jans

Alla inlägg den 11 december 2015

Av Jan Sandström - 11 december 2015 22:19

Vi hittade julklappapapper på rumsgolvet och tänkte att de rivit av någon bit från något paket.

Det var papper som kom från Kanada, alltså Marias paket till någon.


Sedan såg jag nu att visst var det två små paket som Mona skulle hämta, det låg bara ett litet och ett stort på hallbyrån.

Efter lite letande hittade vi något vi inte kände igen.

 

Alltså har troligen Tristan öppnat ett paket i förväg, men är man bara 1½ år så vet man ju hur de är, de små barnen för jag tror inte Mirabell gjort det.


Vi får slå in musen igen, eller vad det nu är för leksak Trassel ska få.

Av Jan Sandström - 11 december 2015 19:44

Det är nackdelen med att mata fåglarna.

Det låg en liten talgoxe utanför altandörren, död och stelfrusen så förmodligen har den krockat med glasrutorna.

Men det har inte varit många sådana i höst och det känns skönt.



Vad ska vi se på TV i kväll, såg att Pang i bygget sänds på Sjuan klockan åtta och tre avsnitt på raken fram till 22:00

Eller så blir det något annat.


Då är det värre för tjejen på TV nu, hon är jätteledsen för att hon inte fick en riktig enhörning.

Av Jan Sandström - 11 december 2015 18:18

Erik kom förbi fram och åter men hade inte tid att greja med moppen, lika bra det för jag var inte på humör att hålla på att svetsa.


Tog mig tid så att jag har suttit i soffan och läst i boken, naturligtvis nickade jag till men fick en gosig Gunnar i mitt knä.

Sedan blev det Badhotellet på TV4 och i reklampausarna blev det mobilsurf och Facebook.

Inger kom hem och Mirabell har lagt en hårboll så hon är också nöjd nu när hon ligger här i fönstret.

 

Snart blir det middag och det är -4,8° utanför fönstret.


Av Jan Sandström - 11 december 2015 12:31

 Jag fastnade i digital-TV men va 17 ska man ha egentligen.


Kollade det här en gång tidigare men då blev jag inte klok på alla val och inte bättre nu, bara dyrare verkar det som.

Nu har vi kanalerna 1 till 12 och så några till enligt Bostadens utbud.

 

Ska vi ha alla kanalerna digitalt blir det.


Det är Sappa vi kan ha i nätet  och först måste man ha som är kanalerna vi redan har digitalt

För att få de andra som är analoga måste jag välja men då kan jag välja till två extra kanaler.

Och så behöver jag en digitalbox för jag vill ha inspelning från alla kanaler, dock inte samtidigt men det finns en som kan spela in två kanaler på en gång.

 

Och en beställning skulle se ut så här.

 

Jag kryssade i en hårddisk men den kan man säkert köpa billigare på annat ställe OM det inte fungerar att spela in via nätverket.

Det skulle jag föredra.


Fast det är så rörigt och det blir säkert bara problem ändå så liksom tidigare lägger jag allt på hyllan igen.

Eller slänger filerna i paperskorgen.


Tänk att tekniken sprungit ifrån mig som sysslat med TV hela livet, men det är kanske därför jag har problem, tänker för mycket.


Jag gör lite lunch och sätter mig i soffan med boken och katterna.

 

Av Jan Sandström - 11 december 2015 09:45

Fredag den 11/12


Igår var en lugn skön dag, såg TV, jobbade med datorn, läste en stund.

Inger var hemma och bakade hela dagen tror jag men på kvällen satte vi oss och såg film, Engelsk deckare.

Men så ringde Erik, moppen hade gått sönder igen och han stod nere vid hamnmagasinet.

Kicken hade lossnat och den ville inte starta med elstarten och batteriet höll på att bli dåligt.

Så jag tog min hjälpstartare och åkte ned. Efter många långa försök gick den igång så han kunde köra hem till oss i regnet för det regnade ganska ordentligt.

Jag körde efter och såg att baklyset hade slocknat så det får vi fixa senare idag när Erik kommer hem med bilen som han fick låna hem.


Jag sov ganska gott efter en stund med ljudboken, vid 03:00 ville Gunnar gå ut och han var ute till ½5 då han kom in i tre minuter och ville ut igen.

Sedan kom han in igen nu på morgonsidan och ligger på sängen och sover tungt.

Jag steg upp vid åtta men har ont i kroppen, antingen oväder på gång igen eller så har jag bara legat konstigt. Men jag tror på det första för jag har ordentligt ont i fingrarna, det är lite småjobbigt att skriva och jag skriver ofta fel som jag får backa och rätta till.

Tror det blir boken i soffan senare idag.

Tristan sitter här hos mig och kikar på fåglarna där ute, måste fylla på jordnötter igen ser jag.

Paketet till Maria är i Richmond, British Columbia, Kanada, ligger lite söder om Vancouver så nu är det snart framme hos henne.


Det verkar änså bli en fin dag för homlen är blå och solen börjar lysa på björktopparna.

Vindstilla för vimpeln hänger rakt ned och det är -3,1° utanför fönstret.

Det kan alltså vara ganska halt ute på vägarna.

VäderstationenVädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-11 09:45:05

Temperatur: -2,2 °C
Lufttryck: 980,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,3 mm
Månaden: 17,4 mm
Året: 658,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,6 °C
Klockan:
00:33
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
10:47
Temp - Min:
-2,3 °C
Klockan:
09:34
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
03:17
Lufttryck - Max:
981,1 hPa
Klockan:
08:26
Lufttryck - Max:
990,6 hPa
Klockan:
00:37
Lufttryck - Min:
977,8 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
976,9 hPa
Klockan:
21:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:01
Sol upp: 09:15
Sol ned: 13:49
Skymning: 15:03
Dagsljus: 07:02 tim:min
Dag längd: 04:34 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 0s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:21
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 14:44

och duvorna sitter på altanräcket och vill ha jordnötterna.

 


Jag ska gå ut och fylla på glasslådan så småfåglarna kan hämta dem.

Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards