jans

Alla inlägg den 23 december 2015

Av Jan Sandström - 23 december 2015 20:52

...och i år skapligt bra musik och artister.

Men vilket jobb modellerna har.
Tränar på gymmet varje dag för att orka med jobbet.

Av Jan Sandström - 23 december 2015 19:32

Vi väntar bara på att Götalänningarna ska komme men det kan dröja då de ska hälsa på folk efter vägen.


Jag tänker se på TV3 klockan 20.00 Victoria's secret fashion show 2015

Brukar vara trevligt om det nu inte sänds någon bra film så kan det bli den.


Hur som helst kommer jag att skriva här under hela helgen, alla dagar, alla timmar. Nja kanske inte så ofta men ibland blir det nog inlägg om ett och annat.

   

I morgon kommer tomten och glöm inte hänga upp en strumpa.

Av Jan Sandström - 23 december 2015 14:36

Det måste vara fint sparkföre där uppe i norr för Anders fick sitt paket.
Fick meddelandet nyss med bildbevis.

 

Av Jan Sandström - 23 december 2015 13:24

Började dagen med att åka upp till ICA Kvantum för att överlämna en kasse julklappar till en som behövde.

 

Hon blev jätteglad och jag fick en stor kram.


Sedan åkte jag iväg till Maria som gjort i ordning kaffe, jag hade förvarnat henne och nu fick jag se hur hon bor.

Men jag missade Signe som skulle komma och lämna barnen men det blir fler gånger.

Nu har vi bytt klappar och det ska bli spännande att öppna paketet.


Jag hann bara hem, göra i ordning nudlar och fylla på fågelautomaterna så stod Erik i hallen.

Bara att klä på sig och följa med ut för att köra han till stan där han hade bankärenden, sätta in pengar var det visst.

Det blev lite enklare när han inte behövde leta parkeringsplats för det var ganska fullt med bilar på vägarna.


Hemma igen och nudlarna uppätna och nu sitter jag här med kaffe, igen och ser på "Det okända" på Sjuan.

Brukar vara intressanta program.

Fast jag ska snart ta min medicin och sätta mig med boken och läsa ut de sista sidorna.

Av Jan Sandström - 23 december 2015 08:12

De håller på med halkbekämpning på Industrivägen men ser du något som blinkar vid trädgårdsbordet så är det bara Gunnar som vill komma in, Cat Doorbell reflekteras i fönstret.


Det är mörkt ute och man ser inte så mycket men jag ska göra mig lite mer kaffe.


 Nu sitter Gunnar ute och vägrar komma in fast både Tristan och Mirabell vill det, de sitter innanför sovrumsfönstret så intresserade och går jag till ytterdörren så är de så snabba dit som en katt kan vara.

Nu körde väghyveln åt andra hållet så då får du en filmsnutt till.


 

Av Jan Sandström - 23 december 2015 07:44

SVT 1, 15.15--16.25 Lassies hämnd (1951)

 

(The Painted Hills) Amerikansk långfilm från 1951. Denna berättelse med Lassie i huvudrollen utspelas i vilda västern bland guldgrävare på 1870-talet. Lassies husse blir mördad och Lassie ger sig inte förrän hon utkrävt sin hämnd och kan återvända till sin nya husse, den unge Tommy. Regi: Harold F. Kress. I rollerna: Paul Keller, Bruce Cowling, Gary Gray, Art Smith, m.fl

 

Nästa måndag och tisdag ser det ut som att sport   ersätter filmerna.  

 

Eljest är det ju så många filmer som visas så det finns alltid något att välja.

TV 3 och 4 sänder mycket och många filmer.

Av Jan Sandström - 23 december 2015 06:48

Dan före fopparedan, alltså onsdag den 23/12


Idag var dagen då barnen byggde fällor för tomten så att han skulle göra bort sig och avslöja sig när han kom med klappen itill strumpan.

Men det att barnen blev äldre så blev fällorna mer avancerade men tomten låg alltid ett steg före.

Den som kunde ha lyckats var väl Anders som hade rummet där dörren gick innåt i rummet och han hade staplat upp flourmuggar som han samlat innanför dörren, säkert 1000 st.

MEN då kom tomtemor och slog upp dörren och frågade om han ville ha en skinkmacka.

Han iddes inte bygga upp väggen igen.


Erik körde mest med teknik och med en ny dator och webbkamera som fotade rörelser trodde han att det skulle lyckas.

Men tomten, han slog av strömen till sovrummet och så kom han in.


Inte ens trådar i dörrhandtagen och i stortån lyckades, smal arm och en sax.


Det va roliga tider det och vi får väl se inatt hur det går.

Tomas och Sara kommer upp senare i kväll, de åker från Söderhamn under eftermiddan.


Men igår då, jo Anders ringde och sa att på hans toalett hängde en påse med saker, linsvätska och skäggtrimmer bl.a så jag ryckte ut och hämtade påsen, till macken, OKQ8 haga och tankade men de hade inga brevpåsar så då blev det Preem Västerslätt där de hade detta så för 95:- "fick" jag en påse som rymde allt och har vi tur hinner det upp i dag, ibland händer det otroliga.


Sedan åkte jag hem, strulade med min dator där en hårddisk trilskas men med skruvmejsel och gummiklubba fick jag den att starta så nu har jag kopierat innehållet till en annan disk.

Körde testprogram men inget annat fel än att den inte går igång ibland så den får jag nog plocka ut.

Det är ju idag en liten disk på "endast" 500 Gb, min första dator hade en disk på 40 Mb men jag bytte upp mig till en svindlande stor disk på 120 Mb, betalade 1200:- för den, begagnad dessutom men jag gick bet på att montera in två diskar i datorn.

Tror inte den kunde hantera det då.


Sedan fick jag lite tid att läsa i boken, se filmen på TV och sedan strulade jag på med min HTPC, datorn till TV:n.

Satte på att spela in inatt och näpp det blev inget inspelat såvida den inte lagrat programmet någon annanstans i nätverket.

Det fanns då inget i mappen det ska vara inspelat. Sabla skit. Men man kan då se på TV så jag får nöja mig med det så länge.


Lade mig med ljudboken men det är nog fel på folordningen på den i alla fall för plötsligt blev handlingen helt obegriplig men hoppade jag fram några filer kom handlingen tillbaks.

Så jag får nog, eller Inger får låna om boken så får jag göra om rippningen.

Jag startade en annan bok jag laddat in i min MP3-spelare men släckte och somnade ganska fort.

Inger hade då inte kommit isäng.

Sov hela natten men Mirabell kom vid 5-tiden och väckte mig men jag härdade ut tills hon gick och lade sig igen.

Steg upp tidigt och då fick hon sin morgonmat.


Frukosten avklarad och Inger har cyklat iväg till jobbet i regn och halka.

Jag ska se om jag kan vara tomte idag och åka iväg med en kasse klappar till kvinnan som sitter utanför Kvantum.

Hon har 4 barn som Inger lärt känna och  skaffat klappar till. Hoppas bara att hon nu sitter där idag för det har varit andra personer där ibland tidigare.

Kanske orkar jag ta mig till "min" Maria för lite julfika OM hon nu är hemma idag.

Och som jag sa kommer Tomas med fru hem i kväll.


Det regnade ordentligt när jag tog in tidningen och tempen är +-0,0° utanför fönstret.

Väderstationen, OM den nu visar aktuellt väder visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-23 05:00:05

Temperatur: 0,3 °C
Lufttryck: 973,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 34,2 mm
Året: 675,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
04:14
Temp - Max:
4,8 °C
Klockan:
11:07
Temp - Min:
-3,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
22:32
Lufttryck - Max:
975,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
979,1 hPa
Klockan:
17:06
Lufttryck - Min:
973,6 hPa
Klockan:
03:33
Lufttryck - Min:
966,7 hPa
Klockan:
04:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:47
Skymning: 15:04
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 9s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:31
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 05:44

Jag vet inte varför den hoppar i webbuppdateringen såhär, rätt vad det är fungerar allt igen men nu var det 05:00 den sist uppdaterade.

Det är svart ute och mäteren visar ingen vind så antingen blåser det inte eller så har den frusit fast.

Vände mig om och gjorde en manuell uppdatering som fungerade.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-23 07:10:47

Temperatur: 0,4 °C
Lufttryck: 974,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 34,2 mm
Året: 675,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
04:14
Temp - Max:
4,8 °C
Klockan:
11:07
Temp - Min:
-3,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
22:32
Lufttryck - Max:
975,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
979,1 hPa
Klockan:
17:06
Lufttryck - Min:
973,6 hPa
Klockan:
03:33
Lufttryck - Min:
966,7 hPa
Klockan:
04:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:47
Skymning: 15:04
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 9s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:31
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 05:44

 

Jag har en gammal skärm efter Erik så att jag slipper stå på en stol för att kolla dotorn ovanpå hyllan.

Att den har svarta pixlar spelar liksom ingen roll där den sitter och visar vädret, för det mesta är den ju svart och släckt.


Så här ser det ut i trädgården.

 


Godmorgon.



Av Jan Sandström - 23 december 2015 05:24

23:e December


Bara 5 cm snö idag.

Det är nollgradigt nu.

Frugan ville att jag skulle juldekorera huset i morse.

Är hon knäpp eller?

Varför sa hon inte det för en månad sen?

Hon säger att hon gjorde det, men jag tror ta mig fan att hon ljuger.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards