passa henne :-)

 


Erik och Maria åkte hem och iväg till annat, Anders stannade kvar och jag gick ut på min promenad.

Det blev sköna 3,64 km på hala vägar men vädret var skönt, stjärnklart, lungt och inte kallt.

 

Det här är utsikt över Rödäng och Västerslätt just när man kommer ut från koporten vid Rödberget.

Ja koportar var det när vägen byggdes, de var till för "bönderna" på Grisbacka och Grubbe som skulle ha sina djur på betet ute på Änge.

Vi kunde även köra bil genom en av dem, den vid Sandhalla, nu mellan Rödäng och Tallparken och de där portarna är nu gång och cykeltunnlar under Vännäsvägen som jag flitigt går genom på mina promenader.


Väl hemma blev det skinkmackor och kaffe till film, Sune i fjällen, en inte bra film, tycker mest de tagig allt från andra Sunefilmer och Sällskapsresans filmer men vi såg den innan jag gick isäng, men först plockade jag undan lite i köket inför dagens akriviteter.


Inatt sov jag gott och tungt, klockan sex vaknade vi och jag tog min medicin, Inger steg upp för att åka till julottan men jag ångrade mig och somnade om.

Orkade inte åka till stan och sitta en timme, då hade jag somnat där men nu steg jag upp straxt före åtta.

Frukost och lite plock här hemma för vi får besök.

En massa människor ska komma straxt för att dricka kaffe och annat samt stoppa i sig vårt fikabröd.

Det brukar bli en trevlig stund och varför skulle den inte bli trevlig idag.


Promenad får jag ta senare idag om jag orkar för eljest blir det väl bara en dag här hemma i lugn och ro med familjen.


Vädret är inte som igår då det regnade hela dagenm idag är det kallt ute, -4,2° utanför fönstret. Mulet men uppehåll och vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-25 09:45:11

Temperatur: -4,2 °C
Lufttryck: 992,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,1 m/s från E,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -4,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 9,9 mm
Månaden: 24,9 mm
Året: 432,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,9 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
2,3 °C
Klockan:
16:07
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
03:39
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
02:12
Lufttryck - Max:
993,5 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
991,3 hPa
Klockan:
04:51
Lufttryck - Min:
989,2 hPa
Klockan:
12:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:30
Sol ned: 13:49
Skymning: 15:06
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 55s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:29
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Trädgården ser ut så här.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards