jans

Alla inlägg den 11 augusti 2014

Av Jan Sandström - 11 augusti 2014 17:20

Kaninen och fåglarna har fått vara ute hela dagen men nu är de inne igen.

Tror de blev lika glada att få komma in som när de kom ut, hur man nu kan bedömma att de blir glada.

Fåglarna går det på för de börjar sjunga och kvittra men kaninen, jo han lufter villigt huvudet så att jag får ta på halsbandet.

Vill han inte ut så kryper han bara ihop och gör sig liten om jag överhuvudtaget får tag på han, ibland kryper han bara in i buren och ligger längst in i huset sitt.

 

Tror det är Nisse, Hugo och Pelle från vänster men lite svårt att bedömma från bilderna.

     

Kanske var det sista gången ute tillsammans eller så blir det några gånger till.


Bosse blev det inga bilder på. Har en videosnutt från idag där han syns skutta lär borta utmed parasollstången.

Han syns inte mycket men lite vitt som rör på sig   


 

Och Maria håller på att plocka ihop det hon ska ta med sig imorgon.

Av Jan Sandström - 11 augusti 2014 14:40

Kan man bli kattallergisk när man är 60 år.

Märker att jag är snuvig och andra symptom när jag är med katt och kanin.

Har märkt länge att det varit lite besvärligt att vara nere och sköta om husdjuren och kanske har jag blivit känsligare mot dem.


Men Bosse måste vi hitta ett nytt hem åt hur som helst då jag inte vill dra med honom fram och åter till stugan.

Tror det skulle bli jobbigt för han att hela tiden flytta fram och tillbaks.

Här nedan är en länk till annonsen vi har ute, en av dem.

https://citiboard.se/aldre-kelsjuk-kaninherre,1729917



Av Jan Sandström - 11 augusti 2014 10:43

SVT 1, 14:05--15:35 Banketten (1948)

 

Handling:
Bankir Jacob Cotten skall snart med en bankett fira sin 60-årsdag. En kort tid dessförinnan meddelar honom hans yngste son Ivar att han inte vill ta över förvaltningen av familjeförmögenheten, eftersom han blivit övertygad kommunist. Han vill flytta hemifrån och klara sina studier ensam. Fadern får ett hårt slag men respekterar Ivars idealitet. En kväll när Ivar är på väg hem från ett möte tillsammans med sin kamrat Rex Lundgren, medicine studerande, får de se hur Ivars syster Vica tillsammans...Mer
 
Det här tycker jag lät intressant:
Vicas man Hugo, till vilken Vica är bunden i ett sadomasochistiskt förhållande med stark erotisk färgning, överraskar dem och spelar ut den unge, idealistiske Rex, som går sin väg när han ser att Vica inte har tillräcklig styrka att bryta upp från Hugo.
Det står i handlingstexten men hur avancerat kan det vara i en film från 1948   
 

 

 

 

Av Jan Sandström - 11 augusti 2014 10:19

Måndag den 11/8


Igår blev det efter regn här i stan en tur på MC till Skellefteå där vi åt räkmackor på Café Kajutan.

Efter det skulle vi lyssna på Alf Staflund som skulle kåsera men han var sjuk så det blev inget av det.

Då åkte vi och tittade om syskonbarn Monica och Morgan var hemma, det var de inte.

Då åkte vi och tittade om dagbarnet Camilla och Krister var hemma, det var de inte.

Så då åkte vi hemåt och stannade vid Marsjöns rastplats där jag kokade te och kaffe med korsord till innan vi åkte hem.


Maria åkte och hämtade Erik som varit i Jämtland.

Senare kom Anders förbi efter en tur till Jönköping med flyttlasset.

Han lämnada av pirran och några spännband, Mirabell kommer han och hämtar idag.


Sov sisådär med konstiga drömmar där jag gått omkring i en skola med trappor upp och ned och som var trasiga här och där och jag hade mer och mer besvär att gå i dem.

Vaknade med skärande värk i höger knä.


Idag hoppas jag på lugn och ro med mina husdjur ute på altan.


Fåglarna är redan ute och kanske blir det sista gången tillsammans här på altan.

Tror inte Hugo misstycker för jag har märkt att de andra kan vara lite elaka ibland mot han.

Jag börjar se fram emot att de ska få flytta till nya fina hem där Nisse och Pelle får flera parakiter och undulater i flocken.


Bosse har jag inte hittat något hem åt men det kanske kommer eller så får han följa med oss och katten när vi åker mellan hem och stuga, kanske får vi göra i ordning en annan form av hage här i huset till han så vi kan renovera hallen och ev. hyra ut några rum.

Vi tar en dag i taget så vår vi se hur det blir.


Vädret idag är riktigt skönt med en temperatur på 23,7° i skuggan på altan.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-08-11 10:30:05

Temperatur: 25,1 °C
Lufttryck: 994,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från ESE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 25,1 °C
Inne hos oss. Temp: 23,6 °C Fukt: 61 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 16,2 mm
Året: 250,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
25,3 °C
Klockan:
10:23
Temp - Max:
24,2 °C
Klockan:
16:48
Temp - Min:
13,3 °C
Klockan:
04:36
Temp - Min:
10,8 °C
Klockan:
04:47
Lufttryck - Max:
997,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
999,7 hPa
Klockan:
00:30
Lufttryck - Min:
994,8 hPa
Klockan:
10:29
Lufttryck - Min:
996,7 hPa
Klockan:
12:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:10
Sol upp: 04:19
Sol ned: 21:07
Skymning: 22:15
Dagsljus: 19:05 tim:min
Dag längd: 16:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:40
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 05:29

och jag ska göra kaffe och gå ut till fåglarna.


Så här ser det ut i trädgården.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards