jans

Alla inlägg den 1 december 2015

Av Jan Sandström - 1 december 2015 10:20

SVT 1, 14:45--16:30 Får jag låna din fru? (1959)

Det verkar vara en trevlig film att försjunka sig i.

 

 

Handling:
Bertil Lund är en lojal, flitig och effektiv medarbetare i grossistfirman Allt för baby. Hans chef, direktör Fredrik Fredriksson, funderar på att utnämna honom till vice direktör -- men tvekar. Bertil är nämligen ogift, ett allvarligt handikapp i babybranschen. På den punkten har hans konkurrent om avancemanget, försäljare Kurre Bergman, helt andra meriter. Kurre är inte bara gift utan också far till elva barn. Bertils vänner Thorbjörn och Ulla Ejners föreslår Bertil att han ska låtsas vara gi...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 1 december 2015 09:48

Tisdag den 1/12


Ja så var det en ny månad igen, och idag är det brandvarnarens dag.

Är det bara jag som tycker tiden rusar iväg, snart är det en ny månad varje vecka tror jag?

Är det bara jag som tycker det är fjaskerier med de speciella dagarna varje dag, då menar jag typ brandvarnaren, bullen eller vad det kan vara. Det räcker med mors dag och fars dag, när är förresten farfars dag?


Så igår var det sista november, då läste jag av mätarna och det går åt mindre vatten i huset nu än när vi hade ungarna hemma.

Eljest gjorde jag inget speciellt igår och det är skönt, men fick upp belysningen i granen, bytte till min ängel här i kontoret och den får lysa till någon gång i januari.

  

Fint väder idag.


Gjorde klart tavlan med Emil.

 


Nu ska jag se om jag har bilder på Tomas och Saras vigsel och bröllop och göra i ordning en sådan tavla.
  

Jag såg filmen igår, riktigt trevlig film och dagens film är nog lika trevlig.


Gick isäng och somnade med Gunnar mellan benen och Inger kröp ned utmed oss.

Vaknade 02:10 av en fruktansvärd värk i knäna, trodde någon dragit av benen, kunde inte röra mig men var ju ändå tvungen att ändra ställning där jag låg på rygg och sidan samtidigt med benen krokigt åt alla håll.

Tänkte hitta en bild på någon tokig ställning av en bunden person som kunde beskriva hur det nästan kändes, men hittade ingen lämplig

Men till slut kom jag upp i halvsittande så att jag kunde smörja knäna med voltaren och massera in den men då låg Inger och ryckte i täcket så att det blev kladdigt.

Efter en stunds kämpande fick jag över ena benet till det andra utan att störa Gunnar och Inger allt för mycket så jag fick ligga på sidan, hela jag och jag somnade faktiskt om när värken började bedarra.

Tur vi inte ägnar oss åt bondage i extrema ställningar för det skulle jag inte klara av idag eller natt.   

Fast egentligen är det synd för hade värken berott på sådant kunde jag ha förstående för den.


Jag somnade tydligen om och vaknade senare av att Gunnar ville komma in.

Medicinen (klockan) 6 och vi steg upp åtta.

Kisse har rusat omkring här inne, jag har duschat och snart ska vi ut och handla, Inger vill ha mig med.


Eljest blir det väl plock och pyssel här hemma och filmen i eftermiddag.


Det är då en skapligt fin dag idag, solen skiner just nu på träden och taken för den står lågt över horisonten.

-1,7° utanför fönstret och en nordlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-01 10:15:06

Temperatur: -0,3 °C
Lufttryck: 969,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från NNW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 641,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,3 °C
Klockan:
10:12
Temp - Max:
4,3 °C
Klockan:
01:18
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
04:15
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
969,5 hPa
Klockan:
10:09
Lufttryck - Max:
964,1 hPa
Klockan:
10:28
Lufttryck - Min:
963,2 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
961,1 hPa
Klockan:
01:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:43
Sol upp: 08:52
Sol ned: 14:03
Skymning: 15:12
Dagsljus: 07:29 tim:min
Dag längd: 05:11 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 47s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:11
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 11:56

och så här ser det ut genom webbkameran.

Nu ropade Inger och undrade om jag ville ha en kopp kaffe, naturligtvis vill jag det.

 


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards