jans

Alla inlägg den 28 december 2015

Av Jan Sandström - 28 december 2015 14:20

Så TACK alla ni som orkar läsa eller om ni bara öppnar bloggen och ser vilket svammel jag skriver.  

Men det bjuder jag så gärna på för det är ju skrivandet som betyder något för mig, att få avreagera mig.  

 

Men fråga inte vad som hände i juni 2013 och som orsakade den besökstoppen

 

Men egentligen skulle jag vilja skriva mycket mer och ingående om mitt liv, men det vågar jag inte göra då både fru och barn läser här. Några hemligheter får jag behålla för mig själv, än så länge.  



BTW så är det ingen matinéfilm idag eller imorgon, sport ni vet går ju alltid före allt roligt.

Av Jan Sandström - 28 december 2015 12:30

Inger gick ut på promenad men passade på att plocka upp kvistar som blåst ned.

     

Vi andra trivs bäst här inne och gömmer man sig så syns man inte resonerar Tristan som ligger i blomkrukan.

   

och spanar in nätkråkan som sitter på altanräcket framför granen.

           

Mirabell tar det hela med ro och sover så skönt.

   

Men det finns ju spännande fåglar där ute säger Tristan.

 

Av Jan Sandström - 28 december 2015 09:48

Måndag den 28/12


Igår, gjorde inte så mycket utan dagen förflöt med värk och, och, och.

Sedan fick vi för oss att åka bort och fika.

När vi åkte iväg tvärstannade jag hos grannar en bit bort på gatan där jag såg att urnan med granris blåst omkull så jag hoppade ut och reste upp det så att det inte syns att hyset kanske står tomt.


Maria avrådde oss från att komma då hon var barnvakt till sjuka barn, tror hon menade barnbarnen. Hennes barn är ju vuxna liksom våra. Det där som drabbar magen är inget man vill ha så vi åkte vidare till Teg, där de inte var hemma, då åkte vi ut till Böleäng med samma resultat, mörkt i huset och då åkte vi hem men inte direkt utan vi körde några svängar och kollade in bostadsomrädet Sandåkern där bl.a den där "skyskrapan" står, den vi ser här hemifrån.

Det blir nog ganska fint där när allt är färdigt.


Hemma fikade vi och sedan blev det TV, dator och annat här hemma.

Jag satte mig i rummet och såg en film om han som hade minnesproblem, en trevlig film men jag gillade inte slutet, det kom liksom bara mitt i handlingen.


Gick isäng med ljudboken och värk i händerna och knäna.

Inger tyckte jag skulle ha den där vetepåsen och värma men vi hittade inte igen den utan påminde oss att vi lånat ut den, men till vem?

Så jag tog fram elvärmedynan som jag hade ovanpå händerna som låg ovanpå skötet, varmt och skönt blev det men jag hade ändå ont.


Natten förflöt som andra nätter och klockan åtta eller lite över steg jag upp.


Jo kylskåpet hade börjat lukta igen, jag fick nog inte rent sist så vi drog fram det igen, jag och Erik som kom förbi och det var geggigt i skålen men Inger rengjorde den. Tokigt att man inte kan ta loss den och diska ordentligt men det går rör i den.


Sedan försökte jag ju igår att få igång den där webbkameran men det går bara inte, hur jag än gör enligt instruktonerna så fungerar det inte.

Men jag ska testa den i stugan nu när jag har en ny router där MED sån där wps-knapp, fast det har jag ju här hemma också och det fungerar ändå inte.  

Jag får nog ge bort kameran en gång till, skicka den längre bort så kanske jag inte får tillbaks den.


Just nu intressant program om siamesiska paret Abby och Brittany Hensel på Kanal 5

I detta avsnitt: De siamesiska tvillingarna Abby och Brittany Hensel har varsitt huvud men bara en kropp. Nu är de på väg att ta collegeexamen, påbörja en lärarkarriär och flytta hemifrån. Om man inte känner tjejerna kan man inte föreställa sig hur de klarar att leva så normala liv, trots att de har samma kropp från naveln och uppåt. Del 1/3. De siamesiska tvillingarna Abby och Brittany Hensel har varsitt huvud men bara en kropp. Nu är de på väg att ta collegeexamen, påbörja en lärarkarriär och flytta hemifrån. Om man inte känner tjejerna kan man inte föreställa sig hur de klarar att leva så normala liv, trots att de har samma kropp från naveln och uppåt. Amerikansk dokumentärserie från 2013. Även Kanal 5 29/12. Originaltitel: Abby & Brittany: College and Beyond.

   

Jag funderar på när de börjar jobba, får de en lön eller två?


Frukosten är intagen, katterna har fått sitt och nu över till vädret.


Det är -9,8° utanför fönstret, klart väder och nästan vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-28 10:30:05

Temperatur: -8,8 °C
Lufttryck: 1018,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -8,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 39,3 mm
Året: 680,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,1 °C
Klockan:
02:39
Temp - Max:
-2,2 °C
Klockan:
12:22
Temp - Min:
-11,1 °C
Klockan:
08:50
Temp - Min:
-9,5 °C
Klockan:
21:14
Lufttryck - Max:
1018,6 hPa
Klockan:
10:26
Lufttryck - Max:
1008,8 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1008,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
999,0 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:52
Skymning: 15:08
Dagsljus: 06:55 tim:min
Dag längd: 04:23 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:45
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:00

och trädgården ser ut så här.

 


Eftersom det snart är nyår.

     


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 28 december 2015 09:42

28:e December


Fortfarande insnöad.

Satmaran gör mig galen.

 

 

Nästa imorgon 29/12

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards