jans

Alla inlägg under december 2015

Av Jan Sandström - 16 december 2015 11:19

Jag löste problemet själv.

På vinst eller förlust började jag klicka runt och till slut fick jag till det.

Fick dessutom bort reklamen högst upp.


Och nu har jag satt in nya batterier i musen   och gjort mig kaffe.

Av Jan Sandström - 16 december 2015 10:41

Sicket jävla skit.

Startade uTorrent och av misstag klickades det i den där jäkla övre reklamrutan för uppdatering till Pro.

Muspekaren eller musen laggade och hängde inte med när jag höll på.

Nu har jag bara den här skärmen och får inte bort den.

 

Hur gör jag för att ta bort den här skärmen eller måste jag avinstallera skiten.

uTorrent har verkligen blivit dåligt jämfört med tidigare.

Av Jan Sandström - 16 december 2015 09:41

SVT 1,  14:25--16:10 Angel on My Shoulder (1946), En ängel vid min skuldra.

En ängel vid min skuldra (1946) Poster  



http://tvprogram.nu

Amerikansk långfilm från 1946. En mördad gangster sluter ett förbund med djävulen som vill att mannen ska återvända till jorden och ta en respekterad domares kropp i besittning. Regi: Archie Mayo. I rollerna: Claude Rains, Anne Baxter, Paul Muni, Onslow Stevens, George Cleveland, m.fl

 

 

Och naturligtvis Badhotellet klockan 16:50 på TV 4

 

Av Jan Sandström - 16 december 2015 09:39

16:e December


Snöstorm i morse.

Föll omkull på isen på uppfarten när jag saltade.

Ont som fan.

Frugan skrattade i en timme, vilket jag tycker var väldigt elakt.

Av Jan Sandström - 16 december 2015 09:13

Onsdag den 16/12


Det går sakta men säkert mot jul antingen vi vill eller inte så knagglar tiden på i samma takt.

Som den här maskinen ungefär.

Det är alltså inget som kan stoppa den, nästan i alla fall.


Men igår gick det lugnt tillväga här hemma.

Inger var ledig men stod och bakade hela dagen.

Jag satt här då jag inte såg på TV i rummet eller satt och läste. Baka är liksom inte något kul så det överlåter jag gärna till Inger.


Gick isäng och sov sedan riktigt gott och länge.

Gunnar störde mig inte så mycket inatt men vid 6-tiden vaknade jag av hiskelig värk i händerna, tog min morgonmedicin och smorde med Voltaren så det blev lite bättre men katterna Tristan och Mirabell tyckte det var dags att jag steg upp.

Men jag lyckades ligga till 7 eller straxt efter.


Steg upp och gjorde morgonsysslorna med visst besvär.

Såg Gunnar ute på altanen före nio och han ville in då jag öppnade altandörren.

Sedan vet jag inte vad som hände, ett rackarns liv inne i rummet som om det var jordbävning.

Såg Gunnar och Mirabell inne i ett hörn och jag vet faktiskt inte om de lekte eller bråkade men jag klappade mina ömma händer och då slutade de.

Mirabell kom till mig och Gunnar kröp in under soffan, men sedan viftade hon på svansen och gick tillbakt mot Gunnnar så jag tror de mest lekte med någonting. En mus kanske.


Idag har jag inga plander, inget jag tänkt göra mer än ta det lugnt.


Jag vet inte vad som hände med vädret i morse men det blev varmt ute en stund. +2,8° klockan 06:20 men nu har det blivit kallare igen.

Kan det möjligen ha varit det jag kände av i kroppen med värken, jag brukar ju känna av väderomslag men det är före och inte just då det sker sådär.

Fördelen var att vindmätaren tinade upp och blåser det bara och den snurrar så kanske den inte fryser fast igen.


Just nu har jag -0,6° utanför fönstret och det ser mulet ut men svårt att se ibland i gryningen.

Ser då ingen sol på björktopparna. Vimpeln fladdrar inte mycket heller utan hänger mest rakt ned.


Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-16 09:30:06

Temperatur: 0,5 °C
Lufttryck: 1000,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från NW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 17,7 mm
Året: 658,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,8 °C
Klockan:
06:20
Temp - Max:
-2,9 °C
Klockan:
19:35
Temp - Min:
-6,1 °C
Klockan:
01:17
Temp - Min:
-15,2 °C
Klockan:
00:48
Lufttryck - Max:
1002,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1004,0 hPa
Klockan:
16:10
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
05:13
Lufttryck - Min:
998,7 hPa
Klockan:
05:31


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:07
Sol upp: 09:23
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:55 tim:min
Dag längd: 04:22 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 48s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:25
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 20:45

Så här ser det ut.

 

Det är ett sånt där blått sken idag och nu längtar jag efter att ha fått krypa ned i en varm skön badtunna.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 15 december 2015 11:44

15:e December


50 cm till. Sålde min van och köpte en fyrhjulsdriven bil i stället.

Köpte vinterdäck till frugans bil och två extra snöskyfflar.


Frugan vill skaffa en vedspis utifall elektriciteten skulle sluta fungera.

Jag tycker det är löjligt.

Vi bor ju faktiskt inte i Alaska.

Av Jan Sandström - 15 december 2015 11:09

SVT 1, 14:25--16:10 Käre John (1964)

Och ni missar väl inte Badhotellet som sänds 16.50 på TV 4.

 

 

Handling:
John Berndtsson, skeppare på Öresundsskutan "Elsa av Bleket" har funnit sin kvinna. Under en kärleksnatt går de igenom de händelser som fört dem samman. Bittra erfarenheter och missförstånd på bägge håll var nära att omintetgöra deras förening. John och hans unga besättning har gått in med skutan till Flintehamn på västkusten en lördag och skall ligga kvar över helgen. På den lilla ortens kafé blir John serverad av Anita som genast väcker hans intresse. Han föreslår ett restaurangbesök. Hon säge...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 15 december 2015 10:33

Tisdag den 15/12


Igår gjorde jag inte så mycket och det hände inte mycket.

Vi fick besök av Peter, Anna och Emil. Jag såg film och sov en stund.


Det var kallt inatt så Gunnar har sovit inne och jag har sovit skapligt gott och länge. Temp - Min: -15,2 °C Klockan: 00:48


Steg som vanligt upp vid åtta, frukost och skrev ut fler julkort.


Jag har kommit på en julrolett, vi har 36 julkort men endast 35 frimärken så då lägger man alla med bilden upp på ett bord och blandar om.

Drar sedan ett kort och den personen får inget julkort.

Så nu vet du varför just du inte fick något från oss men vi tänkte skicka, bara oturen att vinna dragningen.


Katterna håller på, rättelse Tristan håller på här inne för de andra två ligger och sover eller försöker sova.

Några morgonbilder på dem.

             

Tur att han inge gick ända fram till Gunnar för man väcker inte den björn som sover.


Det var kallt inatt men nu är det lite varmare så marken blev frostvit.

Just nu  -8,8°, klar himmel och vimpeln har också frusit fast eller så är det vindstilla.

 

Inger åkte och handlade mat men jag ides inte följa med och så blir det billigare om jag håller mig hemma.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-15 10:45:05

Temperatur: -6,8 °C
Lufttryck: 1002,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -6,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 17,4 mm
Året: 658,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,7 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
-4,7 °C
Klockan:
12:14
Temp - Min:
-15,2 °C
Klockan:
00:48
Temp - Min:
-14,5 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1003,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1004,9 hPa
Klockan:
19:22
Lufttryck - Min:
998,7 hPa
Klockan:
05:31
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
00:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:06
Sol upp: 09:22
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:56 tim:min
Dag längd: 04:24 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 2s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:06
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 19:18

och en trädgårdsbild.

 

Solen börjar lysa på björkarna och Tristan kom in till mig där han ligger i fönstret och spanar in fåglarna där ute.

 

Maria fick sitt paket med våra julklappar igår, det kan ni läsa om på deras blogg.

The Canadian Adventures

Three Swedes Adrift

Den får ni döpa om när nu Aline lämnar er och åker hem.


Nä kaffe och kanske har inte Inger lagt undan alla kakorna hon bakade igår.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards