jans

Alla inlägg den 8 december 2015

Av Jan Sandström - 8 december 2015 19:53

Född i fel kropp. Del 3 av 3. Om människor som känner sig födda i fel kön.

Orginaltitel: Transgender Trilogy I 3 "My Transgender Summer Camp "

Av Jan Sandström - 8 december 2015 14:18

Jag fick ett meddelande av sonen Anders att han valt mig till den som ska ta över hans Facebookkonto OM han skulle dö.

Tänkte att lika bra att jag gör så också och då valde jag Anders som min efterträdare.

Det gör man under Inställningar och säkerhet.

  • Efterlevande kontaktperson

    Välj en familjemedlem eller nära vän som kan sköta om ditt konto om något skulle hända dig.

Nu är det gjort och då kom jag att tänka på att jag hade en CD med en textfil där jag beskrivit vad jag har för lösenord och andra instruktioner om mig ute på nätet.

 

Som att de kan logga in och antingen/förhoppningsvis skriva typ här i bloggen vad som hänt mig innan den och andra sidor tas bort.

 

Nu har jag redigerat uppgifterna som blivit lite föråldrade och bytt från CD till ett USB-minne.

Det behövs ju inget gigantiskt utan det duger ju med ett gammalt och nästan hur litet som helst.

 

Kuvertet ligger väl skyddat i kassaskåpet.

Det är ju inget testamente men står det så går det ju inte att missförstå när det ska öppnas.

 

Av Jan Sandström - 8 december 2015 10:41

...när den är som bäst.

Eller var det värst, orkade i alla fall inte höra klart.


Nä det ska vara bra julmusik.

Det här är julmusik för mig.

Av Jan Sandström - 8 december 2015 10:17

SVT 1, 14:40--16:30 Gårdarna runt sjön (1957)

Nu tror jag att de bara sänder om filmerna igen

Den här skrev jag om i Dagens matinéfilm den 12 mars 2013 10:29

 

 

Handling:
Heljö, Björksund, Stjärnö och Ekenäs -- det är släkten Riddercronas gårdar runt sjön Åsunden. På Heljö residerar greve Johan-Albrekt Riddercrona med hus!trun Ebba och sonen Joakim, på Björksund greve Fredrik-Adolf Riddercrona med hustrun Louise och sonen Carl och på Stjärnö baron Jan-Gustav Stjern!udd med dottern Diana. Ekenäs står tomt efter greve Henrik Lorens' död. Han var Dianas morbror. Gården är hennes morsarv och käraste utflyktsmål. Släkten är församlad till middag på Stjärnö. Under kv...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 8 december 2015 09:57

Och tisdag den 8/12


Igår hände inget särskilt för mig, en helt vanlig trist tråkig dag, men vad är väl en bal på slottet, säkert lika trist.


Såg på TV igår kväll och på SVTplay för ovanlighets skull.

Norge på tvärs med Maria 16-åriga Maria Grøntjernet bestämmer sig för att ägna sommarlovet åt att gå hela Norge på tvärs. En vandring på 650 km. Med sig på turen har hon hunden Vega.

Jag kan tipsa dig om att se programmet, vilken tjej alltså och hon kommer vi säkert att få se mer av i framtiden gissar jag.


Gick isäng med min ljudbok tills Gunnar ville ut vid ½2-tiden och jag har sovit skapligt, som vanligt alltså. Eller kanske inte vanligt.


Steg upp åtta, gav kisse mat, Gunnar kom in och gosade med mig när jag satt på toa, då kom Mirabell så han jagade hon och spöade upp henne, han kom tillpaks till toa och då kom Tristan, iväg efter han och slagsmål vid ytterdörren.

Då slängde jag ut Gunnar och sedan gick jag ut och gav utefåglarna mer mat, Gunnar satt där ute och ville inte komma till mig.

Senare ville han in och då gick det bättre, efter att ha ätit mat gick han och lade sig.

Nu ligger han på soffan och sover, Trisan på våran säng och Mirabell på skötbordet och alla tre sover gott.


Jag har inga planer för dagen, tar den som den kommer och sysslar med det som lockar. Egentligen är jag inte på något gott humör.

Känner mig nog som Gunnar när han kom in.


Det är fint väder idag eller just nu, solen börjag skina på björktopparna och det blåser någon forma v sydlig eller västlig vind enligt vimpeln, svårt att se härifrån.

Termometern utanför fönstret visar då -,05° och prognosen säger varmare väder.

Det är säkert nederbörd på gång, kanske det jag känner i kroppen då det värker och humöret är dåligt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-08 09:30:05

Temperatur: 0,9 °C
Lufttryck: 1009,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från W,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: -1,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,2 mm
Året: 654,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
11:45
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
06:11
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
02:51
Lufttryck - Max:
1009,7 hPa
Klockan:
09:16
Lufttryck - Max:
1004,8 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1004,6 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
963,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:56
Sol upp: 09:09
Sol ned: 13:52
Skymning: 15:05
Dagsljus: 07:09 tim:min
Dag längd: 04:43 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 38s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:43
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 13:25

Trädgårdsbilden ser ut så här bara jag tar den och sedan ska den laddas upp.

 


Sådär ja, då återstår bara ett Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards