jans

Alla inlägg den 21 december 2015

Av Jan Sandström - 21 december 2015 09:43

Glömde lägga in den igår.

 

20:e December

Elektriciteten är tillbaka igen, men det kom 35 cm till av den där skiten i natt.
Mer snöskottning. Det tog hela dagen. Snöplogen kom två gånger.
Försökte hitta en grannunge som kunde skotta, men dom var upptagna med att spela hockey sa dom. Jag tror dom ljuger.
Ringde till den enda järnaffären i trakten för att fråga efter en snöslunga, men dom var slut. Dom får kanske hem fler i mars.
Jag tror dom ljuger. Bob säger att jag måste skotta annars kommer kommunen att göra det och sedan skicka mig en räkning för jobbet. Jag tror han ljuger.
Av Jan Sandström - 21 december 2015 09:39

SVT 1, 15:00--16:25 Soldat Bom (1948)

 

Handling:
Den plikttrogne stinsen på Trämåla station, Fabian Bom, lyckas få tillstånd att göra sin militärtjänst trots att han tidigare blivit frikallad på grund av hjärtfel. Anledningen till att han nu vill rycka in är att Gabriella, Boms bästa vän major Killmans brorsdotter, skall tjänstgöra som frivillig sjuksköterska på traktens förläggning. Bom är upp över öronen förälskad i henne men Gabriella är förälskad i löjtnant Forsberg som uppvaktar henne. Strax innan Bom skall lämna sin station för militär...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 21 december 2015 06:36

Måndag den 21/12


Igår sov jag länge, sedan droppade ungar in här hela tiden.


Erik hade lånat en bil han funderade på att köpa och ville att jag skulle kolla på den.

Så vi tog en tur upp till Kvantum där jag fick köpa tonfisk till Mirabell, sedan körde vi en liten sväng och bilen gick fint.

Bara skaller från framvagnen men det är nog en gummibussning för den är ju 15 år och har gått över 25000 mil så man kan inte begära att den ska vara som ny.

Men den ser inte gammal ut så det slutade att han gör affär och blir bilägare.

 

Sedan hade alla hemmavarande barn samlats här hemma och bakade, fikade och myste.

 

"Barnvakter" var det inga problem med.


Men det blev lungt och tyst när alla åkt iväg, Erik körde Inger till jobbet fram och åter och jag satte mig med boken en stund och sedan såg jag film. MiB III fast jag satt inte och såg så koncentrerat.

Jo jag såg ju film på eftermiddan också, någon kommedi där de lhade hyrt en husbil och det bara jäklades för dem.


Somnade gott efter en stund med ljudboken, jag fick till den som trilskades och hade filerna i fel ordning.

Det gick ganska lätt att ordna, samtidigt som jag såg MiB. (Men in Black)

Men vaknade vid tretiden, oväder ute och grusbilen körde förbi två gånger. Sedan fick jag griller i huvudet och kunde inte somna om.

Så när Inger steg upp ½6 gjorde jag också det.


Frukosten är avklarad och senare ska jag ut och handla lite samt några andra ärenden.

Senare idag ska Erik komma förbi och vi ska hämta hem hans moppe så den kan lagas.


Vädret just nu är väl fortfarande regn, det har då regnat ordentligt inatt.

Temperaturen är som den ska vara före jul +2,8° utanför fönstret men det har varit ett par grader varmare

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-21 07:00:05

Temperatur: 3,6 °C
Lufttryck: 970,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från SW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 0,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 5,1 mm
Gårdagen: 3,0 mm
Månaden: 33,6 mm
Året: 674,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
03:47
Temp - Max:
4,5 °C
Klockan:
01:11
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
00:54
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
06:36
Lufttryck - Max:
970,9 hPa
Klockan:
06:44
Lufttryck - Max:
979,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
967,6 hPa
Klockan:
02:05
Lufttryck - Min:
968,5 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:11
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:03
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:40
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 02:46

Så snön är det inte mycket kvar av men det är mörkt ute så det blir ingen bild nu.

Nu ska jag ut och sprida grus på biluppfarten och stoppa in motorvärmaren.


Godmorgon


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards