jans

Alla inlägg den 12 augusti 2014

Av Jan Sandström - 12 augusti 2014 22:03

En liten en innan jag går isäng.



Bettan hade shoppat och var fullastad med paket där hon stod i busskön. Till råga på allt hade hon en så snäv kjol att hon inte kunde kliva på bussen. Under stort besvär fick hon loss ena armen och lossade lite på dragkedjan på kjolen där bak. Det hjälpte inte. Hon drog ner den en bit till. När bussen kom lyfte en kille helt sonika upp Bettan på bussen. Ursinnig vände hon sig om.
- Vad menar ni med det? Jag har aldrig träffat er för, sa Bettan.
- Tja, jag tycker nog vi är ganska intima med tanke på att ni just dragit ner min gylf två gånger.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2014 21:31

Nu är det bestämt att på söndag förmiddag flyttar Nisse och Pelle till Flurkmark.

   

Så då blir Hugo ensam här hemma tills han flyttar upp till Åsa på Umedalen.

   

Det kommer att bli tomt här hemma.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2014 15:18

Om jag bortser från fåglar, kanin, katt och Inger.


Men VAD ska man göra med ett till tomt rum.

Jag vill köra in MC:n där, bara att lägga in ett tillfälligt skyddande golv ovanpå trägolvet, men det lär jag inte få göra.

   

Av Jan Sandström - 12 augusti 2014 14:44

Den har modifierats igen och blivit lite gladare.

och så hittade jag en okänd bild.

Kan det vara en spindel med 4 ben och 2 armar?

Av Jan Sandström - 12 augusti 2014 13:13

Fick ett SMS om att de köper pizza så jag skickade tillbaks "Hawaii"

Det enda jag kom på, visste ju inte var de tänkt köpa men på Marias någonting på Mariehem.


Jag blev då mätt så nu behöver jag ingen middag.

Däremot kaffe ute hos fåglarna, ska fråga Bosse en gång till om han inte vill gå ut.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2014 11:22

SVT 1, 14:40--16:05 Nyordning på Sjögårda (1944)

Filmfaktablad (pdf)

 

Handling:
Major Gustaf Grasser på godset Sjögårda är far till tvillingarna Brita och Stina. Knappast någon kan skil!ja flickorna åt. Brita vill helst arbeta i jordbruket, men fadern tänker sätta henne i handelsskola till hösten. Stina läser vid universitetet och väntas nu hem för sommaren. Majoren har anställt en informator, Felix Palmer, för att förbereda Brita för studierna och en inspektor, Göran Klasson, för att ta hand om jordbruket. När Felix och Göran anländer till Sjögårda praktiskt taget samtid...Mer
 

 

 

 

Av Jan Sandström - 12 augusti 2014 10:07

Tisdag den 12/8


Sista dagen då jag inte bor ensam här längre, ja inte om jag räknar med Inger då.

Börjar om.

Sista dagen vi inte har några barn boende här hemma.

Idag flyttar Maria och Mona som huserat här ett tag, bara runt 20 år eller så   

Hon har fortfarande grejor kvar men sängarna gick nyss iväg.

       

Hoppas bara hon kommer och lämnar igen bil och släp.


Igår hade jag en lugn skön dag mestadels ute på altanen med fåglarna i buren på ett bord och kaninen i hagen.

Sent när jag gick isäng såg jag att YR varslade om åska här i Umeå så jag stängde och drog ut vissa kontakter.

Men inte blev det någon åska, de bara luras, däremot kom det en del ösregn och sedan kom Anders förbi och hämtade Mirabell.

Gunnar kom in genom fönstret dyblöt och hemsk men efter lite mat skulle han ut igen.

Nu ser vi då i alla fall till han här hemma när han sover på någon trädgårdsstol, inte som när vi hade det varmt då han säkert låg under någon buske för lite svalka.


Sov ovanligt gott inatt men med allehanda röriga drömmar så som det brukar vara i drömmarnas värld.


I morse tänkte jag först fika inne men gick ut där det var lä.

Sedan kom Maria upp och Erik kom och skulle hjälpa till med flytten.

Som jag skrev ovan har första lasset gått och det blir väl ett till.

Nu låter som om de är tillbaks igen, jo det är det.


Husdjuren är väckta och när de har åkt med lasset och jag är klar här ska jag städa fågelburen, igen.

Det händer ju faktiskt att jag städar den utan att jag skriver om det här   


Vädret har blivit finare och just nu 21,1 nej 20,8 gick det ned till i skuggan på altan.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-08-12 10:30:04

Temperatur: 21,0 °C
Lufttryck: 985,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från SW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 21,0 °C
Inne hos oss. Temp: 23,7 °C Fukt: 60 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 5,1 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 258,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,0 °C
Klockan:
10:19
Temp - Max:
26,2 °C
Klockan:
11:41
Temp - Min:
16,6 °C
Klockan:
00:20
Temp - Min:
13,3 °C
Klockan:
04:36
Lufttryck - Max:
988,6 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Max:
997,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
983,8 hPa
Klockan:
04:36
Lufttryck - Min:
988,0 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:15
Sol upp: 04:22
Sol ned: 21:04
Skymning: 22:10
Dagsljus: 18:55 tim:min
Dag längd: 16:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:54
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 07:10

och så här ser det ut i trädgården.

 

Som vanligt med andra ord.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2014 09:18

Nu är Maria på väg ut ur boet.
Det kommer att bli tomt, öde, lugnt och skönt.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards