jans

Alla inlägg den 25 december 2015

Av Jan Sandström - 25 december 2015 19:34

Tydligen finns det såpbubblor till katterna.

Ja inte så att de ska blåsa själva utan de kan jaga bubblorna och det gjorde Tristan och Mirabell.

 

Men det var svårt att både hinna blåsa och fota men några bilder fick jag.

 

Av Jan Sandström - 25 december 2015 19:05

Efter en hektisk dag där det på förmiddagen var fullt med folk här hemma, säkert 20 pers kom och fikade julottekaffe men antalet var inget problem, det var ljudet alla alstrade som fick det att gå ruint i huvudet.

Och efter en morgon med ledvärk av sjunde graden (av fem) var det småjobbigt, men kul. Kul att få träffa släkt och vänner och jag fick mig en julkärve också som nu sitter i granen där ute.


Jag hann sova lite på soffan när de flesta gett dig av och sedan åkte Tomas och Sara till stugan, resan gick bra men det var lite småhalkigt efter vägen.


Sedan har vi, jag och Inger samt katterna suttit och sett film, Ett päron firar jul men kisse tyckte inte om när filmkatten brann upp under fåtöljen.


Nu lite data innan det kanske blir mer på TV eller vad man ska hitta på,   är väl inte att tänka på antar jag.


Det sägs vara oväder på gång i media, http://www.folkbladet.nu/1547727/ovadret-staffan-till-vasterbotten

Men vi får fäl se om det blir något till slut här vid kusten.

Det har blivit lite kallare igen och nu har jag +0,2° utanför fönstret.

Väderstationen visar Aktuella värden:
2015-12-25 19:15:05

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 967,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från SW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -0,9 °C
Inne hos oss. Temp: 23,7 °C Fukt: 38 %

och det har regnat 3 mm idag.

Så halt lär det bli när det fryser på ordentligt.

Två bilder på mitt sällskap tidigare innan filmen började.

   

OBS, flaska är oöppnad.

Av Jan Sandström - 25 december 2015 08:40

25:e December


God jul.

50 cm till av den jävla skitsnön.

Blev insnöad.

Tanken på att skotta gör att mitt blod börjar koka.

Gud vad jag hatar snön! Snöplogsföraren kom förbi och frågade om en donation.

Jag slog honom i huvudet med snöskyffeln.

Av Jan Sandström - 25 december 2015 08:15

Fredag den 25/12


Igår var det julafton med allt vad den innebär.

Jag fick umgås med familjen och hade kul, men jag var trött efter en natt med dålig sömn.

Steg upp tidigt och duschade men i år ringde inte telefonen, fast man kanske måste bada för att den ska ringa.

Sedan lade jag nytt lack på mina naglar så de blev julfina.

 

Sedan åkte vi till Erik som bjöd på julfika, därefter hit hem igen, Inger jobbade hela dagen men slutade klockan 4 efter kalle.

Det slutade med att alla satt eller stod inne och såg på TV.


Jag hämtade Inger och vi åt mat, sedan kopplade vi upp oss mot Kanada och Maria under kvällen då vi hade utdelning, lämnade över klapparna till lille Emil som jag tror fick 97% av alla.

 

Det fungerade fint och det var som att hon satt med oss i rummet.


Men även Tristan fick av Maria.

Hon gav en SuperCat-dräkt till Tristan men han fick även en Jedai-klädsel men den fick Mirabell ha på sig en stund.

 

Jag trodde de skulle protestera men de verkade nästan tycka om att ha det på sig.


Emil tror jag var trött när de till slut åkte hem.

 


Jag var trött och gick isäng och lyssnade på ljudboken, somnade men vaknade efter en stund av att hela kroppen värkte och det var tji att komma till ro för att sova.

Vädret svängde under kvällen från kallt till +5° och det regnade.


Men till slut måste jag ha somnat och kisse låg inne.

Tristan som först låg hos mig bytte till Ingers säng och Gunnar låg då mellan mina ben.


Klockan 6 startade klockradion och frågan var om jag skulle åka till julottan i Tavelsjö kyrka.

Fortfarande fem grader varmt och det regnade, säkert dåligt väglag men det var ledvärken och begynnande flunsa som gjorde att jag kröp ned i sängen igen.

Inger däremot tog bilen och åkte iväg, hoppas bara att det inte är blankis på vägarna men det är nog värst här hos oss.

 

Så här såg det ut inatt.


Straxt före klockan 7 steg jag upp och gjorde tre havrekex med julskinka på, kaffe och ett glas juice som jag intog i rummet framför julottan på TV.

Men den var inte bra, kaffet smakade inte, senapen smakade illa i halsen och juicen sved.


Nu kom Inger hem och säger att det bara är våran väg som är halkig.

Jag har varit ut och grusat på ordentligt och försökte tända två machaller men de blåste bara ut.

Idag och i år ska vi ha julottekaffe här hos oss men det kommer nog inte allt för många. Hoppas jag.


Nu är det dags att bistå Inger en aning men det mesta är i ordning.

Senare idag ska Tomas och Sara åka till stugan men först efter att vi ätit riktiga julmaten.

Kanske får jag tid att se någon film på TV, känner mig inte på allt för hurtigt humör och ork.

Är faktiskt inte pigg alls för någonting alls.


Just nu har jag +4,6° utanför fönstret.

En blöt Gunnar kom in, hälsade på Mirabell och Tristan, åt mat och sedan ut igen.

Det regnar och blåser men det kanske du redan listat ut.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-25 08:30:05

Temperatur: 5,4 °C
Lufttryck: 969,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 6,8 m/s från SSW,
i byarna 10,2 m/s
Kyleffekt: 1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 2,4 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 37,8 mm
Året: 678,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
08:18
Temp - Max:
5,2 °C
Klockan:
22:07
Temp - Min:
4,8 °C
Klockan:
00:48
Temp - Min:
-7,3 °C
Klockan:
07:07
Lufttryck - Max:
980,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
989,3 hPa
Klockan:
10:29
Lufttryck - Min:
969,5 hPa
Klockan:
08:26
Lufttryck - Min:
980,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:30
Sol ned: 13:48
Skymning: 15:05
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 43s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:05
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 08:08

Som vanligt mörkt ute men jag ska försöka ta en bild senare idag.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards