jans

Alla inlägg under augusti 2014

Av Jan Sandström - 13 augusti 2014 21:24

Har varit hos Maria och Mona där jag hjälåt dem med lite av varje.

Inte mycket egentligen men för mig räcker det.


Skruvade upp Marias snöbrädor på väggen, det jobbigaste var att räkna ut var fästena skulle sitta.


Sedan ville de ha upp några tavelhyllor på toaletten till deras nagellacker, ja aven krokarna till vänster satte jag upp.

 


Och så skulle hon ha upp spegeln på garderobsdörren, men det märks att det är en jyskgarderob. Man får det man betalar för.

 

Och så det svåraste, en krok i taket för taklampan. Men det gick fint att sätta upp den.

 


Men nog tycker jag de skulle ha en större TV   

Den där datormonitorn kan ju dessutom inte ens ta in några kanaler.

Men lejonen är fina.



 


Från köksfönstret såg jag det här fina molnet under tiden jag mumsade på Marias goda kakor och drack kaffe.

 

Nä jobbet tog på krafterna och inte blir det bättre av att Maria kommer och hämtar mig i morgon vid 10-tiden för mer jobb.

Men det är kul att kunna vara till någon hjälp ibland.


Vad säger ni förra hyresgäster, saknar ni inte lägenheten och vill komma hit upp igen?

För Jönköping kan väl inte vara bättre än Umeå, utom att det fanns jobb där då.


Nej förresten det kom inte hem för det blir för jobbigt för mig.   




Av Jan Sandström - 13 augusti 2014 11:01

SVT 1, 13:40--15:30 American Graffiti (1973) (Sista natten med gänget)

 

Amerikansk långfilm från 1973. Denna film skildrar fyra tonåringars sista natt tillsammans före college. Återupptäck dragracing, drive-in-bio och oförglömliga sommarkvällar i denna nostalgiska tillbakablick på det tidiga 60-talet, med dåtidens största rock'n'roll-låtar. Regi: George Lucas. I rollerna: Richard Dreyfuss, Ron Howard, Paul Le Mat, Charles Martin Smith, Cindy Williams, m.fl HD

 


Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 13 augusti 2014 10:20

Jag aktiverade något som helte Moln på min NAS och den låg och tog all kraft från processorns.

Stängde av skiten så nu fungerar datorn igen.

 

Av Jan Sandström - 13 augusti 2014 09:22

Onsdag den 13/8


5 väckningar kvar av Nisse och Pelle innan de också flyttar på söndag.


Igår flyttade ju Maria ut med kompisen Mona.

Så inatt var första natten på 29 år här i huset utan några hemaboende barn.   och   

Det blev lite tomt ute i garagedelen då det nu står 4 tomma rum där, eller tomma, tre är det en hel del grejor i men det ska flyttas undan då vi i höst ska göra i ordning några rum.

Vi behöver gästrum till de gånger nu Tomas och Sara kommer hem från Jönköping.

Igår blev det ju även klart med flytten av Nisse och Pelle och de ska till djurskyddets stora voljär i Flurkmark där det finns flera parakiter och undulater.


5 väckningar kvar av Nisse och Pelle då jag nyss var nere och skötte om dem.


Inatt sov jag riktigt gott eller jag kommer då inte ihåg något annat.


Idag, plockar i lite av varje men i eftermiddag ska jag upp till Maria och bistå lite i lägenheten, blir även bjuden på fika och hennes goda kakor.

Under frukosten fick vi se att det är mysigt att bo på landet för de kom och slog gräset mellan björkarna men under kraftledningen har de inte hunnit ännu.

 

Bara katten har förstånd att hålla sig undan men jag tror han låg och sov på framsidan.


Vädret idag är soligt och fint men kanske en aning blåsigt.

Nur kan det komma sig att det kommer en lång rad molntussar drivande som om det var trafikstockning i luften.

De kom från höger (söder) och gled sakta mot norr.

 

Molnen högre upp var helt söndertrasade av starka vindar i öst-västlig riktning.


Det har varit varmare men nu är det under 20, 19,8° i skuggan på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-08-13 10:00:03

Temperatur: 20,7 °C
Lufttryck: 986,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 5,2 m/s från SW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 20,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 258,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,1 °C
Klockan:
07:40
Temp - Max:
22,4 °C
Klockan:
13:31
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
04:58
Temp - Min:
16,2 °C
Klockan:
23:44
Lufttryck - Max:
987,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
988,6 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Min:
985,7 hPa
Klockan:
08:44
Lufttryck - Min:
983,8 hPa
Klockan:
04:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:19
Sol upp: 04:25
Sol ned: 21:00
Skymning: 22:06
Dagsljus: 18:47 tim:min
Dag längd: 16:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:08
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 08:49

Man ska inte skriva så fort eller långsamt för nu har tempen stigit över 20° igen.


Så här såg det ut i trädgården för några minuter sedan.


Kan inte bjuda på någon trädgårdsbild för programmet vägrar samarbeta och ta en bild åt mig.

Kanske kan jag lägga ut en senare.


Godmorgon.



  

Av Jan Sandström - 12 augusti 2014 22:03

En liten en innan jag går isäng.



Bettan hade shoppat och var fullastad med paket där hon stod i busskön. Till råga på allt hade hon en så snäv kjol att hon inte kunde kliva på bussen. Under stort besvär fick hon loss ena armen och lossade lite på dragkedjan på kjolen där bak. Det hjälpte inte. Hon drog ner den en bit till. När bussen kom lyfte en kille helt sonika upp Bettan på bussen. Ursinnig vände hon sig om.
- Vad menar ni med det? Jag har aldrig träffat er för, sa Bettan.
- Tja, jag tycker nog vi är ganska intima med tanke på att ni just dragit ner min gylf två gånger.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2014 21:31

Nu är det bestämt att på söndag förmiddag flyttar Nisse och Pelle till Flurkmark.

   

Så då blir Hugo ensam här hemma tills han flyttar upp till Åsa på Umedalen.

   

Det kommer att bli tomt här hemma.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2014 15:18

Om jag bortser från fåglar, kanin, katt och Inger.


Men VAD ska man göra med ett till tomt rum.

Jag vill köra in MC:n där, bara att lägga in ett tillfälligt skyddande golv ovanpå trägolvet, men det lär jag inte få göra.

   

Av Jan Sandström - 12 augusti 2014 14:44

Den har modifierats igen och blivit lite gladare.

och så hittade jag en okänd bild.

Kan det vara en spindel med 4 ben och 2 armar?

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards