jans

Alla inlägg den 4 december 2015

Av Jan Sandström - 4 december 2015 23:24

Trodde att jag skulle ha en skön kväll här hemma i min ensamhet.
Jag har sett en film men nu har jag bara värk.

Jag ligger och lyssnar på boken och Tristan ligger på Ingers säng.
Gunnar och Mirabell är någon annanstans, förmodligen sover de för det är så tyst i huset.
Jag ska ta en extra Alvedon.

Godnatt.

Av Jan Sandström - 4 december 2015 16:32

Jag funderar på om man inte skulle kunna göra det för där lär det inte regna eller snöa.

Eller hur är det i inlandskommunerna, måste man betala för regnvattnet där också som det är nu här i Umeå.

 

Fick räkningen från Umeva och nu kostar det att ha Dagvatten gata och Dagvatten fastighet.  

Då är det faktiskt inte så långt borta att man får betala luftskatt som föreslogs av någon idiot för någon tid sedan.

Att man skulle få betala skatt för att man andades.  

Det gick inte igenom då men idag vete 17 om det inte skulle göra det.  

Ni har det ganska bra som bara bor i lägenheter eller ute på landet. Det är ingen hejd på vad kommunen hittar på för att suga ut mesta möjliga från villaägarna.


Det var bättre förr, ju förr desto bättre.

Av Jan Sandström - 4 december 2015 13:51

Sicket elände det ändå är.

 

Skönt att det ändå inte blev så mycket.



Av Jan Sandström - 4 december 2015 12:08

...övergått i något som ska föreställa snö, eller snöblandat regn men det blir mer och mer vitt i luften.

 

Samtidigt som temperaturen stigit en tiondels grad här utanför.

Av Jan Sandström - 4 december 2015 11:42

Jag gick ut för att ta in posten och det regnar nu.

Väderstationen visar Temperatur: 0,4 °C

Medan det i marknivå är kallare, +-0,0° utanför fönstret och marken är ännu kallare.


DET ÄR ISBARK PÅ MARKEN OCH SNORHALT.

 

Så ta det väldigt försiktigt efter vägarna. Särskillt de mindre men på min uppfart är det nu grusat ordentligt så där behöver man inte halka omkring.

 

 

Av Jan Sandström - 4 december 2015 11:07

Det är inget ljud på kanal 6, i och för sig spelar det ingen roll men det brukar ibland vara roliga effekter på Simpsons.

Men nu blev det reklam och då är det bara skönt att slippa ljudet.

Av Jan Sandström - 4 december 2015 09:54

Fredag den 4/12


Grattis Signe på födelsedagen.


Igår, jag egentligen hände ingenting märkvärdigt, som vanligt alltså.

Erik kom och hämtade bilen och den får jag igen på söndag så jag kommer mig ingenstans, inte så lätt i alla fall.

Inger packade väskan för att vara borta inatt, hon ska med jobbet till Lycksele och kommer hem imorgon eftermiddag.


Jag satt här och lekte med datorn, gav bort pengar och gjorde ett fint kort på gåvan som Inger ska ge bort i kväll (julklapp).

Såg även en del TV här inne i kontoret, som nu då de gräver i jorden i England, Time Team.


Gick isäng med ljudboken och lyssnade ett par timmar, somnade gott och katterna låg och sov, alla tre.

Gunnar väckte mig 02:12 och ville ut, sedan kunde jag inte somna om på ett par timmar då det bara malde i huvudet.

Men till slut somnade jag och drömde mardrömmar och hade värk.


Steg upp åtta då klockradion startade och två katter kom för att säga godmorgon. Gunnar låg och sov i rumsfönstret efter att ha varit ute halva natten.

Jag har fått frukost, läst tidningen, gett kisse mat och sitter här igen.

Väldigt intressant att läsa, eller hur?   


Planerna idag är att jag ska försöka hitta ett foto att använda som julkort, eller så tar jag ett av tidigare års förslag som inte blev använt.

Har andra dagar tänkt sätta mig och läsa i soffan men det har liksom inte blivit av, jag sitter här och timmarna går.

Det kommer hela tiden något intressant på TV och så påtar jag på med datorn.

Rätt vad det är plingar det till och Maria är på tråden och vill prata eller så någon av de andra barnen.

Just nu är de ganska utspridda i världen.

Tomas i Jönköping

Anders uppe vid Riksgränsen

Erik åker till Östersund

Peter är hemma om han inte är ute på jobb, han är tydligen i Luleå och jobbar.

Maria i Prince George borta i Kanada.

Inger åker till Lycksele.

Jag är hemma och kan ha vitlök på mackorna eller vad jag vill ha. Kanske lägger mig på soffan och sover en stund, sätter på någon film och sover en stund.


Det småvärker i kroppen och det kan bero på kommande väder.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Men än har det inte börjat snöa eller regna.

YR har inte helt rätt för vi har kallgrader nu fast de spått värme.

Just nu -2,6° utanför fönstret, gråmulet och vindstilla, vimpeln är fortfarande trasig, Tror jag ska ta ned den så får vi fuska till det och kapa av den någon dm.

 


Väderstationen visar nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-04 10:15:05

Temperatur: -2,9 °C
Lufttryck: 986,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -2,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 646,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,5 °C
Klockan:
03:06
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
10:51
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
05:54
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
22:30
Lufttryck - Max:
996,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
996,5 hPa
Klockan:
22:38
Lufttryck - Min:
986,1 hPa
Klockan:
10:08
Lufttryck - Min:
987,3 hPa
Klockan:
01:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:49
Sol upp: 09:00
Sol ned: 13:58
Skymning: 15:08
Dagsljus: 07:19 tim:min
Dag längd: 04:58 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 12:36

Vem vet, det kanske inte blir något oväder fast kroppen brukar ha rätt.

Så här ser det i alla fall ut, det ser snölikt ut i luften.

 


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards