jans

Alla inlägg under augusti 2014

Av Jan Sandström - 20 augusti 2014 12:48

Sitter med Inger och Anders på Ullas kondis och vi har ätit upp smörgåstårtan.

Snart blir det sötebrödsfika.
Hoppas jag på.

Av Jan Sandström - 20 augusti 2014 10:28

SVT 1, 15:35--17:00 Vacker natt för att flyga


Brasiliansk långfilm från 2009. Landet upplever en orolig politisk tid. Officerarna försöker att störta presidenten.Och mitt i allt detta spirar den hemliga romansen mellan president Kubtischek och Belo Horizontekallad prinsessan.Regi: Zelito Viana. I rollerna: José de Abreu, Marcos Palmeira, Mariana Ximenes, Cacá Amaral, Edgar Amorim, m.fl (Bela noite para voar)


Hittade inte så mycket information om filmen.


Av Jan Sandström - 20 augusti 2014 10:09

Onsdag den 20/8


Idag fyller sonen Anders 30 år.

 

GRATTIS

 


Igår blev det lite pyssel här och där här hemma.

Regnade gjorde det också men jag fick en stund med Gunnar ute på altan på kvällen.


Inatt sov jag skapligt gott men blev uppvaktad av en kelsjuk katt några gånger, det är rent otroligt vad man kan vara trånsjuk ibland.


Idag steg vi upp tidigt och körde bilen till Carstedts för service och nya framdäck, vi får hämta den kring 4-tiden.

Vi passade även på att kika på begagnade bilar och den vita C-Maxen fanns kvar men den stod uppe bland de nya bilarna då den endast gått 180 mil.

Tyvärr hade den varken elmanövrerad förarstol (höj och sänkning) eller motor för etanol.

Men 150hk och en förbrukning på 0,63/mil kanske inte är så dumt ändå, men jag fick inte låna Ingers kreditkort.

Jag får nog dras med den jag har ett tag till. Vill även ha automatlåda på en ny bil.


Anders ska komma förbi och vi ska gå över och äta lunch på Ullas kondis.


Det regnar och nu har det kommit lika mycket som hela gårdagen.

Nederbörd = regn (kan inte mäta snö).
Timmen
Dygnet
Gårdagen
Månaden
Året
1,8 mm
9,3 mm
9,3 mm
69,6 mm
303,9 mm

Vi har en temperatur på 14,6° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-08-20 10:15:04

Temperatur: 14,7 °C
Lufttryck: 983,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från NNE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 14,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 1,8 mm
Dygnet: 9,3 mm
Gårdagen: 9,3 mm
Månaden: 69,6 mm
Året: 303,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,1 °C
Klockan:
10:06
Temp - Max:
18,4 °C
Klockan:
15:14
Temp - Min:
8,9 °C
Klockan:
00:55
Temp - Min:
9,5 °C
Klockan:
23:44
Lufttryck - Max:
983,7 hPa
Klockan:
09:34
Lufttryck - Max:
983,5 hPa
Klockan:
23:25
Lufttryck - Min:
982,1 hPa
Klockan:
04:46
Lufttryck - Min:
980,4 hPa
Klockan:
07:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:47
Sol upp: 04:46
Sol ned: 20:36
Skymning: 21:35
Dagsljus: 17:48 tim:min
Dag längd: 15:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 17:39

Så här inbjudande ser det ut i trädgården.

 

och regnet det bara öser ned.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 19 augusti 2014 22:16

Det har regnat i stort sett hela dagen så jag har varit inne och pysslat med lite av varje, mest det första.

Kanske inte så lat för jag har börjat flytta om i sovrummen för att först montera ihop garderoben jag köpte för en tid sedan och så skulle jag göra ett flugfönster men där sket det sig, tänkte fel och klippte rätt eller tvärtom.

Det blev då helt galet så nätet räckte inte så antingen bryter jag isär listerna och börjar om eller så skiter jag i det hela.


Satt ute och läste med Gunnar i knät och det är fasligt vad en katt kan bli tung på två timmar.


Nu lite datorpyssel och sneglar på Jagad på TV, kanal 9, under tiden håret torkar samtidigt dricker jag en kopp TE   

Av Jan Sandström - 19 augusti 2014 12:26

Fick mejl från Carstedts att jag har tid direkt i morgon klockan 8 för service och däckbyte.

Så nu vet ni det alla barnen att ingen bil att låna i morgon.


Snabba ryck så då försvann min sovmorgon :-)


Av Jan Sandström - 19 augusti 2014 11:27

Det ser inte ut att bli någon film idag för det är något som kallas simning på SVT 1.


Men det finns ju andra kanaler.

TV 4,  14.00 Mitt galna hem

TV 8,  12.30 En plats på landet,

14.35 Monk
KANAL 9, 13.45 Grand Designs
Inga föreslagna filmer men program jag gillar.
Fast idag blir det nog som vanligt inte tid att se på TV.
 


Av Jan Sandström - 19 augusti 2014 10:06

Tisdag den 19/8

Jag vill ha det till att det är onsdag idag.


Igår regnade det men det hindrade inte att jag följde med svågern till flyget för att ta hem hans bil och ha den här hos oss.

Han skulle till Paris och berättade att hans fru som åkt dit tidigare blivit bestulen på axelväskan med allt i den, mobil, pass, pengar rubbet.

Tur att hon var med vänner på en restaurang när det hände och fick hjälp.

Men nog är det själva   att det finns folk som inte kan skilja på......

Nu fick svågern spärra kort och annat här hemifrån men det var redan bestämt tidigare att han skulle åka ned men det tar ju sådan tid att ordna upp med alla papper och annat efter en sådan händelse.

Jag hoppas verkligen det går bra för er Ia och H-G så tar jag hand om bilen till fredag då ni kommer hem.


Maria hade hand om vår bil och så ville Peter låna den för att köpa sängar.

Det ordnade sig så att Maria överlämnade bilen till Peter och Anna som först kom hit med deras säng, hur 17 har ni klarat av att dela på en 120 cm. säng i många år utan att vi fått barnbarn       

Sedan följde jag med den för att hämta två sängar som de bar upp, eller tog hissen upp och jag körde hem bil och släp.

Solen kom fram och jag satt ute med Gunnar någon timme innan det blev kallt och så blev det kväll.


Sov lite halvdant inatt, känner mig förkyld men ändå inte och mitt i natten fick jag rinnsnuva och nysningar.

Kanske allergiska besvär så jag tog ett piller och lade mig men svårt att somna.

Det känns ändå som att jag sovit bra inatt för jag vaknade utsövd vid 8 som vanligt.


Regn idag med men frukost ute med katten.

Väckte Hugo coh Bosse.

Mejlade Stefan på Carstedts om service på bilen, hade tänkt åka dit och se på en ny bil men den verkar inte finnas kvar för den fanns inte på deras webbsida.

Det var en vit fräch Ford C-Max som inte rullat mycket, förstår om den försvann fort från saluhallen.


Så jag kanske får en dag här hemma med lite småpyssel, ska spika ihop det där flugfönstret till Maria och sedan försöka flytta om lite i sovrummen barnen haft så kanske vi kan få i ordning ett beboerligt rum som gästtum nu när vi har en säng att ligga på.

Vill ju få bort sängen från köket där den nu står.

Väderdatorn fick jag tydligen igång för den snurrar på ännu efter flertalet timmar.

Men jag ska ge Erik i uppdrag att ficka i ordning en mindre marskin som väderdator för det enda den egentligen gör är ju att samla ihop data från väderstationen och lägga ut på vår webbsida.

Kommer inte ihåg vad dessa heter men en liten marskin utan större finesser lämplig till små saker, ska kolla på nätet.

Raspberry heter den och Kjell & Co har den.


Vädret ja, det verkar inte som att det regnar just nu men regn lär vi få ha hela veckan säger de som kan tyda datorernas prognoser.

Vi har just nu +16,8° ute på altan och nu har vi mer normala temperaturer, inte som tidigare i somras.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-08-19 10:30:04

Temperatur: 16,1 °C
Lufttryck: 980,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från SE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 15,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 2,1 mm
Gårdagen: 27,3 mm
Månaden: 53,1 mm
Året: 287,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
10:20
Temp - Max:
18,1 °C
Klockan:
19:11
Temp - Min:
10,6 °C
Klockan:
02:11
Temp - Min:
12,0 °C
Klockan:
03:29
Lufttryck - Max:
981,4 hPa
Klockan:
00:25
Lufttryck - Max:
987,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
980,4 hPa
Klockan:
07:28
Lufttryck - Min:
979,0 hPa
Klockan:
15:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:43
Sol upp: 04:43
Sol ned: 20:40
Skymning: 21:40
Dagsljus: 17:57 tim:min
Dag längd: 15:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:43
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 16:52

Så här "trevligt" ser det ut i trädgården idag.

 

Inger har vällt omkull blommlådor och krukor som tydligen blivit översvämmade efter gårdagens regn.


Nu hör ag att de är ute och slår gräset runt björkarna bakom tomten.


Nä lite mer kaffe och kanske har posten kommit.


Godmorgon


Av Jan Sandström - 18 augusti 2014 22:19

Det verkar som om jag fick igång den igen för nu har den snurrat på i över 4 timmar.

 

Det är Peters sambo Annas gamla avlagda som inte har något fungerande batteri men nu har jag hittat en kraftig nätdel som mer än väl kan försörja den med ström.


Men nu är det jag som är utan energi och tar sängen i anspråk om en stund.

Godnatt.

PS

Glöm inte kolla på kissekatterna i tidigare inlägget.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards