jans

Alla inlägg under oktober 2020

Av Jan Sandström - 25 oktober 2020 20:41

Då kanske vi fått reda på vad han gjort.

Av Jan Sandström - 25 oktober 2020 09:55

Idag invigs ju en bro där nere i Stockholm, nån guldbro vid slussen.
Det var Emils morfar som tipsade mig om sändningen som börjar klockan 11

https://guldfestslussen.se/stream.html

Men då åker ju jag och hämtar tjejerna för att handla men du kanske är syslolös.

 


Av Jan Sandström - 25 oktober 2020 08:12

Söndag den 25/10


Klockan är nu 08:13:24 piiiip

Så nu kan du ställa din egen klocka.

Vi har ju inatt återgått till normaltid, alltså då solen står i söder (på ett ungefär) när den är 12 på dagen för tidszonerna är ju breda men bor man mitt på den så stämmer det.


Igår åkte jag upp och köpte ut lagerbussningarna till snöslungan och så monterade jag först isär hjulaxeln, rengjorde och smorde upp ordentligt och försökte montera ihop allt.

Jo det var egentligen inga problem men jag fick borra ut en skruv som gått av och hade tänkt gänga men det funkade lika bra med bult och mutter på baksidan, bara att borra upp hålet.

Sedan blev det ett par brickor, stora ena på hjulaxeln och där fick jag fila upp hålet några m.m

Ut med slungan och där trilskades startmotorn, så jag får väl baxa in den igen och kolla över där också.

Det behövs säkert lite olja.

Jobbet med slungan tog mest hela dagen i anspråk och jag fick skapligt ont i händerna.


Inger var hemma på timmar och passade på att räfsa löv, vi fick även en liten säck av grannen.


Senare cyklade Inger till jobbet och jag värmde soppa, sedan blev det TV och dator för mig.

Såg ett par avsnitt av 

You Me Her 

Kom in på säsong 2 och kollade av nyfikenhet på vad som kommer och det är 5 säsonger och kanske fler på G.

Det vete fasiken om jag orkar/ids plöja igenom så många.


Inger kom hem och jag ställde om klockorna, har du inte ändrat så ska du vrida tillbaks en timme.

Men jag förstår inte dem som har problem med att ändra en timme, jag har ställt om redan då jag vaknar, det var bara lite ljusare i morse när jag steg upp.

Inte ens då jag var beroende av mediciner som jag tog klockan 6 på morgonen var det några problem.

Jag har då sovit skapligt gott och drömt massor och knasiga drömmar som inte är logiska, det jag kommer ihåg.


Idag ska Maria och Mona låna bilen för att shoppa och beroende på var dem ska kanske jag följer med och köper kattmat.

Det är nederbörd på gång söderifrån och nu har det passerat Ö-vik så om nån timme eller två är det här i Umeå.

Jag gissar på 1½ timme så runt tiotiden  började det antingen snöa eller regna.

Blir det i form av regn blir det problem ute på vägarna för vi har haft en kall natt och marken är kall.


Nu -4,1° utanför fönstret och vimpeln hänger rakt ned. Än så länge. Men det ska bli upp emot 8° varmt idag och då blir det nog blött och halt till att börja med.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-25 08:45:10

Temperatur: -4,1 °C
Lufttryck: 1014,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -4,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 100,8 mm
Året: 570,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,1 °C
Klockan:
08:42
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
12:33
Temp - Min:
-7,5 °C
Klockan:
03:56
Temp - Min:
-5,7 °C
Klockan:
23:45
Lufttryck - Max:
1015,1 hPa
Klockan:
07:37
Lufttryck - Max:
1013,1 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1012,9 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:09
Sol upp: 07:00
Sol ned: 15:45
Skymning: 16:36
Dagsljus: 10:27 tim:min
Dag längd: 08:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:07
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 23:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och några bilder.

             

Av Jan Sandström - 24 oktober 2020 07:24

Lördag den 24/10


Grattis till mig som har namnsdag idag, men som ung gillade jag inte att heta Evert även om det var andranamnet.


Men igår vaknade vi i stugan till en härlig vårdag, det kändes som det med sol och takdropp.

Jag började med att klättra upp på taket och sopa/hacka bort snön där takstegen skulle ligga.

Sedan ut i lillstugan och plocka undan allt som inte ska ligga där så nu är det snyggt och rent efter städningen.

Kollade även på kameran på baksidan som inte visat nattbilder men jag fastnade då på bild.

 

Däremot kom jag inte ihåg att kolla om IR funkade när det var mörkt.


Vi har faktiskt lyckats göra vinter i stugan men vi kallställer inte utan är ju där året runt.

Vid tvåtiden åkte vi hem till stan igen och det blev kaffe ute på altanen.


Inger cyklade till jobbet och jag ställde undan lite här ute innan jag gick in, kollade datorn och senare blev det middag och film.

Kollade det som jag spelat in under veckan men det mesta tog jag bort igen, sådant vi såg då jag var i stugan eller det jag kom på att jag redan sett.

Så det blev andra avsnittet på säsong tre av

Star Trek: Discovery

Den ligger på Netflix.

Sedan blev det en film och ett glas rött, kommer faktiskt inte på vad det var för film.

Inger kom hem och senare blev det sängen, Gunnar var redan inne och låg på min säng, fast jag sover nu i ett annat rum i andra sidan av huset.


Jag har sovit bra och steg upp vid 6, sa godmorgon till Inger innan jag gick isäng igen och låg en dryg halvtimme.


Idag ska jag upp till Skog & &Trädgård för nu har delarna till min snöslunga kommit, kanske tittar in på Apoteket när jag ändå är där uppe på Mariedal/Ersboda.

Ja sedan blir det väl att skruva i snöslungan men först ska jag in med den i garaget så att den blir lite varmare.

-3,7° utanför fönstret och det ser ut att bli en fin dag även idag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-24 08:00:11

Temperatur: -2,1 °C
Lufttryck: 1008,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 100,8 mm
Året: 570,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
4,6 °C
Klockan:
15:28
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
07:33
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
07:58
Lufttryck - Max:
1008,8 hPa
Klockan:
07:54
Lufttryck - Max:
1007,9 hPa
Klockan:
23:24
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1003,9 hPa
Klockan:
02:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:06
Sol upp: 07:57
Sol ned: 16:49
Skymning: 17:39
Dagsljus: 10:33 tim:min
Dag längd: 08:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:07
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 22:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och så här är bilderna.

       


Småfåglarna har fått ett fat med solrosfrön.

   

Av Jan Sandström - 23 oktober 2020 08:38

Fredag den 23/10


Igår påtade jag på ute och i lillstugan.

Vi gjorde upp eld i tunnan och stängde in katten, inte i badtunnan utan inne i huset och så åkte vi till Vindeln och slängde farligt avffall.

Torra färgburkar och sådant, sedan köpte vi lite fikabröd och smått på ICA innan vi åkte hem igen.


Fika och så en lugn stund på soffan innan vi gick ut och jobbade igen.


Varmt vatten i tunnan så jag gick till slut ut men det var skiktat fast jag rört om tidigare.

Så varmt på ytan men kallt på botten. Mer ved i kaminen så till slut blev det skönt, allt för skönt.

Inger kom ut och senare var jag tvungen att gå in och höll på att svimma inne så jag fick tippa omkull på soffan, naken med en kelsjuk katt men jag svalnade och kunde duscha av mig.

Sedan middag och TV med programmet om kontinenterna och igår var det Afrika.

Efter det började 

The Equalizer (2014)

Den gick på kanal 6 men jag hittade den på Netflix så slapp vi reklamavbrotten.


Det blev sängen med ljudboken och öppet fönster.

Sista kollen i mobilen såg jag att värmepumpen slagit ifrån. Jag får prata med firman om det ör kanske fick dom inte till den i våras då all elektronik byttes ut.

Nu vet jag att jag inte rört varken fjärren eller appen i mobilen och såg att den  faktiskt var avstängd helt och hållet.

Bara att starta den igen så går den fint.


Det blev kallt men Gunnar kan ju går ut själv, däremot envisades han att vilja komma in genom dörren.
Stängde en stund men öppnade mot morgonsidan och jag har ändå sovit skapligt i natt.


Upp halv åtta och idag ska vi städa undan och göra klart för datorspelet Erik ska ha här nästa vecka och i eftermiddag åker vi hem till stan igen.
Men jag hoppas vi kan lyfta upp takstegen för idag ska det bli soligt och fint så först ska jag sopa bort snön på taket så kanske det hinner torka upp.

-5.3° ute och nu kommer solen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-23 09:00:11

Temperatur: -1,5 °C
Lufttryck: 1005,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -1,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 100,8 mm
Året: 570,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
00:09
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
02:52
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
07:58
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
22:56
Lufttryck - Max:
1005,4 hPa
Klockan:
08:37
Lufttryck - Max:
1008,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,9 hPa
Klockan:
02:36
Lufttryck - Min:
1003,9 hPa
Klockan:
16:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:04
Sol upp: 07:53
Sol ned: 16:52
Skymning: 17:42
Dagsljus: 10:38 tim:min
Dag längd: 08:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:03
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

             

Av Jan Sandström - 22 oktober 2020 08:46

Torsdag den 22/10


Igår åkte jag ned till Selet där jag fick hämta mitt lock till badtunnan och fin hjälp med att lasta på släpvagnen.

Han hämtade några plankor och klossar, skruvade ihop en ram där det låg stadigt hela vägen hit till stugan och nu ligger det på tunnan, fastsurrat med ett band så att det inte blåser bort.

 


Inger var ute i landet och grävde upp morötterna och det blev några.

   


Jag jobbade i lillstugan med att göra i ordning för fönsterbelysning/julstjärnor och så slängde jag upp ett par slingor i granarna.

Lunch och lite annat pyssel innan det blev matinéfilmen.

Morfar opp i dagen (1951)

Father's Little Dividend (original title)

Inget bad igår, vi orkade bara inte utan såg två avsnitt av ett naturprogram om Anderna.

De magiska Anderna som finna på Netflix.

Efter det blev det film och 

Vanilla Sky (2001)

Men den var inte så bra så när filmen hängde sig mitt i stängde vi av och gick isäng.


Nära noll ute så det blev öppet fönster så Gunnar kunde gå ut och in, och det gjorde han.

Kom in blöt och kall för att värma sig hos oss i sängen.

Men jag har sovit skapligt och steg upp efter sju och ute har det regnat så det är lite mindre med snö nu.  


Idag får vi se vad det blir mer än städa undan här och förbereda för barnens datorspel.

Det blir visst 8 st. som ska sitta här och spela.

Men än har vi två dagar kvar här och vi kanske åker in till Vindeln med lite skräp och kanske handla något.


Ute är det -0.1° och det kom något stänk då jag hämtade in ved. Men det kan ha varit från träden jag kände.

Tänk om det kunde komma lite sol så tinade det mer än nu fast det skvalade fint i stuprören.

 

väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-22 09:15:10

Temperatur: 1,7 °C
Lufttryck: 1005,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NNE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 9,0 mm
Månaden: 98,4 mm
Året: 568,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
02:52
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
21:24
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
08:09
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
00:44
Lufttryck - Max:
1008,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1023,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1004,9 hPa
Klockan:
07:21
Lufttryck - Min:
1007,8 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:01
Sol upp: 07:50
Sol ned: 16:55
Skymning: 17:45
Dagsljus: 10:44 tim:min
Dag längd: 09:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:45
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Varmare i stan så där är det blötare.

            

Av Jan Sandström - 21 oktober 2020 16:39

Att det inte blir något bad i kväll, åtminstone ingen dusch innan.

Inger har tagit upp morötterna och dom blev små.

Av Jan Sandström - 21 oktober 2020 08:44

Onsdag den 21/10


Igår påtade jag på ute och rensade undan grejor.
Jobbade även inne i gäststugan eller lillstugan som vi kallar den men fick så ont i fingrarna att jag inte gjorde helt klart.


Det var en solig skön vårdag med takdropp och, ja härligt väder så jag satt även ute på altanen med kaffe och korsord.

Eld i tunnan och senare matinéfilm på TV, Sjöcharmörer visades och en lagom uderhållande film mmed brasa i kaminen och kelsjuk katt i knät.


Inger kom efter två dagars jobb i stan och lite senare bad i tunnan, lagom varmt vatten så det blev ett lite längre bad.

Vi såg ett program om en varg ute på en liten ö i Kanada.

Öborna och Vargen heter programmet som finns på play.

Intressant och sevärt men jag tycker synd om vargen som inte hade någon tjej, men han kanske fick en till slut.


Det blev sängen och vid 2 gick Gunnar ut och var ute nån timme, jag har så svårt att somna om ibland vid den tiden och så blev det inatt.

Grubbel och tankar som far runt i huvudet men jag ställde upp fönstret då det bara var ett par grader kallt ute men det snöade.

Så jag vet inte om katten gick ut fler gånger eller låg inne.


Upp halv åtta och ute är det eländigt vitt. Idag ska jag i alla fall ta släpen och åka ned till Sotarn i Selet för att hämta locket till badtunnan.

Sedan blir det eller ska jag göra klart det jag började med igår ute i lillstugan.

Bad i tunnan kan det också bli OM vi nu orkar det.


Det har snöat och det snöar med blåst så det är inget väder att sitta ute på altanen med kaffe idag.

Temperaturen ute ligger nu på -0.5° så det blir väl klabbsnö om det inte övergår till regn.


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-21 09:00:11

Temperatur: 0,7 °C
Lufttryck: 1016,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från ESE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 88,2 mm
Året: 558,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
03:54
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
14:10
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
00:44
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
07:35
Lufttryck - Max:
1023,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1027,6 hPa
Klockan:
11:42
Lufttryck - Min:
1016,7 hPa
Klockan:
08:56
Lufttryck - Min:
1022,8 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:58
Sol upp: 07:47
Sol ned: 16:59
Skymning: 17:48
Dagsljus: 10:50 tim:min
Dag längd: 09:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:37
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


Och bilderna

       

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards