jans

Alla inlägg under augusti 2014

Av Jan Sandström - 18 augusti 2014 10:38

SVT 1, 14:10--15:30 Hugo och Josefin (1967)

Det var väl en passande film, Hugo och Jo.. e Jan kanske det skulle vara med tanke på oss här.

Det regnar och är ruskväder och då kanske det skulle passa med en eftermiddagsfilm för många.

Jag får nog förhinder igen då jag förmodligen ska ut och handla säng till barn och flytta hem säng hit.

 

Filmen är en gammal klassiker från den tid man gjorde filmer som den här, Saltkråkan och Emil med flera.

 

Handling:
Josefin bor i en prästgård på landet och skall börja skolan. Hon känner sig ensam eftersom hon inte har någon lekkamrat. En dag packar hon en väska och ger sig av hemifrån. På vägen råkar hon stöta omkull en svartklädd tant på cykel (Lyra) och klagar sin nöd för henne men får till svar: "Vem tror du inte är ensam?" Mot sin makes inrådan anställer Josefins mor en trädgårdsmä- stare - Gudmarsson. Något är inte rätt ställt i Gudmarssons förflutna men Josefin tycker han ser snäll ut. Dessutom är h...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 18 augusti 2014 10:25

Måndag den 18/8


Ett dygn utan Nisse och Pelle och det har gått fint för Hugo, han får flyga fritt här inne mellan jag och Inger och verkar inte sakna sina kompisar.


Igår körde jag ju bort de två som jag berättade i ett tidigare inlägg.

Under dagen satt jag ute med Hugo och Gunnar och hade det skönt i solen.


Sov ganska gott inatt men fick inte reda på hur det gick för kaninen jag befriade från en bil för jag vaknade i morse och drömmen var slut.


Idag har jag ätit frukost ute med Inger och Gunnar under ständigt regn.


Det regnar ordentligt och jag ska köra svågern till flyget om en stund.

Han ska till Paris av någon anledning.


Vädret, Jo det regnar och temperaturen är på 14,1° på altan, skugga är det överallt idag.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-08-18 10:30:05

Temperatur: 14,3 °C
Lufttryck: 982,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från ENE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 13,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 3,6 mm
Dygnet: 5,7 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 29,4 mm
Året: 263,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,0 °C
Klockan:
08:07
Temp - Max:
24,0 °C
Klockan:
11:51
Temp - Min:
12,0 °C
Klockan:
03:29
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
05:19
Lufttryck - Max:
987,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
990,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
981,9 hPa
Klockan:
10:17
Lufttryck - Min:
987,3 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:39
Sol upp: 04:40
Sol ned: 20:43
Skymning: 21:44
Dagsljus: 18:05 tim:min
Dag längd: 16:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:58
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 15:52

Och så här skönt ser det ut i trädgården, men vi behöver regnet.

 


Jo jag har fortfarande ont i lederna, ganska ordentligt ont rent utav men vad ska man göra åt det.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 17 augusti 2014 20:05

Härmed varnas NI för ett lurendrejeri som har inträffat flera gånger sista tiden. Detta hände mig utanför ICA MAXI, det kan hända dig också!

Så här fungerar tricket:
Två unga tjejer i 18-års ålder kommer fram till din bil under tiden du packar in varor i kofferten. De börjar putsa din vindruta, samtidigt håller deras bröst på att ramla ur deras mycket små t-shirts. Det är omöjligt att inte titta på och när du därefter erbjuder dem en slant för deras insats så avböjer de. Istället ber de om lift till någonstans i närheten.

Du säger självfallet ja och de hoppar in. När ni så lämnar parkeringsplatsen, börjar de ha sex med varandra i baksätet.
Därefter kryper en av dem över till passagerarsätet och börjar tillfredställa dig oralt, medan den andra stjäl din plånbok.

Min plånbok blev stulen förra fredagen, i söndags, två gånger i måndags, i tisdags och igår igen.   

Av Jan Sandström - 17 augusti 2014 19:16

Jag måste ju ägna mer tid åt Hugo nu när han bara har Bosse hos sig men han säger ju inte så mycket, ingenting faktiskt.

Men visst är det mysigt ned en sådan här kompis som inte låter mig vara i fred.  

 

 

 

Bryr jag mig inte tillräckligt om han så knuffar han mig på kinden.

Det västa är att jag inte får koncentrera mig på datorn och huvudfjädrarna kittlar i näsan.

Av Jan Sandström - 17 augusti 2014 17:20

Det är lite tomt i buren med bara Hugo där.

 

Det är svårt att fota buren för man ser bara gallret, men hugo sitter där och äter frö ochman ser bara rumpan på han.

Nu sitter han och småtjattrar lite förnöjt, skriker på ett och annat och verkar bara må bra.

Det är jag som mår sämst av oss tre här ute.

Gunnar kom hem efter att ha varit ut en runda på några timmar och efter att ha snabblickat pälsen rullade han ihop sig och sover tungt.

 


Jag lovade bilder från stugan men det togs inte så många som jag trodde.

Men så här blev pollarna vi satte ned i slänten.

   

Inger stötte på en sten under grävningen och den lyckades jag baxa upp ur hålet och naturligtvis skulle den med hem.

 

Mobilkameran är liksom inte gjord för att ta snabba bilder :-)

 

 

Inger påstod att det skulle bli en sådan där stentungd att hänga i bordsduken.

Jag tror den är för stor för det.


Nä om man skulle se vad det finns för mat i huset.

Jag börjar bli hungrig.

Av Jan Sandström - 17 augusti 2014 12:20

Ja hur går det till?

Många är de fåglar jag kört iväg till nya hem eller skickat med köpare.

Den värsta försäljningen jag tror jag gjort skedde kring jultid och det var -25° på morgonen den 23/12kom en tjej för att hämta lilla Moa.

Hon skulle då köra bil upp till Gällivare.

Den lilla transportburen packades ned inrullad i tröjor och annat och till sist i en ryggsäck. Väl i bilen när den var varm fick fågen lite ljus och även frö och vatten då hon öppnade upp en del till den.

Resan gick fint och Moa som döptes om blev mor till några kullar.

När vi hälsade på Maria i Gällivare för några år sedan hade hon dött och endast hanen var kvar.

Senare sålde jag lilla Gun till Jokkmokk men där vet jag inget mer om hur det gick.


Tillbaks till Nisse och Pelle som flyttade i morse.

Väckte dem som vanligt och tog bara ut Hugo till allas förvåning och undran vad som var på gång.

 

Från vänster Nisse, Pelle och Hugo.

 

Det gick att få in buren i bilen då jag tagit ut två säten.

 

Det var två förundrade men nyfikna fåglar som fick åka bil igen, det var ju ett antal år sedan förra gången.

Nisse fick ju följa med Hugo upp till stugan många gånger då vi hade större bil och mindre bur.


 Bilkaninen hänger alltid med våra bilar.

 

På väg upp mot Ersboda kom jag på att Maria skulle ha bilen senare under dagen så jag ringde henne och hon följde med.

 

Väl framme blev vi bemötta av hundar, hästar, jamande katt, kanin, hönor och allehanda djur.

Samt naturligtvis Ingela och de tre undulaterna och fyra parakiterna som bor där.

Vi började lugnt med att ha buren på sidan om och det var nyfikenhet från alla håll mot varandra.


   

Nisse ovanför och Pelle under hade toffsen rest men det hade även de i voljären.

Det blev bara en kort videosnutt då jag måste ha missat att starta kameran och startade när jag trodde jag stannade den.


   

När jag väl ställt in buren tog det tid innan de vågade sig ut ur den men allt var ju så nytt och kanske skrämmande.

 

Paret hade fått in en form av holk då de visade tecken på att häcka och ville in i undulaternas lilla hus.

   

Nisse satt på nätet mot mig och vad han kände tillsammans med

 

Pelle vet bara en annan parakit men de höll ihop som de gjort här hemma.

     

Jag kunde inte hålla bort en tår i ögat så det återstod inte annat än att lämna dem där och att de kommer att bli väl omhändertagna är jag övertygad om.

 


Här hemma tog jag med mig hugo på axeln men han flög tillbaks in till kaninen.

Gallerdörren står i alla fall öppen så länge jag är ensam hemma men snart har jag tänkt ta med han och Bosse ut i trädgården.


Men det är tyst här hemma utan kvittrandet från Nisse och Pelle som ofta höll låda.

Hugo gör sig mest hörd om man öppnar dörren eller någon kommer hit.

Av Jan Sandström - 17 augusti 2014 09:11

Söndag den 17/8


Idag ska jag lämna bort Nisse och Pelle.

Men frågan är hur det ska gå till för jag har jävulskt ont i kroppen.

Hur 17 ska jag klara av att bära ut buren till bilen och sedan där borta, men där kanske jag får hjälp.


Hugo trilskades igår när han skulle in för att sova, de andra två hade gått in frivilligt och när jag väl lyckades få han på handen och lyfta in han så blev han trackad av Nisse som hackade mot Hugo.

Kanske bra att de blir separerade.


Igår var vi i stugan och jobbade, jag satt en del på marken och skruvade fast pollarna, alltså belysningsstopparna efter slänten så det är förmodligen orsaken till mitt ont i kroppen, främst knän och även höfterna.


Men jag har ändå sovit skapligt gott inatt men det var svårt att komma upp på benen tidigare i morse.


Frukost ute och Gunar väldigt kelsjuk innan han gick iväg på något ärende. Kanske sugen på en liten frukostmus.


Vädret är fint, solen skiner från en blå himmel och i stort sett ingen blåst.

När jag gick ut tidigare var det bara 9° men nu har jag 15,2° i skuggan på altan.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-08-17 09:15:04

Temperatur: 18,8 °C
Lufttryck: 989,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 18,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 258,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
08:52
Temp - Max:
21,8 °C
Klockan:
17:28
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
05:19
Temp - Min:
7,7 °C
Klockan:
00:50
Lufttryck - Max:
990,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
991,3 hPa
Klockan:
07:34
Lufttryck - Min:
989,2 hPa
Klockan:
08:22
Lufttryck - Min:
989,5 hPa
Klockan:
20:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:35
Sol upp: 04:37
Sol ned: 20:47
Skymning: 21:48
Dagsljus: 18:13 tim:min
Dag längd: 16:10 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:24
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 14:41

och så här ser det ut i trädgården.

 


Jag kommer att återkomma med bilder från stugan senare idag.

Nu är det dags att väcka fåglar och kanin, men Nisse och Pelle får inte komma ut ur buren då jag ska iväg med dem.

Måste först ta bort två bilsäten så den får plats där bak.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 16 augusti 2014 22:27

Med allt vad det innebär av mejlkoll och annat.

Har fårr en förfrågan på Bosse och jag hoppas att det blir något där.


Nu ska jag lägga isäng fåglarna och i morgon bär det av för Nisse och Pelle till sitt nya boende.


DET KÄNNS TRÅKIGT OCH NERVÖST. GÖR JAG VERKLIGEN RÄTT?

Men jag tror de kommer att få det bra där, då är frågan om Hugo får det bra som ensam fågel med mänsklig kontakt men det är ju den han sätter främst.


Godnatt från mig.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards