jans

Alla inlägg den 13 december 2015

Av Jan Sandström - 13 december 2015 18:59

Jag har fixat i ordning en webbsida.

Rengjort bakom kylskåpet.

Slängt ut två glasslådor med begagnad kattsand.

Rengjort katternas vattenfontän,

Läst i boken.

Druckit kaffe ett antal gånger.

Skrivit ut 34 julkort, fram och baksida och en och en i taget.

Letat ett örhänge, hittade inte det.

Blandat en hink med kattmat.

Surfat på nätet.


Med andra ord har jag egentligen inte gjort så mycket.

Men nu ska jag hämta boken och sätta mig i rummet en stund tills Inger kommer hem då vi kanske ser någon film.

Det är kallt ute så Gunnar har bara gåt ut och kommit in igen efter 5 minuter, just nu har vi -12,3° men inne är det varmt och skönt.

Saknar bara en sprakande brasa i kaminen, saknar även kamin här hemma.

Av Jan Sandström - 13 december 2015 15:39

Stötte på en insändare på Facebook av Rickard Söderberg.

Den är bara så helt otrolig.

 

Hoppas den går att läsa.

Av Jan Sandström - 13 december 2015 10:00

Så att man förstår.

Julevangeliet på Bondska. För de som inte kan närvara får denna video duga. God Jul!

Från Svansele Vildmarkscenter.

Av Jan Sandström - 13 december 2015 08:42

Nu tror jag det ska fungera med båda sidorna.

 

Jaja jag vet att det är omodern kodning men det fungerar för mig och jag kodar ju direkt i html för att hålla storleken nere.

 


Det kanske är en nyhet för några med den nedre sidan men de flesta känner nog till den och klickar du på bilderna kommer du till sidorna.


Men nu blir det förmiddagskaffe.

Av Jan Sandström - 13 december 2015 07:58

Söndag den 13/12 Lucia

Bilder från Örgryte nya kyrka i Göteborg där det sänds ifrån på SVT 1.

   

 

Snygg ögonskugga och eyeliner har han men han borde raka sig bättre   

 


Skönt att slippa ut med ungarna för att hinna med Lucia 1 på en skola och Lucia 2 på någon annan skola eller kyrka.


Igår lagade jag Eriks moppe och det tror jag han blev glöd över då han jobbat hela natten och steg upp sent.

   

Sedan satte jag mig i rummet och läste boken.

Lite TV och datorpyssel innan jag gick isäng med ljudboken men sonmnade ifrån den och ½12 släckte jag.


Fick en kelen Gunnar mellan mina ben och sov gott ända till 4 då han ville ut igen.

Då kunde jag inte somna om och jag hade ju sovit några timmar.


Steg upp kring 5-tiden och satte mig vid datorn efter att ha gett kisse mat.

Inger steg upp och jag åt frukost med henne fast det luktar skit i köket.

Jag tror med ganska stor säkerhet att jag lokalicerat stället, bakom kylskåpet.

Det hamnar skräp och annat i skålen ovanpå kompressorn och det surnar.

Vi hade det för ett antal år sedan och det är nog samma sak nu.

Det är ju avfrostningsvattnet som ska rinna ned i skålen och sedan avdunsta och rengör man inte regelbundet blir det bara tjockare och tjockare gegga där och till slut börjar det leva.

Nu har Tristan varit och snott runt mig här på skrivbordet men då jag inte kliade han tillräckligt gick han iväg och nu leker han med en mus på rumsgolvet, eller om det är Mirabell, ett rackarns liv är det där, ha det är nog båda för nu fräser hon som en skallerorm.

Fast jag tycker att de leker mer jämlikt nu för rätt vad det är är det hon som jagar han och så vänder det helt plötsligt.

Det är bra att de roar sig och får motion.

Gunnar han gick ut igen efter att ha varit ute tidigare på morgonen.

Killar skönt i pälsen säger han när det är kallt ute.


Just nu har vi -8,4° och, det är mörkt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-13 08:15:05

Temperatur: -7,8 °C
Lufttryck: 993,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -7,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 17,4 mm
Året: 658,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,8 °C
Klockan:
00:08
Temp - Max:
-1,6 °C
Klockan:
15:51
Temp - Min:
-7,8 °C
Klockan:
07:45
Temp - Min:
-6,7 °C
Klockan:
08:27
Lufttryck - Max:
993,8 hPa
Klockan:
07:54
Lufttryck - Max:
990,1 hPa
Klockan:
23:42
Lufttryck - Min:
989,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
976,4 hPa
Klockan:
07:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:04
Sol upp: 09:19
Sol ned: 13:47
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:58 tim:min
Dag längd: 04:28 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 32s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:06
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 16:38

Antingen har vindmätaren frusit eller så är det bara helt vindstilla.

Diagrammet visar bara ett rakt streck, den har dött alltså.

Men den brukar frysa vintertid.

Så här ser det ut men då det är mörkt ute och kameran står inne blänker det ganska mycket i fönstret.

 


Nu ska jag fortsätta med att bygga om en webbsida.

Jag har ju två st och nu håller jag på att göra dem likvärdiga, alltså de ska se ut ungefär likadant fast ha olika innehåll.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards