jans

Alla inlägg under oktober 2020

Av Jan Sandström - 20 oktober 2020 08:45

Tisdag den 20/10 (2020-10-20)


Kanske ska vänta med att lägga upp det här till tjugo över tio idag   

Läste en fin insändare i dagens tidning vk.se

Insändare: Varför svämmar det över – har Greta rätt?

Jodå hon har både rätt och fel, för ingen är väl allvetande och kan allt.

Klimatet är på väg att gå överstyr men vad det beror på vet inte jag, säkert massor av faktorer både människopåverkade och naturliga men att det skulle bero på fisande kor tror jag inte på.

I alla fall är den skriven av min son Anders.


Att det svämmade över här hos oss berodde på regn en bit inåt landet och att man inte har tillräckligt stor vägtrumma där det också med stor säkerhet låg en massa ris, kvistar, träd och annat ivägen.

Det har då varit så de 35 år vi bott där men inte har det svämmat över sådär tidigare och högt vatten även efter vägtrumman.

Vi kommer säkert att få ha ett häftigare klimat som svänger allt mer med konstiga årstider.


Igår gjorde jag i alla fall inte så mycket, inte så mycket som förväntades av mig.

Gick ut och drog av snö och det tog faktiskt nästan en timme men då plockade jag med lite annat än bara höll i spaden.


Det blev lite här och lite där under dagen, mest där. Eller här i datorn och så tankeverksamhet hur jag ska fortsätta i lillstugan.

VAR jag/vi kan vilja ha eluttag, belysning och annat.


Eldade i badtunnan som du kanske läste och jag eldade lite för mycket men nu är vattnet sterilt.

 


Men till slut blev det badvarmt och jag tog ett kortare bad.

När jag gått in och spolat av mig i duschen och höll på att klä på mig såg jag den ute på åkern på kanske 50 meters avstånd.

 


Mat och kaffe under dagen, som vanligt, och så lite TV.

Tog en liten höneblund på eftermiddan och vi hade det bara skönt jag och Gunnar.


Det blev kväll och jag gick tidigt isäng, somnade efter en liten stund men vid ½3 väckte Gunnar mig då han ville ut och kolla läget.

Men det var kallt ute så han blev inte där så länge.

Jag hade däremot svårt att somna om då allt för mycket rörde sig i mitt huvud.

Somnade ändå om och steg upp närmare åtta, frukost och så läsa tidningen.

Gunnar har sprungit ut och in, varken han eller jag gillar när det är närmare -10 grader där ute.


Nu har han legat här

 

Men nu har han lagt sig i sovrumsfönstret, kanske hoppas på att få se älgen.


Nu har jag bara -7.7° och solen skiner och inte ser det ut att blåsa heller så det kan bli en fin dag. Förutom att det är en massa snö då.

Väderstationen hemma visar (att solen ändå värmer) Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-20 09:15:11

Temperatur: -0,1 °C
Lufttryck: 1027,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från NNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 87,9 mm
Året: 557,7 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,1 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
13:37
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
07:35
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
23:43
Lufttryck - Max:
1027,2 hPa
Klockan:
09:01
Lufttryck - Max:
1024,6 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1024,4 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1003,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:55
Sol upp: 07:44
Sol ned: 17:02
Skymning: 17:51
Dagsljus: 10:56 tim:min
Dag längd: 09:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:53
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 17:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

så här såg det ut hemma

   


och här ute.

        

Av Jan Sandström - 19 oktober 2020 17:48

Det var lägre temperatur i badet nu men min temperatur steg några grader efter badet.


Det blev ett kortare bad och så en dusch efteråt.

När jag då stod naken i sovrummet så tittade jag ut på åkern.

 

Det var skymning ute så jag är överraskad att en bild blev så här bra.


Sedan klev den sakta iväg och försvann in i skogen.

   

Jag klädde på mig och gick ut till vedboden för att hämta en korg ved för kvällen.


Av Jan Sandström - 19 oktober 2020 15:02

Värmt upp badtunnan men fick inget på termometrarna.
Men lite tidigare var det 39 grader så jag duschade.
Gick ut och klev ner men kom säkert upp på en sekund.

Jäklar vad det brände på underbenen så jag rörde om vattnet.
Lite mindre hett så jag gick in. Då funkar termometern som visade 49 grader, men det sjönk innan jag lyckades ta fotot.

Av Jan Sandström - 19 oktober 2020 10:47

Det är klabbsnö ute och tung att fösa åt sidan.
Men nu är det gjort och eld i badtunnan.
Nu blir det kaffe och nått gott, om det finns.

Det blåser så snön börjar rasa ned från träden.


 

Av Jan Sandström - 19 oktober 2020 08:44

Måndag den 19/10


Igår började det snöa, och så snöade det ibland mer och ibland mindre.

Efter lite pyssel inna och ute så gick vi ut i lillstugan med fika där vi satt och planerade på inredning och gardiner.


Inger tog sedan bilen och åkte in till stan då hon ska jobba, kvar här i stugan är jag och Gunnar som nu förgäves sitter i fönstret och spanar efter elefanter. Eller vad som nu rör sig i en katts huvud.

På TV är det Pippi Långstrump

   


Värmde fisk till middag och så såg vi på TV, ett avsnitt av 

You Me Her

Sedan senaste avsnittet av 

Star Trek: Discovery

Det är nu tredje säsongen och nu är det bestämt att det kommer en fjärde säsong på serien.


Lite datorpyssel innan jag gick ut och hämtade en korg med ved så att den fanns inne tills nu på morgonen.

   

Gunnar gick ut en kort stund och så gick vi isäng och vi har sovit gott båda två.


Vaknade och steg upp klockan 7 och måndag = testdag,

5,8 mmol och vikten 79,9 kg blev det idag.

 

Men ute är det eländigt, kanske har det kommit 1 dm snö så jag måste nog ut och dra av från plattor och gångvägarna så Gunnar kan komma sig ut.

Eljest vet jag inte om det blir en latardag idag, bara här inne med kaffe och TV.

Men jag kanske skulle ta och värma upp badtunnan.

 

Ute har jag -1.1° och nu snöar det faktiskt inte men mulet och grått.

Väderstationen hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-19 09:00:11

Temperatur: 1,1 °C
Lufttryck: 1011,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från N,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -2,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 83,7 mm
Året: 553,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,1 °C
Klockan:
08:52
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
04:31
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
00:33
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,4 hPa
Klockan:
08:56
Lufttryck - Max:
1006,2 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
1003,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,4 hPa
Klockan:
06:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:52
Sol upp: 07:41
Sol ned: 17:05
Skymning: 17:54
Dagsljus: 11:02 tim:min
Dag längd: 09:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:58
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 17:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och där har det också kommit lite snö, men i Tärnaby blev det inte många m.m

Så här ser eller såg det ut tidigare i morse.

         

Av Jan Sandström - 18 oktober 2020 09:05

Söndag den 18/10


Idag säger jag GRATTIS till min svägerska och min brors hustru som blivit ett år äldre.


Igår åkte vi eter frukost m.m hit till stugan.

Jag började med att byta däck på släpvagnen.

Tog ned takstegen och började slipa och svetsa på den.


Jag och inger baxade hem båten som enligt en granne spruckit och jag befarade det värsta att hela botten var trasig.

Men det är relingen och ned på sidan som det är en spricka så det blir nog ett försök att laga den men först nästa sommar.

 


Förmodligen blev det för mycket snö på den där den låg på bockarna.

 

Vi har inte haft varken tid eller ork att ta hand om båten eller ro ut på tjärnen, det här bygget har tagit allt.


Erik kom upp med släpen lastad med möbler då dom ska ha LAN här och samtidigt kom gamla bekanta förbi på sin väg hem från fjällen, att dom hittade hit för det var en hel del år sedan dom var här.

Det började regna så jag fick snabbt baxa in svets och verktyg under tak.


Badtunnan var det eld i och lite drygt +3 grader då vi började men till slut hade vi badvarmt vatten på närmare 45 grader.

Men så rörde vi om i vattnet och det blev bättre.

Först blev det i alla fall middag och vi såg första, och kanske sista avsnittet på en Netflixserie. 

You Me Her

En serie om ett gift par och deras problem.

Efter det ett långt bad med verkligen strålande stjärnhimmel med vintergatan som tak, men inga satelliter. Dock ett antal fina stjärnfall.

Vi gick in och efterrätt, te och kaffe medan vi såg om 

Hur tågen förändrade världen • Avsnitt 2


Sedan blev det sängen och Gunnar har ränt ut och in ett flertal gånger och väldigt kelsjuk när han väl var inne och mellan oss i sängen.

Så jag har blivit väckt ganska ofta och morgon blev det först klockan åtta.

Upp och eld i kaminen.

Ute frostvitt och nu klockan nio har det börjat snöa lite smått.


Nu är det -1.7° här ute och det snöar lätt.

Väderstationen hemma i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-18 09:30:10

Temperatur: 1,4 °C
Lufttryck: 1004,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från N,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: -2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 83,7 mm
Året: 553,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
04:31
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
14:52
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1006,2 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Max:
1023,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,4 hPa
Klockan:
06:24
Lufttryck - Min:
1005,9 hPa
Klockan:
23:32


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:49
Sol upp: 07:38
Sol ned: 17:09
Skymning: 17:57
Dagsljus: 11:08 tim:min
Dag längd: 09:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:01
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 17:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilder.

             

Av Jan Sandström - 17 oktober 2020 08:14

Lördag den 17/10


Igår så kom Peter förbi och vi bytte däck på hans bil.

Jag hade förberett med att plocka fram och lagt ut dem på plats så 9,8 sekunder senare var det klart.

Det är väl nått sånt det tar på en formel 1 att byta. Nä det tog säkert en kvart när man samarbetar.


Peter åkte hem igen och nu är däckbytet klart för i år förutom två på släpvagnen i stugan. Men den tar jag senare idag.

Skulle åka och handla grejor till stugan, delar till hängrännor som jag saknade men när jag kollade i datorn så fanns inte det jag skrivit upp kvar i kundvagnen. Att jag inte lär mig att den nollställs efter en tid om jag inte öppnar och kollar där emellanåt.


Jag gick en promenad och tittade på Tvärån som var översvämmad förra veckan och nu var det liksom lite mindra vatten i ån.

Traktorer körde och snyggade till där man lagt upp fördämningar.

   


Här ser man skillnaden.


     


Det blev i alla fall en liten runda.

 


Tomas ringde just som jag gått iväg och vi pratade i stort sett hela promenaden så mina armar domnade bort av att hålla i mobilen.


Väl hemma tog jag in Ingers vintercykel och gick igenom den med sprayolja och kollade över den. Men växlarna justerade jag inte utan det får hon se vid en provtur.


Gjorde pyttipanna till middag med rödbetor och stekt ägg som jag åt medan jag såg på TV.

Jag såg nån småromantisk film och efter den så blev det 007 i 

Quantum of Solace (2008)

som gick på kanal 7 


Inger kom hem då filmen gått en halvtimme och hon hade varit ute på fest med jobbarkompisarna.


Gick isäng och hade svårt att somna då jag fick en kväll där det gick runt i huvudet. Men jag somnade och var bara upp en gång vid 4-tiden.

Vid 7 steg jag upp och nu sitter jag här, ska stoppa in motorvärmaren i bilen för vi ska iväg till stugan och senare idag kommer Erik med släpvagnen lastad med bord för det ska bli LAN där med en massa ungdomar, dom är fortfarande det fast man är 30+


Det ska bli skapligt väder idag men imorgon ska det bli snö säger SMHI, 1-2 dm varnas det för så det kanske kommer nån cm.

Tror aldrig dom har spått rätt när det gäller snömängden.


Solen skiner men där borta är himlen mörk ser det ut som.
Nu är det ändå +6,0° sol och nästan vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-17 08:30:11

Temperatur: 6,8 °C
Lufttryck: 1015,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 73 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från WSW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 4,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 83,7 mm
Året: 553,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
06:36
Temp - Max:
11,5 °C
Klockan:
15:35
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
00:59
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
06:22
Lufttryck - Max:
1023,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1030,9 hPa
Klockan:
09:48
Lufttryck - Min:
1015,1 hPa
Klockan:
08:24
Lufttryck - Min:
1023,7 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:47
Sol upp: 07:35
Sol ned: 17:12
Skymning: 18:01
Dagsljus: 11:14 tim:min
Dag längd: 09:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:08
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 17:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och fler bilder.

         


  

Av Jan Sandström - 16 oktober 2020 07:44

Fredag den 16/10


Igår blev det en längre promenad ned på stan där jag köpte LED-lampor på Kjell & Co, hissen upp till Classe där det blev en kortare LED-slinga.

Ringde väninnan Maria för att kolla om det fanns kaffe men hon var också ute och shoppade men på en helt annan del av Umeå.

Så jag gick hem med en avstickare in till "min" optiker där jag köpte nya solglasögon, dom tidigare gick ju i bitar just som vi skulle åka iväg på vår husvagnsresa tidigare i augusti.

Men jag kom hem till slut och då var jag också slut men det blev soppa och smörgås till lunch.

 


Men jag hade tidigare lycksats med att spilla ut en massa brödsmulor i köket så fram med dammsugaren.

Naturligtvis var den sprängfull så byta påse, ser att filtren är skitiga så ut på soptunnan och så blåsa rent med tryckluften och DET DAMMADE.

Det där ska man göra då det blåser ute och inte som nu då det mest var vindstilla.

Efter städningen satte jag mig ute med Gunnar, kaffe och korsord och där blev jag sittande till fyra då det började bli lite för kallt.

Lade mig en stund på soffan med ljudboken och så kom Inger hem lite senare.


Vi åt rester till middag medan vi såg ett inspelat program om 

Hur tågen förändrade världen

Men inspelningen slutade före programmet så tur att det finns på nätet så vi kunde se sista minuten.

Inger gick och började göra äppelmos och lingonsylt, jag satte på och skrollade igenom planetfilmen som gick häromnatten.

Prometheus (2012)

Har sett den tidigare men ville se vissa delar igen.

Jag såg nått mer men kommer just nu inte på vad det var.

Gick isäng med min ljudbok och efter en halvtimme så sov jag gott.
Vaknade och steg upp 7, frukost och sitter här.

Peter ska komma och byta däck så jag ska bli klar i tid så jag kan hjälpa till fast jag har ganska ont i höger tumme idag.

Det är min artros som   


Eljest ska jag förbi BYGGmax och köpa lite delar till hängrännor vi ska byta i stugan och då vi ska dit imorgon så måste jag ha med ifall det blir byte av.

Det beror på väder och vind om det blir sådant jobb.


Idag ser det ut att bli en skaplig dag och prognosen säger sol.

Men det är oktober och höst så nu har jag +0,6° utanför fönstret, solen har gått upp och vimpeln hänger slak.

Hög tid att ta fram motorvärmarsladden till bilen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-16 08:15:11

Temperatur: 1,9 °C
Lufttryck: 1030,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 1,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 83,7 mm
Året: 553,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
12,5 °C
Klockan:
12:52
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
06:22
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
00:56
Lufttryck - Max:
1030,3 hPa
Klockan:
08:12
Lufttryck - Max:
1031,6 hPa
Klockan:
09:05
Lufttryck - Min:
1028,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1027,9 hPa
Klockan:
18:23


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:44
Sol upp: 07:32
Sol ned: 17:16
Skymning: 18:04
Dagsljus: 11:20 tim:min
Dag längd: 09:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:17
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 17:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


samt några bilder.
         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards