jans

Alla inlägg den 7 december 2015

Av Jan Sandström - 7 december 2015 15:00

Så det är dags för han idag, nu hör jag då den och det är inte alltid man gör det inomhus.


En gång i tiden var det meningen att jag skulle serva dessa "trumpeter" då jag skulle krigsplaceras men när jag sa att jag var höjdrädd blev det inte av, lyckligtvis.

Och krigsplaceringen rann tydligen ut i sanden för jag fick aldrig höra något från det militära, nu är jag för gammal för sådan lek.

Tacksamt nog.

Men mina bilar har varit placerade, folkabussar fick en order om inställelse.

Bildresultat för hesa fredrik

Av Jan Sandström - 7 december 2015 09:44

Jag kunde ju kopiera tidigare inlägg om filmen men det gör jag inte, filmen sändes i alla fall den 27/1 2014.


Sökning efter Det svänger på slottet

av Jan Sandström 27 januari 2014 kl 13:37

SVT1, 14:30--16:05 Det svängerslottet (1959) Handling: Inga Larsson och Svante Lamander, sångerska resp konservator, går och väntar på att kunna gifta sig. Problemet är att ordna bostad. Alla försök till byte går i stöpet. Svantes lilla lägenhet är visserligen billig i hyra -- men den är ...

 

Så här blir inlägget idag, och som jsg sagt tidigare är inte Alice Babs någon favorit hos mig men jag kan ju sova till den här filmen som de andra.

SVT 1, 14:35--16:10 Det svänger på slottet (1959)

Av Jan Sandström - 7 december 2015 09:00

Måndag härliga måndag och den 7/12


Igår fick jag ledigt då det inte blev något besök på den där husvisningen, både skönt att gå vara hemma men det är även småkul och lärorikt att kika på hus.


Sedan skulle vi ha middagsgäster, barnen skulle komma och visst kom de och trevligt att få träffa lillskrutten som inte är någon lillskrutt längre.

 

Det gick bara bra att somna i farbror Anders trygga famn.


Men visst är Emil lik sin, vad det nu blir för släktskap, pappa Peters kusin Petra när hon var liten.

 

Våra vänner Lena och Krister kikade in då de ville ha min hjälp att skriva ut ett intyg och resehandlingar till Spanien.

Hastigt men inte lustigt blev eller blir de tvugna att resa ned då Kristers halvsyster blivit allvarligt sjukare och hamnat på sjukhus och mest troligt kommer hon inte därifrån med livet i behåll.

Så det blev lite tryckt stämning när vi bjöd även dem på middag, mat fanns och de var hungriga.

Inte nog med sjukdomseländet så gick deras frysbox sönder häromdagen OCH vad jag förstod deras TV.

Men en olycka kommer sällan ensam utan oftast trefallt sägs det ju.

Jag hoppas det ordnar sig till det bästa för dem.


Allt eftersom droppade de av och vi var ensamma hemma igen och då satte vi oss och såg Beck på TV4. Sjukhusmorden hette avsnittet eller ska man säga filmen för den håller ju på i över 2 timmar med alla reklamavbrott.

Men lär man sig planera så funkar det fint att under ett hämtar man kaffe, sedan går man iväg och kollar det sista innan man stänger datorn, det är under nyhetsavbrottet och till sist gör man sig i ordning för sängen så när filmen slutar är man klar att krypa in under täcket med ljudboken.

Inger fortsatte med Text-TV eller vad hon nu kollade på


Jag har sovit som de andra nätterna, lite halvdant ett par timmat i sträck.

Kvart i åtta kom Gunnar och ville in, passade perfekt då Erik skulle komma tillbaks med bilen just då, men det var inte perfekt för min sömn för jag kunde ha sovit flera timmar till men steg upp.


De vanliga morgonsysslorna och nu sitter jag här.


Angående TV funderade jag om Inger tittade på igår.

Kanske var det som nu

TV3 ... 09.20 The Real Housewives of Beverly Hills
KANAL5 ...09.10 Real Housewives of New York
 
Hur många program med "Riktiga" hemmafruar finns det egentligen?
Och hur många sitter och kollar på sådant, säkert många hemmafruar som längtar att de var de själva.
 
Kanske skulle man göra ett program Real Housewives of Umeå. Det vore något det.
Bara skit på TV fram till TV10 ... 10.00 Time Team XIVså det får vara tyst här en stund till.
 
Gunnar har varit ute till nyss, han har suttit på trädgårdsbordet och väntat på att sparvarna skulle flyga in i hans mun.
När han kom in spöade han upp Tristan, Trängde in han i ett hörn i hallen, mot ytterdörren och de boxades lite innan det blev jakt in i rummet.
Där tog jag tag i Gunnar ochhan hoppade upp i fönstret.
Tristan började då ge igen och jaga Mirabell.
En helt vanlig morgon alltså. Nu är det så tyst så jag tror de gått och lagt sig alla tre.
Ska gå och kika
      Där var de.
 

Nog om vardagseländet, nu till vädret, den här bloggen är ju sportbefriad då det blir inget sådant mer än att jag gnäller på den ibland.


Just nu +3,5° utanför fönstret, nu kom Tristan hit till mig.

 

Blå himmel och solen börjar skina på björktopparna och det blåser en nordlig vind.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-07 09:30:06

Temperatur: 5,0 °C
Lufttryck: 982,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från NNW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 13,2 mm
Året: 654,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,1 °C
Klockan:
09:18
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
11:51
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
02:51
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
04:20
Lufttryck - Max:
982,9 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
964,8 hPa
Klockan:
03:03
Lufttryck - Min:
963,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
961,5 hPa
Klockan:
08:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:55
Sol upp: 09:07
Sol ned: 13:53
Skymning: 15:06
Dagsljus: 07:11 tim:min
Dag längd: 04:46 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 49s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:28
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 13:10

och så här ser det ut genom webbkameran

 

Näe, det här är ju en gammal bild jag fick fram.

Så här ska den vara.

 

Nummer 1452 är det.

Den övre är från i lördags.


Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards