jans

Alla inlägg den 3 december 2015

Av Jan Sandström - 3 december 2015 16:57

Har ju hört ett och annat om årets julkalender på tv och har nu kollat in de tre första avsnitten.


Och NEJ TACK, jag kommer inte att se de kommande för det här var verkligen ingenting att se.

Är det inte tillräckligt med matprogram på tv redan.


Julkalendern ska vara rolig och spännande, något man vill se och längta efter nästa dags avsnitt.

Som Julstrul, Sunens jul och liknande. Får ta fram mina DVD av julstrul med Bengt och Staffan.


Jag kan inte tänka mig att det är många barn som tycker om den här tusen måltider eller vad den nu hette..


Bottenbetyg från mig.  

Av Jan Sandström - 3 december 2015 15:34

Jag borde ha lärt mig att inte planera och se fram emot något.

I morgon ska Inger åka iväg med jobbet och ligga borta så då tänkte jag smita iväg och hälsa på en tjej.  

Men snart kommer Erik och lånar bilen, får tillbaks den någon gång, sändag kanske.


Och på söndag är det visning av ett litet gammalt hus utanför stan som jag tänkte kika på och se OM det var något för Anders.  

Men utan bil så...

Ja då får jag sitta hemma och ha det lugnt och skönt, se på TV och gosa med katterna och dricka kaffe.  

Inte så dumt det heller.


Och den där tjejen ville ändå Inger följa med och hälsa på.

Av Jan Sandström - 3 december 2015 15:31

Skulle stoppa in bilvärmaren och hajade till, trodde först att rutan spruckit och var tvungen att känna på den.
Men det är bara naturen som gjort ett vackert mönster på vindrutan.

   

Det blev ändå inte samma effekt i kameran som ögat såg det när utebelysningen tändes.

 

Av Jan Sandström - 3 december 2015 14:11

 


Favorit i repris, det hände tidigare då jag renoverade här inne i kontoret.

Av Jan Sandström - 3 december 2015 13:12

Det är inte lätt att hålla lite ordning här inne när den förskräcklige Tristan är på det humöret.

Nu har han fått för sig, eller hittat en klocka vi brukar ha ute på altanen och nu hänger bakom min skärm och ska vara inställd på tiden i Kanada, men den går aldrig rätt, visarna rör sig som av egen vilja, Tristans vilja.

   

Går det inte att bita i visarna kan man alltid peta dem runt runt.


Men han är ganska gullig ändå och det finns ju nya urvärk hos Clas Ohlson.

Eljest är det fåglarna han kollar på, men det ville han inte visa på bild.

 

Däremot är blommkrukorna roliga att gräva i

 

 eller ligga och dra ned handduken.

 
Som med småbarnen, omättlig leklust och energi som aldrig tar slut, när jag vill det.

Av Jan Sandström - 3 december 2015 10:09

Torsdag den 3/12


Igår, kan jag säga annat än att det var en dag som alla andra, solen gick upp och försvann lika fort som den för den här årstiden.

Jag höll mig hemma hela dagen men fick besök på eftermiddan av lille Emil

Nu är han riktigt mysig och skrattar gått åt farfar, och det gör han rätt i.

 

Tomteluva ville han inte ha, klagade på att det var för mycket katthår i den.

 

Skönt att få åka hem igen till de egna kissekatterna.

Men vad han växer den lille skrutten, nu är han ju ingen liten skrutt längre.


Erik kom tidigare hem med bilen och moppen fungerade tydligen.


Jag såg ingen film få jag hade besök.

Senare satte jag mig med boken men somnade av och till, boken var konstig och dråkig så jag tog en ny bok.

Den var likadan den så jag får ta den tredje boken senare.

Jag mådde inte riktigt bra igår kväll, trött, värk i kroppen och ont i huvudet, tror det var vädret för det släppte när fronten drog förbi senare och jag skulle gå isäng.

Hade tänkt se någon film men det blev inte av, jag satt istället och gick igenom ekonomi och pensioner och sidor om det.


Temperaturen tvärsteg och det började regna och blåsa runt 21-tiden, inte undra på att jag mådde dåligt.

 


Gick isäng efter 22 och tog ljudboken, fick Tristan i sängen och senare Gunnar som körde bort den första.

Somnade och har sovit ganska gott inatt, även om jag fått upp för katterna ibland.


Upp efter åtta, dusch och frukost, Inger är hemma och då tar det längre tid för mig att komma mig in till datorn.


Det regnade 3,6 mm igår kväll och jag kan tänka mig att det blev halt efter vägarna.

Idag skiner solen men på marken är det fruset och halt, jag fick ta in Ingers cykel i garaget så den får tina upp då den var igenfrusen av is.

Just nu -0,7°, nej -0,4°, den stiger men solen skiner på träden och svag vind för vimpeln rör sig bara lite. ser att den blåst sönder längst ut, det är hål i det blåa tyget men det är ju inte länge sedan jag hängde upp en ny vimpel.

Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-03 10:30:05

Temperatur: 1,5 °C
Lufttryck: 992,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från SSW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 1,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 646,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,7 °C
Klockan:
00:06
Temp - Max:
2,7 °C
Klockan:
22:54
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
09:14
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
16:24
Lufttryck - Max:
992,0 hPa
Klockan:
10:29
Lufttryck - Max:
993,8 hPa
Klockan:
13:03
Lufttryck - Min:
987,3 hPa
Klockan:
01:46
Lufttryck - Min:
984,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:47
Sol upp: 08:57
Sol ned: 14:00
Skymning: 15:10
Dagsljus: 07:23 tim:min
Dag längd: 05:03 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:42
Månfas:
Sista kvarteret
Moon
Måne ned: 12:25

och så här ser det ut i trädgården.

 


Jag har varit dålig på att skriva här i bloggen men jag ska se om jag inte kan bättra mig.

Två inlägg per dag är på tok för lite, tycker jag men jag har liksom haft fullt upp med annat.


Godmorgon.




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards