jans

Alla inlägg den 9 december 2015

Av Jan Sandström - 9 december 2015 12:23

...tur att inte fyraåringar kör lastbil ute i trafiken.

Av Jan Sandström - 9 december 2015 10:51

Idag börjar jag om med berättelsen om snöskottaren

 

9:e December länk för du som inte kan vänta med att läsa.


Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något finare ställe i hela världen? Att flytta hit var det bästa idé jag någonsin haft. Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick skotta igen. Vilket underbart liv.

 

 

Jag ska testa om det nu fungerar att lägga upp inlägg med datum och tid.

Tidigare fungerade det här men till Facebook gick inläggen iväg direkt och inte när klockan sa till.

Av Jan Sandström - 9 december 2015 09:52

SVT 1, 14:35--16:30 Mannen med den gyllene armen (1955)

Frank Sinatra 100 år: (Man with the Golden Arm) Amerikansk långfilm från 1955. Frankie är en skicklig pokerspelare och före detta heroinmissbrukare. Efter att ha avtjänat ett fängelsestraff försöker han hitta ett nytt sätt att livnära sig på och att inte falla tillbaka i missbruket - vilket inte är så lätt. I rollerna: Frank Sinatra, Eleanor Parker, Kim Novak. Regi: Otto Preminger.

 

Av Jan Sandström - 9 december 2015 09:29

Onsdag den 9/12


Mittiveckan.


Men vad ska jag hitta på att skriva om nu då

Kanske Pondus Sverige lucka på Facebook.

Lindströms galleri: gif 3

Lucka 9 bjuder på ett visdomsord till den uppväxande generationen...


Igår hände ingenting, så skönt det var.

Gjorde i ordning ett USB-minne med information till mina efterlevande, men förhoppningsvis hinner det bli inaktuellt, lika inaktuellt som den CD jag hade bränt tidigare men nu är då informationen uppdaterad.

Jag såg film på eftermiddan men såg den bara här i kontoret så jag gördjupade mig inte i den.

Däremot såg jag Badhotellet inne i rummet innan Inger kom hem.

Jo Anders ringde tidigare och tiggde middag och så skulle han hämta takboxen som vi monterade på hans bil efter att vi ätit en hastigt komponerad middag av Inger.


Efter middan gjorde jag inget särskilt.

Gick isäng efter 22-medicinen och lyssnade på ljudboken och nu blev jag färdig med den så i kväll får jag börja på nästa.


Det blev en ganska vanlig natt men jag har fått sova lite mer än vanligt då Gunnar hållit sig utomhus långa stunder då det är VARMT ute.

Synd egentligen att vi har Tristan och Mirabell här hemma för eljest skulle vi ha sovit med öppet fönster och Gunnar hade kunnat gå som han ville.

Rent otroligt då vi snart är i mitten av december.


Julpaketet till Maria har stått still över atlanten men nu har det kommit fram till Canada.

 

Det finns i Mississauga, Ontario, Kanada men nu vet jag inte hur det flyttas sista biten men förmodligen med flyg för eljest måste det ta vägen genom USA och då ska det säkert förtullas där också.

Men det bör då hinna fram innan jul.


Jag skrev att det var varmt ute och det är det, just nu +5,1° utanför fönstret, mulet och sydlig vind på ett ungefär.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-09 09:45:05

Temperatur: 5,5 °C
Lufttryck: 987,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,6 m/s från SW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,8 mm
Året: 654,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,7 °C
Klockan:
09:31
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
21:33
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
02:43
Temp - Min:
-0,4 °C
Klockan:
16:26
Lufttryck - Max:
995,4 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1009,9 hPa
Klockan:
10:31
Lufttryck - Min:
987,4 hPa
Klockan:
09:38
Lufttryck - Min:
995,2 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:58
Sol upp: 09:11
Sol ned: 13:51
Skymning: 15:04
Dagsljus: 07:06 tim:min
Dag längd: 04:40 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:59
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 13:43

och så här ser det ut i trädgården, visst ser det jullikt ut.

 


Nu över till något annat i nästa inlägg.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards