jans

Alla inlägg den 10 augusti 2014

Av Jan Sandström - 10 augusti 2014 21:23

Som vanligt har folk väldigt dålig respekt till trafikregler.

Vil med släpvang, Bil med stor båt på trailer, Bil med bil på släpen, gemensamt att de alla ligger på 90-100 km/h eller tidvis fortare.

Men de utländska tradarna ligger på runt 90-100 de också.


I Café Kajutan åt vi räkmackor men vi var inte de enda som gillade räkor.

Det fanns getingar där och griper man efter mycket misster man hela stycket.


Efter det åkte vi till två olika familjer men ingen var hemma.


Så vi åkte söderut igen och stannade vid Marskön som är en enligt mig fin rastplats.


Men det var skönt vi rastplatsen.

Inger fick sova eller åtminstone vila en stund.

 

Sjön låg blank men några svanar såg jag inte till.

 

Däremot kom två Polenregistrerade bilar, fullasstade med folk och grejor men även en fin voffsing.

 

som tyckte det var skönt med en paus i bilåkandet.


Vi hörde något som plaskade i vattnet och det var de här.

 


Nu är vi hemma och jag är slutkörd fast jag bara suttit och kört.

Hur mycket Inger sovit bakom mig vet jag inte men nog är det en del, jag har då varit nöjd med att fått lyssna på ljudboken ett tag.


Maria har varit hemma och bakat helt sagolika vaniljdrömmar, helt underbart perfekta så kanske skulle man ta en kaopp kaffe och en dröm till innan hon hinner hem efter att ha hämtat Erik på järnvägen.

Han har varit i Jämtland i sin utbildning och varit utomhus hela helgen.


Snart är det sängdags och jag säger redan nu godnatt.

Av Jan Sandström - 10 augusti 2014 18:54

Jag har trott att det var att köra MC som var jobbigt

Inte att sitta där bak och åka.

Nu blir det te och kaffe vid Marsjöns rastplats.

Av Jan Sandström - 10 augusti 2014 16:05

Alf var tydligen sjuk så framträdandet är inställt.
Synd men vi har i alla fall inte betalat något inträde.

Då ska vi strax åka vidare.

Av Jan Sandström - 10 augusti 2014 15:42

Vi åkte ändå till Skellefteå på MC.

Naturligtvis besöker man Stacggrönnan och åter räkmacka.

Maria får som vanligt stanna hemma med katterna och hämta bröder på järnvägsstationen.

Nu ska vi lyssna på Alf Staflund.

Av Jan Sandström - 10 augusti 2014 10:12

http://sandstrom.vasterslatt.se/monaskonst.html

 

Men nu lär det inte bli många fler då de flyttar om ett par dagar.

Av Jan Sandström - 10 augusti 2014 09:54

Är det bara jag som är dödligt trött på alla grilltips och repotage om grillning.

Alltid är det just den personen som har den bästa metoden, bästa maten och naturligtvis sin egen hemliga dressing som är sååååå fantastiskt god.

Tidningar och TV-program svämmar ju över av grilltips.


Vad är det för fel på tre kokta med bröd.

Ljust klibbigt/degigt bröd ska det vara inte det som är bakat på sågspån.


Sådeså.   



BTW så verkar det som om åskvädret ute till havs tog paus och sakta drar sig ästerut in mot Finland istället för upp till oss.

Så jag startade datorn igen.

Men har ändå tänkt gå ut och dricka tredje muggen kaffe och snyta näsan.

Av Jan Sandström - 10 augusti 2014 09:18

Söndag den 10/8


Ett åskväder är på väg upp mot Umeå så jag får se hur mycket jag hinner skriva.


Igår en dag som andra.

Följde med Maria och Mona till Tomas och Saras lägenhet där jag hjälåte dem borra och sätta upp ett par krokar.

Tomas och Sara kom fram och fick in möblemanget i deras lägenhet och Anders började köra hemmåt med lastbilen.


Inatt har jag sovit men som vanligt hade jag värk innan jag somnade riktigt.

Vaknade tidigt av att jag var snuvig.


Steg upp vid 7, Duschade och har ätit frukost två gånger, först inne och sedan ute på altan med Inger.

Det verkar som att jag ändå har backup på min NAS för den skickade ett mejl om en lyckad kopiering i natt.

Måste kolla vidare om det.

På södersidan där vi satt/sitter hör vi muller långt bort och här inne ser jag på datorn hur blixtarna drar sig längre och längre norrut mot Umeå.

Den är i höjd med Vasa nu, eller nordost om Vasa.


Vädret har jag nämnt men vi har hela 14,9° i skuggan, fast det är ingen sol utan helmulet och regnar.

Jäklar vad det verkar blixtra ute till havs enigt http://www.blitzortung.org/Webpages/index.php?lang=en&page_0=11

Väderstationens Aktuella värden:
2014-08-10 09:15:05

Temperatur: 15,5 °C
Lufttryck: 998,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från NE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 15,5 °C
Inne hos oss. Temp: 23,5 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,6 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 14,4 mm
Året: 248,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
08:39
Temp - Max:
27,2 °C
Klockan:
14:49
Temp - Min:
10,8 °C
Klockan:
04:47
Temp - Min:
13,5 °C
Klockan:
23:53
Lufttryck - Max:
999,7 hPa
Klockan:
00:30
Lufttryck - Max:
999,6 hPa
Klockan:
23:10
Lufttryck - Min:
997,5 hPa
Klockan:
06:53
Lufttryck - Min:
997,5 hPa
Klockan:
03:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:06
Sol upp: 04:16
Sol ned: 21:11
Skymning: 22:19
Dagsljus: 19:13 tim:min
Dag längd: 16:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:23
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 03:48

och trädgårdsbilden.

 


Nu ska jag väcka husdjuren, stänga maskinerna och gå ut till Inger med mer kaffe.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards