jans

Alla inlägg den 11 oktober 2020

Av Jan Sandström - 11 oktober 2020 07:43

Söndag den 11/10


Igår hade vi en härlig dag här i Umeå med sol och värme.

Anders var hemma och Erik kom förbi, översvämning på Rödäng som ligger några hundra meter bort från oss så jag klädde mig och tog en promenad för att titta på Tvärån som den heter.

 

Att jag inte gick ända hem förklarar jag längre ned.


 


Änderna var då nöjda verkade det som men i nyheterna står det att man plockat fisk på gångvägarna mellan husen.


   


Här syns det att det är vatten, för många år sedan byggde man en ny högre gångbro härifrån Rödäng över till Västerslätt på andra sidan.

   


Parkeringen på förskolan.

  


En katt drack vatten.

   


Det sprutade upp från vissa brunnar.

   


Man hade byggt en vall mot ån och det behövdes här även om vattnet nu sjunkit undan.

 


Det finns en flaskhals och det är trumman under det vi kallar "bussgatan" och där fastnar ofta grenar och skräp, det har det gjort under alla 35 år vi bott här men så här mycket tror jag aldrig det varit.

Nu pumpade man fatten över vägen men det var mycket även på andra sidan.

 


Jag hamnade så att säga i en återvändsgränd och då ringde jag efter hjälp. Erik var ju kvar hemma hos oss så han tog bilen och tyckte nog att det var småkul att köra över vattnet.

  

En gångbro till vänster var avspärrad men jag hade nog kunnat gå över för den är högre och helt fri från vattnet, jag förstår egentligen inte varför man stängt den.

Jag kom mig då torrskodd hem och så åkte ungdomarna iväg.


Så jag skulle passa på att ta en MC-tur, trodde jag för när jag klätt mig och låst huset satte jag mig och backade ut hojen.

Tjopp tjopp tjopp och så var det dött batteri.

In med batteriladdaren och så vek jag ihop presenningar från soffhämtningen häromdagen, jag hade tidigare lagt ut dem för att torka.

Tog fram mina vinterhjul till bil och släp och en del annat pyssel ute.

Satt på altanen med ljudbok eller korsord och så fick jag besök så det blev mer kaffe.


Solen gick ned och jag gick in för att pyssla med datorn.

Senare kom Inger och vi skulle se TV till middan. Jag hann äta innan Inger pratat färdigt i telefonen och tur det för Anders kom hem.

Han hade gjort det vanliga misstaget och parkerat bilen fel väg så när han bytte till vinterdäck hamnade höger till vänster och tvärtom så rotationsriktningen blev fel.

Men jag hjälpte han att skifta och det blir lite marigt när man ska loss med två hjul samtidigt men vi klarade det och sedan monterade vi takboxen.


Sedan kunde vi se naturprogrammet Världens natur: De sju kontinenterna

Nu var det Europas tur.

Efter det valde vi en svensk film på Netflix men kom på att vi sett den tidigare.

Jag älskar dig - En skilsmässokomedi (2016)

En småkul film men det finns bättre, och sämre filmer.


Det blev kväll och jag har sovit tungt med drömmar om ett och annat knasigt, som det kan vara ibland.

Vaknade 7 innan regnet, jo det ska regna idag och nu regnar det så vi får se hur det går med översvämningen.

Gunnar kom hem och var blöt så jag tog helt enkelt in han och lade han hos Inger.

Men vi ser att han har blivit gammal våran kisse som fyllde 13 år någon dag i våras.


Jag får se om det blir en tur till Biltema och sedan stugan idag, eller så håller jag mig hemma.


Nu har jag +8,0° och regn men vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-11 08:15:11

Temperatur: 8,1 °C
Lufttryck: 1022,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 8,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 1,5 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 72,3 mm
Året: 542,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
18,9 °C
Klockan:
15:29
Temp - Min:
7,5 °C
Klockan:
03:13
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
01:54
Lufttryck - Max:
1022,9 hPa
Klockan:
00:41
Lufttryck - Max:
1022,8 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1021,7 hPa
Klockan:
06:14
Lufttryck - Min:
1007,7 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:30
Sol upp: 07:17
Sol ned: 17:33
Skymning: 18:20
Dagsljus: 11:50 tim:min
Dag längd: 10:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:29
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och ett par bilder.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards